315 km/h végsebességével a nyolcvanas-kilencvenes évek egyik álomautója volt a Porsche 959, amiből csak 292 példány készült. Nick Heidfeldé az egyik, és hiába futott nagyon keveset, nem lehetett elkerülni a teljes felújítását.

Sokak számára a Porsche 959 a huszadik század egyik leglenyűgözőbb szupersportautója. 1983-ban a frankfurti autószalonon mutatták be a prototípusát, amelyet úgy terveztek, hogy megfeleljen a legendás B-csoport szabályainak. Ott már nem vethették be, de 1986-ban a Párizs–Dakar-ralin kettős győzelmet aratott az ikonikus típus.

A sorozatgyártású változata két évvel a koncepció után, 1985-ben jött ki a frankfurti autószalonon, és tele volt műszaki újítással. Az adaptív lengéscsillapítás, az elektronikusan vezérelt összkerékmeghajtás és a különféle menetprogramok is csúcstechnikának számítottak. A kevlárból és üvegszálas műanyagból készült karosszériája rendkívül áramvonalas is volt (Cw-értéke 0,31).

959 S, mint Sport kivitel

A 959-es volt az első sorozatgyártású sportautó, amelynek biturbó bokszermotorját szekvenciális turbófeltöltéssel látták el: a két egymás után működő feltöltő segített mérsékelni a turbólyukat. A teljesítménye 450 lóerő volt, de készült egy Sport változata, ami nagyobb nyomáson működő feltöltőket kapott, ezért 515 lóerőre volt képes, 339 km/h végsebességgel.

A súlycsökkentés érdekében a 959 S-ben nem volt szintszabályzós a felfüggesztés, ezenkívül az automata klíma, a központi zár, az elektromos ablakemelők, a hátsó ülések és még a jobb oldali tükör is lemaradt róla. Jóval ritkább is volt, az 1987 és ’88 közt készült 292 darab 959-esből mindössze 29 példányt gyártottak Sport kivitelben.

Keveset futott, F1-es tulajtól

A képeken látható 959 S-nek van még egy ütőkártyája, a rendkívül alacsony futásteljesítmény. A korábbi Formula–1-es pilóta Nick Heidfeld autójának számlálója ugyanis mindössze 4183 kilométert mutatott, amikor 2017-ben bevitte a Porschéhez. Bár alig használták, az autó mégis alapos műszaki felújításra szorult, amire megvan a magyarázat.

„Ha egy ilyen műszakilag rendkívül innovatív autót nem vezetünk rendszeresen, akkor sajnos elkerülhetetlen a tárolásból adódó kár – mondja Uwe Makrutzki, a Porsche Classic felújítási részlegének vezetője. – A hajtásláncot és a futóművet teljes egészében fel kell újítani, a tapasztalat ugyanis azt mutatja, hogy a felületes átnézés később útközben vezetne problémákhoz.”

Nem tesz jót a sok állás

Más klasszikus Porschékhez hasonlóan a 959-essel is nagy tapasztalattal rendelkeznek a Porsche Classic központjában. Amikor a szupersportautó gyártása befejeződött, a felújításhoz szükséges összes alkatrész és eszköz hozzájuk került. Valójában szinte az összes 959-es járt már náluk legalább egyszer, de minden egyes újabb példány felújítása nagy feladatot jelent.

Heidfeld Porschéjének vizsgálata során kiderült, hogy az idők során módosították a motorvezérlő rendszert, ezért a lehetséges hibák elkerülése érdekében ezt is gyári állapotba állították vissza, mint ahogyan elkészült 1987-ben. A teljes restaurálás csaknem négy évet vett igénybe, Heidfeld végül 2021-ben vehette birtokba újra a Porschéjét.

Nick Heidfeld az egyik legismertebb német autóversenyző, tizenkét év alatt 183 nagydíjon indult a Formula–1-ben, olyan csapatoknál, mint a BMW, a Lotus-Renault, a Sauber és a Williams. 13-szor végzett dobogón, legjobb eredménye a pontverseny ötödik helye volt 2007-ben, és 2014-ben az ötödik helyen ért célba a 24 órás Le Mans-i futamon. A frissen felújított 959-ese mellett pedig még két Porschéje van: egy 911 GT2 és egy Carrera GT.

Heidfeld kedvence

„Sok nagyteljesítményű autót vezettem már, de ezt a csúcstechnológiás legendát vezetni így is nagyon különleges a számomra – mondja Heidfeld. – A nyolcvanas évek végén tizenéves autórajongó voltam, és a 959-es akkoriban a leggyorsabb és legfejlettebb sorozatgyártású autónak számított, ezért mindig is a kedvencem volt.”

Heidfeld szerint a 959-es menet közben egyáltalán nem tűnik veterán autónak, úgy megy, mint egy sokkal modernebb sportkocsi. A vezetés pedig még jót is tesz neki: a Porsche Classic szakembereinek tanácsa szerint havonta legalább egyszer érdemes száz kilométert megtenni az ehhez hasonló autókkal, hogy elkerüljék a tárolásból adódó károkat.

Ez is érdekelhet:

Sosem került gyártásba az Audi-motoros Porsche 969

A biturbó V8-as motorral a 911 Turbo utódja lett volna.

Hihetetlen összegért ment el a Párizs–Dakar-ralit megjárt Porsche 959

A valaha készült hét példány egyikét árverezték el.

Az árverésre menet tört össze ez a Porsche 959, mégis szép áron kelt el

Tréleren vitték, úgy törték össze a ritka szuperautót.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

A világ egyik legegészségesebb itala egy magyar készítmény, és azt adja meg, amire szükséged van

Tréner? Panzió? Kozmetika? Így lehet a kutyád még boldogabb, miközben a te életed is könnyebbé válhat

A Bugatti Veyron és a Škoda Octavia dizájnerét vették fel az MG-hez

További cikkeink a témában