Az új Range Rover első ránézésre nem sokat változott, de valójában egy teljesen újratervezett modellről van szó, aminek a fejlesztéséből magyarok is kivették a részüket. Megérkezett a luxusterepjáró ötödik generációja, és mutatunk egy szép példányt az elsőből is.

A Land Rover még az ősszel mutatta meg a vadonatúj Range Rover első képeit, most pedig Magyarországra is megérkezett az első példány, ennek kapcsán pedig újabb érdekességek derültek ki az ikonikus luxusterepjáró ötödik generációjáról. A Range Rover története már 1970 óta íródik, a korszakalkotó első széria a Land Roverek kiváló terepjáró-képességeit kínálta egy kényelmesebb és praktikusabb autóban.

1994-ben a második széria bemutatásával vált igazán luxusautóvá a Range Rover, ekkor jelent meg az elektronikusan vezérelt légrugózás, ami azóta is magától értetődő minden modellben, valamint a műholdas navigációs rendszer és a hosszú tengelytávú változat. 2002-ben a harmadik szériával váltott alvázasról önhordó karosszériásra a Range Rover, széria lett az automata sebességváltó, és megjelent az 5 literes V8-as motor is.

A bemutatóra hoztak egy gyönyörű példányt a Range Rover első generációjából, érdemes megnézni a képeket:

2011-ben a negyedik generáció alumínium karosszériát kapott, ami 420 kilogrammal csökkentette a tömegét, ebben a szériában jelent meg a konnektorról tölthető hibrid hajtás is. A most leleplezett ötödik Range Rover pedig ott folytatja, ahol az elődje abbahagyta, és ez különösen igaz a dizájnjára. A formája még letisztultabb lett, a kilincseket a Velar mintájára a karosszériába simították, ennek is köszönhető a 0,30-ra csökkent légellenállási együttható.

Áramvonalasabb forma

Ha szemből nézve nehezen is különbözteted meg az elődjétől, hátul már egyértelmű, hogy melyik modellt látod. Az új Range Rover érdekessége a hátsó részén lévő fekete keret, amelynek függőleges része rejti a hátsó lámpákat. A csomagtérajtó továbbra is két részben nyitható, az alsó részre pedig rá lehet ülni, ami főleg akkor kényelmes, ha megrendelted hozzá a kihajtható székeket – ehhez hasonlót a Rolls-Royce-on kívül más nem kínál.

Az új Range Rover egy vadonatúj moduláris padlólemezre épül, amivel a 80 százalékban alumíniumötvözetből készült karosszéria 50 százalékkal merevebb lehetett, de még a zajcsökkentéshez is hozzájárult. Az utóbbit egy aktív zajcsökkentő rendszer fokozza, ami a 35 hangszórós csúcshifi megrendelésével még a fejtámaszokba épített hangszórókon is sugározza a zajkioltó frekvenciákat.

Nagy test, sok henger

A méretek tovább nőttek, a hossza öt centivel 5,05 méteresre növekedett, a kerekek 23 colosak is lehetnek, a 20 centivel nyújtott tengelytávú változat pedig most először hétülésesként is rendelhető. A gyáriak szerint a harmadik üléssor felnőttek számára is kényelmes lesz, ezzel azért megvárnánk az első próbát, mindenesetre luxusautóhoz méltó, hogy

a második és harmadik sor üléseit gombnyomásra, akár okostelefonról távirányítással is lehet hajtogatni.

A méretéhez méltó módon hat- és nyolchengeres motorokkal érkezik a Range Rover. A soros hathengeres a gyártó saját fejlesztése, a benzines és dízelmotorok teljesítménye 249 és 400 lóerő közötti, a 4,4 literes biturbó V8-as pedig a BMW-től érkezik, a teljesítménye 530 lóerő, amivel 4,6 másodperc alatt gyorsul százra. A plug-in hibrid a hathengeres motort használja, 440 és 510 lóerővel rendelhető, és a 100 kilométeres elektromos hatótávja is elég jól hangzik.

Magyar fejlesztések

A Land Rovernél különösen büszkék arra, hogy a 2018 óta működő, kétszáz főt foglalkoztató budapesti fejlesztőközpontjában magyar munkatársak közreműködésével készült több izgalmas funkció is az új Range Roverhez. Az egyik például az a rendszer, ami a navigációtól érkező adatok adatai alapján

2,5 kilométerre előre feltérképezi az utat, és ennek megfelelően állítja be a légrugós futómű csillapítását.

A másik újdonság az egyre elterjedtebb hátsókerék-kormányzás, ami most először jelenik meg a Range Roverben. A legfeljebb 7,3 fokos szögben elforduló hátsó kerekekkel nemcsak stabilabb az autó, de a manőverezésnél jóval kisebb a fordulóköre, a fejlesztők szerint akkora körön fordul meg, mint egy jóval kisebb Countryman.

A Range Rover pedig már telefonról, távirányítással is leparkolható, ami szintén a magyar központ munkája.

Új szalonból vehető

Más magyar vonatkozású híreket is mondhatunk a Land Rover háza tájáról, a Jaguarral együtt immár végre a márkákhoz méltó környezetben lehet megrendelni és szervizeltetni a brit luxusautókat. Budapesten, a Váci úton épült fel az új márkakereskedés 11 állásos szervizzel és hét elektromos töltővel, amit az ügyfelek ingyen használhatnak, az épület tetejére később napelemek is kerülnek. 2020-ban vette át a Jaguar és Land Rover importját a Wallis Automotive Europe, és ez már az eredményeken is látszik: a két márka eladása 291-ről 404-re nőtt 2021-ben.

Nem mindig összkerékhajtásos

A Range Rover hagyományosan kiváló terepjáró, és ez a legújabb generációjára is igaz, ami az 51 centiméteres maximum rugóútjával, két zárható differenciáljával és a tekintélyes terepszögekkel ott is elboldogul, ahová egyébként nem lenne szívünk hajtani vele. 90 centiméteres vízen is simán át lehet kelni vele, újdonság az ezt támogató üzemmód, ami automatikusan a legmagasabb állásba emeli a karosszériát, és állandóra állítja az összkerékhajtást.

Az új generáció egyik érdekessége ugyanis a nem állandó összkerékhajtás. A Range Rover eddig mindig hajtotta mind a négy kerekét, de az új modellen csak 35 km/órás sebességig jut nyomaték az összes kerékre, utána az első kerekek hajtása lekapcsol, ezzel egy kicsivel takarékosabb tud lenni az elődjénél. A kerekek megcsúszása esetén persze ismét összkerékhajtásra vált, akárcsak 5 Celsius-fokos hőmérséklet alatt vagy 160 km/órás sebesség felett.

Digitális és személyre szabható

A kor elvárásainak megfelelően a Range Roverből sem maradhatnak ki a digitális megoldások, így a műszereket 13,7 colos képernyő mutatja, a középkonzolra 13,1 colos hajlított kijelző került, amelyen mindig online rendszer fut, ezért a frissítések automatikusan érkeznek, a navigáció a legfrissebb adatokat használja, és a hangvezérléses asszisztenssel az otthoni okoseszközöket is lehet vezérelni, a hátsó utasok szórakozásáról pedig külön képernyők gondoskodnak.

Luxusautóhoz méltón teljesen személyre szabható az új Range Rover, amihez a Special Vehicles részleg nyújt segítséget. Az egyedi fényezéssel, kárpittal és dekorációval a gyáriak becslése szerint 1,6 millió féle kombinációban rendelhető az autó, hogy ne készüljön belőle két egyforma. Magyar vonatkozása pedig ezen a téren is van:

a fából készült intarziákat és kerámiabetéteket is hazánkból szállítják a 47 millió forinttól rendelhető új Range Roverbe.

Ez is érdekelhet:

Az új Range Rover ott folytatja, ahol az elődje abbahagyta

V8-as és elektromos változata is lesz a britek luxusterepjárójának.

A klasszikus Range Rover is elektromos autó lett

Szentségtörés, de ha ez a jövő…

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Tetszik ez a kis rönkház? Egy UAZ-ra építették

Csodás szupersportautó az Aston Martin Valhalla

Majdnem kész volt, de elkaszálták a BMW dögös sportautóját

További cikkeink a témában