Ez a cikk már több mint 90 napja készült. A benne szereplő információk elavultak lehetnek.

Mindig is ragaszkodott a hagyományaihoz a Porsche, de az újabb modellek náluk is egyre nagyobbak, kényelmesebbek, erősebbek és gyorsabbak lettek, amivel éppen az eredeti Porschék egyszerűsége veszett el. De most itt a letisztázott 911, amiben csak azt hagyták benne, ami a vezetés élményéhez szükséges.

Nem újdonság számodra sem, hogy minden egyes generációváltásnál egyre nagyobb és tágasabb, kényelmesebb és biztonságosabb, erősebb és gyorsabb lesz az összes autó, nemcsak a tömegmodellek, hanem még a sportkocsik is. A hatvanas évek közepén még 130 lóerővel indult a 911, amiből ma már nem találsz közel négyszáz lóerősnél gyengébbet, és hogy mindenki összes igényének megfeleljen, tele van kényelmi és biztonsági extrákkal.

Pedig a folyamatos evolúciója közben a farmotoros, hátsókerék-hajtásos konstrukcióhoz, és persze a jellegzetes sziluettjéhez mostanáig ragaszkodó 911 még mindig kiváló sportautó.

Az évek során ilyennek készült a 911 Carrera RS, ilyen volt a modern legendává érett 911 R, és most ilyen a 911 Carrera T is.

A neve a Touring rövidítése, és nem először szerepel a típus kínálatában.

Már a hatvanas évek közepén is látszott, hogy a frissen bemutatott hathengeres 911 nem egyszerűen a négyhengeres 356 utódja lett, hanem egy nagyobb, minden téren felette álló modell. Ezért megjelent a 912, amit egy továbbfejlesztett négyhengeressel szereltek, majd 1968-ban kijött a lecsupaszított 911 T, kezdetben 110 lóerősre visszafogott motorral.

Most is valami hasonló volt a Porsche szándéka. Az alapokat a 911 Carrera adta, de kivettek belőle mindent, amire nem lesz feltétlenül szükség. Szériában kézi váltós, nincsenek benne hátsó ülések és navigáció, de persze mindkettőt felár nélkül lehet kérni. A csak részben elektromosan mozgatott üléseket középen bőr helyett mintás szövet borítja, a kilincseket pedig színes behúzók helyettesítik, amivel szimpatikusan egyszerű hangulata lett ennek a Porschének.

Persze ennyi még nem lett volna elég, ezért az oldalablakok és a hátsó szélvédő vékonyabb üvegből készültek, és a zajszigetelés egy részétől is megváltak, amivel összességében ugyan csak 5 kilogrammal könnyebb, mint a sima Carrera, de hasonló felszereltségre hozva már 20 kilós a különbség. A Carrera T ugyanis megkaphat olyan extrákat, amiket az alapmodell nem: a két centivel ültetett aktív futóművet és a hátsókerék-kormányzást.

Most már sejtheted, hogy ez volt az a Porsche, amit a márka hetvenedik születésnapi ünnepségén vezettem Wrocławból a Silesia Ring felé, és igazából örültem neki, hogy ezt húztam a kalapból, mert ugyan például a 911 Targa 4 GTS is állt a sorban, de a T-re voltam a leginkább kíváncsi.

A látványával mindenesetre nem volt gond, főleg ebben a Racing sárga színben.

A palettán a szokásos fekete, fehér és ezüst mellett élénk piros, narancs és kék árnyalatok vannak, amivel visszahoznak valamit a régi idők sportautóinak feltűnőségéből. A 20 colos kerekek már antracit színűek, akárcsak a visszapillantó-tükörházak, de azt csak a feketeöves márkarajongók szúrják ki, hogy elöl sportosabb formájú az alsó légterelő. Az oldalán futó Carrera T felirat mindenesetre tetszik.

Nincs is szükség felpattintani az elöl lévő csomagtér fedelét, hiszen ehhez autóhoz nem kérték az egyébként is haszontalanul szűkös hátsó üléseket, úgyhogy az ott lévő helyre simán elférnek a táskák, két személyre még praktikus túrakocsi is a Carrera T. Ha csak nem világít az olajnyomás-lámpa, akkor a motortér rácsos fedelét sem érdemes felnyitni, két hűtőventilátoron kívül nem sokat látsz a lényegből, a motorból.

A sportkocsi-formájú távirányítót rituálisan baloldalt elfordítva mordul a hathengeres bokszer, és innen már csak egy dolog érdekel, hogy minél előbb érjünk ki a wrocławi belvárosból. A navigációt nem hagyták ki belőle, úgyhogy nem kellett szélvédőre tapasztott mobillal szerencsétlenkedni, de a PDK váltót is megrendelték, úgyhogy nem ez lesz az alkalom, amikor egy kézi váltós Porsche vezetéséről olvashatsz. A városban mindenesetre nagyon kényelmes.

A Sport Chrono csomagból nemcsak a műszerfal tetején lévő stílusos stopperóra jár ehhez a 911-hez, hanem a kormánykeréken lévő forgókapcsoló is, amivel az alap mellett Sport és Sport+ módokat kattinthatsz, meg ott egy szabadon konfigurálható Individual is.

de a negyedik helyén igazából egy színes képernyő van, amire a fedélzeti számítógéptől a térképig mindent le lehet kérni.

A motorja ugyanaz a háromliteres, hathengeres bokszer, mint a Carrerának, még a 370 lóerős teljesítménye sem változott. De a leheletnyivel kisebb tömeg, a feszesebb aktív futómű és az önzáró differenciál mégis egy kicsivel más autót farag ebből a vezetésre termett 911-ből.

Úgy húz, ahogyan kevés autó ekkora teljesítménnyel, az 1750 és 5000 közti 450 Nm csúcsnyomaték pedig azt jelenti, hogy szinte sosem fogy ki a szuszból. A Carrera T hiába a második lépcső a kínálatban, olyat autózhatsz vele a közúton, amilyet mindig is akartál.

Pontosan ez a lényege ennek a változatnak, hiszen 370 lóerővel még nem túl izmos ahhoz, hogy állandóan le akarjon szaladni az útról, de az erő hiányára sem fogsz panaszkodni, soha. Lehet, hogy a kézi váltóval stílusosabb lenne, de a PDK úgy pakolja alád a hét fokozatot, ahogyan szeretnéd, Sport+ módban pedig még a hátulja is fickósabb a megszokottnál. A váltókar melletti gombbal hangolhatod még ércesebbre a kipufogót, aminek a hangja egyébként is jobban hallatszik.

Persze az eredeti 911 T puritánságát kár lenne várni ettől a változattól, hiszen a turbófeltöltésen kívül tele van modern technikával, adaptív futóművel, hátsókerék-kormányzással és duplakuplungos váltóval. De mindenből csak azt tették bele, ami egy jóízű autózáshoz szükséges, és erőből sincs több, mint amennyit közúton ki lehet autózni belőle. Sokáig gondolkodnék, hogy kérjem-e a hátsó üléseket, de az nem kérdés, hogy a sárga Carrera T az egyik új kedvenc Porschém lett.

Olvasd el azt is, hogyan kerültünk a Porschék közé:

Hírlevél feliratkozás

Iratkozz fel a hírlevelünkre, és mi minden héten érdekes, szórakoztató sztorikat küldünk neked a világból.