Negyven évvel ezelőtt, 1983-ban mutatta be a Peugeot a 205-öst, ami fordulópontot jelentett a márka történelmében. A divatos kisautó óriási siker lett, az utakon és a raliban is hódított, amivel nagyban megváltoztatta a francia márka imázsát.

A hetvenes években a Peugeot-t tartották a leginkább konzervatívnak a nagy francia autógyártók között. 1972-ben ugyan a 104-essel belépett a kisautók közé, de az áttörés még váratott magára. 1978-ban aztán megszerezte a Chrysler európai érdekeltségét, közte a Simca és Talbot márkákkal, és ekkor indult egy új kisautó fejlesztése is, amivel megtörték volna a Renault 5-ös sikerét.

A Peugeot 104 helyes kisautó volt, de messze nem lett olyan ikon, mint a 205-ös
Pininfarina is pályázott, végül a Peugeot saját dizájnstúdiójának tervét fogadták el

Nem olasz dizájn

Sokan úgy tartják, hogy a 205-ös formáját a Pininfarina tervezte, és bár a francia gyártóval régóta együttműködő olasz stúdió valóban pályázott a kisautó dizájnjára, végül a Peugeot formatervező központjának munkáját fogadták el. Gérard Welter vezette a csapatot, amely egyszerű, mégis divatos vonalakból alkotta meg a 205-öst, meghatározva ezzel a Peugeot nyolcvanas évekbeli stílusát.

1983 februárjában mutatkozott be, és rögtön erős konkurenciával kellett megmérnie magát a 205-ösnek, hiszen egy év leforgása alatt jelent meg az Opel Corsa és a Nissan Micra, kijött a Ford Fiesta és a Volkswagen Polo második generációja, és persze ott volt

a Fiat Uno, ami 1984-ben elnyerte az európai év autója díjat, nem sokkal a második helyen végzett Peugeot 205-ös előtt.

A legendás GTi

Akkoriban a kisautók elsősorban háromajtós karosszériával készültek, a Peugeot mégis a praktikusabb ötajtóst mutatta be elsőként a 205-ösből. A háromajtósra sem kellett sokáig várni, 1984-ben a genfi autószalonon leplezték le a GTi-t, eleinte 1,6 literes, 105 lóerős motorral, amivel a Peugeot etalont teremtett a sportos kisautók között.

Még magasabbra tette a mércét a 205 GTi, amikor két évvel később az 1,6 literes motorjának teljesítményét 115 lóerőre növelték, és megjelent az 1,9 literes változat 130 lóerővel. A vezetési élménye azóta is emlékezetesnek számít, és bár a Peugeot később is rendre megpróbálta, nem tudta megismételni a 205 GTi sikerét a felpaprikázott kisautók kategóriájában.

Sikerek a pályán

A nyolcvanas évek elején a B-csoport jelentette a rali csúcskategóriáját, és 1984-ben a 205 Turbo 16-tal nevezett a márka. A háromajtós karosszériát jelentősen átszabták az Heuliez műhelyében, középre került az 1,8 literes turbómotor, ami mind a négy kereket hajtotta. A homologizáció céljából kétszáz utcai példányt gyártottak, ezek teljesítményét 200 lóerőre mérsékelték.

A Peugeot azonnal sikert aratott a rali-világbajnokságon, 1985-ben és 1986-ban az egyéni és konstruktőri bajnoki címet is a 205 T16-tal szerezték meg, Timo Salonen és Juha Kankkunen vezetésével. A B-csoport megszűnése után is folytatódott a kisautó menetelése,

1987-ben Ari Vatanen, 1988-ban pedig Juha Kankkunen nyerte meg vele a Párizs–Dakar-ralit.

Limitált szériák

A 205 GTi olcsóbb alternatívájaként jelent meg 1988-ban a 205 Rallye, aminél mindent az egyszerűségnek rendeltek alá. 1,3 literes, 103 lóerős motorral szerelték, kényelmi extrák és zajszigetelés nélkül, kizárólag fehér színben, lemezkerekekkel. A Peugeot eredetileg ötezer példány gyártását tervezte, végül a nagy sikerre tekintettel 30 ezret készítettek el belőle.

Nem maradtak el a divatos különkiadások sem a 205-ös történetéből. 1984-ben jött ki a Lacoste széria, aminek stílusát a tenisz világa inspirálta, és ezt a sorozatot folytatta öt évvel később a Roland Garros kiadás, amit a híres tenisztornáról neveztek el, jellegzetes sötétzöld fényezése és bőrkárpitozása az egyik legstílusosabb kisautóvá tették akkoriban.

Elektromos is volt

1984-ben a Peugeot elkészült a 205 Electrique prototípusával, amelyben a benzinmotor helyére tizenkét darab 6 voltos nikkel-vas akkumulátort építettek. A háromszáz kilós akkuval a tömege 850 kilogrammra nőtt, de a 40 km/óránál 200, hetvennél 140 kilométeres hatótáv egészen jónak számított akkoriban. Az akkuk tetemes ára miatt csak tizenöt prototípus készült el, amit közműcégek teszteltek, majd nagyobb sorozatban csak a 106-osból gyártottak elektromos autót.

Igazi örökzöld

Ha a formaterv készítésénél nem is nyertek, a 205 Cabriolet tervezésének feladatát végül a Pininfarina kapta meg. A bukókerettel szerelt vászontetős kabrió gyártása is az olaszoknál kezdődött, majd a hajtásláncot már a Peugeot mulhouse-i üzemében szerelték be. A legjobb mégis az volt benne, hogy 205 CTi néven a GTi motorjaival is lehetett kapni.

Pininfarina tervezte, és 1984-ben jelent meg a kombi prototípusa 205 Verve néven. Nagy csomagtartós változatot azonban csak a 206-osból gyártottak

Paul Bracq jegyezte a moduláris és ergonomikus műszerfalat, amit 1987-ben cseréltek egyszerűbb, modernebb darabra. A kilencvenes éveket ráncfelvarrással kezdte a Peugeot kisautója, ekkortól fogva fehér indexbúrával és sötétített hátsó lámpákkal gyártották, mégis egyre kevésbé tudta felvenni a versenyt az olyan modern riválisokkal, mint a Renault Clio.

A Peugeot házon belül is konkurenciát teremtett a 205-ösnek, 1991-ben a kisebb 106-os, két évvel később pedig a formás 306-os bemutatásával. A típus sikerét mutatja, hogy összesen csaknem 5,3 millió példányt adtak el belőle. Ezt a rekordot csak az 1998-ban bemutatott utódja, a 206-os tudta felülmúlni, méghozzá nem is kevéssel, de az már egy másik történet.

Ez is érdekelhet:

Hihetetlen összeget fizettek ezért az újszerű Peugeot 205 GTI-ért

Nem nepperes túlzás, hogy szalonállapotban van az autó.

A nyolcvanas-kilencvenes évek zsebrakétája volt ez a kis Peugeot

Az ikonikus 205 GTi szerényebb testvére megérdemli a figyelmet.

Lanciának készült, népautó lett belőle – a Fiat Uno-sztori

Negyven éve a Kennedy űrközpontban mutatták be az Unót, ami a Fiat egyik legnépszerűbb és egyben legtöbb ideig gyártott autója lett.

Player Adventi Kalendárium Player Adventi Kalendárium
Támogatott és ajánlott tartalmaink

Így lehetsz te is részvényes az MBH Bankban!

Vonzó karácsonyi képekkel hangolunk az ünnepre

Így ünneplik gyönyörű és világhírű nők a karácsonyt

A Player kérdése: Te szoktál magadnak ajándékot venni karácsonykor?
31% Igen, persze, szerintem teljesen normális.
69% Nekem ez fura, nem, nem szoktam.