Nem meglepő, hogy az emissziócsökkentő elvárásoknak megfelelően egyre több autógyártó készít plug-in hibridet, de a tölthető járművek már a hadsereghez is betették volna a lábukat?
Meglepő lehet, de az Egyesült Államok védelmi minisztériumának legfrissebb jelentésében a klímaváltozás és a környezetszennyezés éppúgy felkerült az amerikaiakat leginkább fenyegető veszélyek listájára, mint az orosz, iráni vagy észak-koreai provokáció, a Covid–19, vagy Kína törekvése a globális hatalomra. Ez lehet az oka annak, hogy az amerikai hadsereg beszállítói egyre gyakrabban jönnek elő alternatív hajtású katonai járművekkel, és most itt a legújabb.
Az Oshkosh által épített JLTV, azaz Joint Light Tactical Vehicle már 2017 óta szolgál az Egyesült Államok hadseregénél, a tengerészgyalogságnál és a légierőnél is. A fegyveres erők mintegy 15 ezer példányt használnak ebből a strapabíró járműből, amit szintszabályzós futóművel, állandó összkerékhajtással és teljes páncélozással láttak el.
A 6,6 literes V8-as dízelmotorja és hatfokozatú automata váltója mellé pedig ezúttal tölthető hibrid hajtás is került.
A jármű érdekessége, hogy nem konnektorról tölthető, mint a plug-in hibrid autók, mivel a terepen aligha lesz lehetőség töltőoszlopot találni, ezért inkább a dízelmotort használja generátornak.
A gyártója szerint a 30 kilowattórás akkumulátort 30 perc motorjáratással lehet feltölteni, amivel aztán 30 percig lopakodhat villanymotorosan. Az Oshkosh nem árult el részeteket, de több mint 400 lóerős teljesítményre és 110 km/órás végsebességre lehet számítani.
A hibrid katonai járműnek több előnye is van, és ezek közül csak az egyik, hogy kevésbé függ az üzemanyagtól. Az elektromos pick-upokhoz hasonlóan áramforrásként is használható, ezért nincs szükség külön generátor vontatására, ráadásul kisebb a menetzaja, és hőkamerával is kevésbé észlelhető, ami élesben elég jól jöhet. Az amerikai haderő egyelőre nem csapott le az ajánlatra, de nem lennénk meglepve, ha hamarosan rendszeresítenék a hibrid járműveket.
Ez is érdekelhet: