Vékonyka téli gumikon tipeg a havas budai dombokon a Peugeot 205-ös, ami sárfogó gumikkal, rajtszámmal az oldalán, tetőcsomagtartón pirosló homoklétrával már messze nem úgy néz ki, mint egy veterán. Úgy sugárzik belőle a kalandvágy, hogy olvad körülötte a hó, szóval simán elhiszem, hogy meghódítja majd Afrikát.

Fantasztikus kisautó a Peugeot 205-ös, mely mostanra igazi titkos tipp azoknak, akik megfizethető és megbízható veterán autót keresnek. Akár ebből az autóból is lehetett volna temperált garázsban dédelgetett veterán, melyet csak száraz időben vesznek elő kirándulni. De nem lett, mert ezt a 205-öst nem a nyugdíjas évekre, hanem a Budapest-Bamakóra készítették fel, hogy meghódítsa Afrikát.

Harminc év alatt nem pörögtek igazán a kilométerek az ezüst 205-ösbe, az órája csak 56 426-ot mutat, amikor a kormány mögé ülök.

Lehetetlenül szép állapotban maradt fenn ennek a Peugeot 205-ösnek az utastere, amit nagyon jól mutat az is, hogy az általában elporladó vagy minden irányban repedő műanyagok itt érintetlenek és karcmentesek. Nagyszerű autó ez, de a műszerfalon mindig hatványozottan látszanak az évtizedek, még a Peugeot Múzeum hófehér 205 GTi-jében sem voltak ennyire egyben az elemek, mint ebben az Afrikába készülő 205 Look-ban. Innen nézve kicsit fájdalmas belegondolni, hogy milyen kemény út vár rá a gambiai Banjul városáig.

Kétküllős kormányán famintás védőhuzat van, de az üléseket is laza kék trikók védik. Amikor lehúzom az egyikről, előbukkan a kék farmerszerű anyag, aminek barna szegélye van és Look feliratos címkék a háttámlákon. Franciásan puha párnázású ülései vannak és vékonyka tetőoszlopai, ezért körbe belátni az egész autót, megvannak a gépháztető sarkai és a hátulját is elérném, ha nyújtózkodnék kicsit. Az egész autó csak 3,7 méteres, de simán elférnek benne négyen, meg némi cucc a csomagtartóba.

Belülről egészen apró jelei vannak annak, hogy ezt az autót a Budapest-Bamakóra készítették fel. Ez nem egy túlszabályozott verseny, hanem egy őrült kaland, ezért nem kell ide kagylóülés vagy bukócső, ebben a 205-ösben csak egy rádió van, hogy szóljon a zene, egy kihangosító, hogy könnyebb legyen kommunikálni, és néhány USB csatlakozó, mert az okostelefonokat sokkal egyszerűbb így tölteni.

Akik a legkönnyebb utat választják Afrikáig, azok felkészítenek egy Toyota Land Cruiserhez hasonló vérbeli terepjárót, és aligha érheti őket olyan akadály, amit ne tudnának leküzdeni. Az igazán merészek viszont megspórolják a nevezési díjat, és harminc évnél öregebb, első- vagy hátsókerék-hajtású autóval vágnak neki a közel 7000 kilométeres útnak. Ennek a 205-ös Peugeot-nak egy alapos motorgenerál kellett ahhoz, hogy magabiztosan hozza le a túrát. A Budapest-Bamako tulajdonképpen a fapados Dakar Rally, ahol összekovácsolja a mezőnyt a jótékonyság (a versenyzők gyakran adományokat visznek és osztják szét) és a sztorizások az esti tábortűznél.

Van belőle fapados, áruszállító, sportos, takarékos, nagypolgári, de még versenyautó is készült a 205-ösből.

Összegyűltek a sötét viharfelhők a Peugeot fölött a nyolcvanas évek hajnalán, amikor a vállalat egyszerre küzdött financiális és arculati problémákkal. A három francia márka közül a Peugeot volt a konzervatív, ami egy idő után nem a rendíthetetlenséget jelentette, hanem az innováció hiányát. Ebben az időszakban lett Jean Todt a Peugeot Talbot Sport első embere, majd innen ment tovább a Scuderia Ferrari F1-es csapathoz, majd lett a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) elnöke.

Nagyon bátor kijelentéssel nyitott Jean Todt, akinek állítása szerint 1983-ban bemutatnak majd egy autót, melyet a következő évben homoligizálnak, majd újabb egy év elteltével megnyerik vele a világbajnoki címet. Ez akkora ígéret, hogy még Elon Musk is remegő ujjakkal pötyögné be az egykori Twitterre, de a 205-ös Peugeot megcsinálta. Sikeres volt a hétköznapokban és a versenypályákon is.

Ágaskodó oroszlán lóg a slusszkulcson, elfordítom a gyújtáskapcsolóban, erre a 205-ös lelkesen felhörren.

Érezni minden rezdülésén, hogy ez egy csavarra bontott, aztán gondosan újra összerakott motor. Hatvan harapós lóerő viszi a kis Peugeot kevesebb, mint 750 kilóját. Életem első 205-öse pont egy vadállat 1,9-es GTi volt, de ez az 1,1-es Look is intenzív, könnyed, mókás. Ennek az autónak az aktuális utódja, a Peugeot 208-as, aminek 100 lóerős háromhengerese 1,1 tonnát vonszol. Messze nem ilyen vicsorgós lendülettel, cserébe nagyobb biztonságban.

Vannak azok a franciás váltók, amik meglepően pontosak és gépiesek, de a 205-öse nem ilyen. Itt sokat segít, hogy tudom, merre keressem a fokozatokat azzal nyúlánk bottal, ami a kék szőnyeges padlóból mered. Szépen hörög a motor, gázra rendesen veszi a lapot, csupa öröm egy ilyen pillekönnyű kisautóval nyargalni a városban. Ha szürke volna, alig venné észre valaki, így felmatricázva viszont mindenki meglátja a forgalomban, mert úgy néz ki, mintha raliautónak öltözött volna halloweenkor.

Kanyarban megbillen a megemelt futómű felett az egész autó, de igazából nemcsak Afrikában lehet hasznát venni a bővebb hasmagasságnak és ennek a lágyságnak, hanem a Hungária körúton is. Még a padkának is magabiztosan nekitámaszthatnám, annyira látványosan lábujjhegyen jár ez a 205-ös. Klasszul szalad majd a homokdűnék gerincén is.

Kíméletes kör volt neki a hétvégi délelőtt az álmos Budapesten, ennél sokkal több kaland éri majd a Budapest-Bamakón, amihez először átszelik vele fél Európát, aztán Marokkótól indulva Mauritánián és Szenegálon keresztül érkezik majd a nyugat-afrikai rabszolgakereskedelem egykori központjába, Gambiába. Kalandos nyugdíjas élet az öreg Peugeot-é, az biztos.

Ez is érdekelhet:

A luxuslimuzinok királya

Teszten az 1995-ös Mercedes-Benz S 280.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Téli bőrápolás férfiaknak: miért van rá most jobban szükséged, mint valaha?

Ha ezek vannak otthon nálad, akkor igazi nőcsábász vagy – Avagy tárgyak, amitől izgalmas lesz egy randi otthon

650 lóerős és virtuális váltó is van a Kia EV6 GT-ben

További cikkeink a témában