A zseniális tervező Adrian Newey egyik utolsó munkája a Red Bullnál nem egy Formula–1-es autó, hanem az F1-esek technikáját idéző szupersportautó, az RB17, amivel az F1-esekéhez hasonló köridőt lehet menni.
2021-ben kezdődött a Red Bull szupersportautójának fejlesztése, éppen akkor, amikor Max Verstappen az első világbajnoki címét szerezte, most pedig már úton van a negyedik felé. A csapat F1-es versenyautóihoz hasonlóan az RB17-nek a tervezése is Adrian Newey nevéhez fűződik, aki azt állítja, hogy a halandóknak ennél közelebb nem lehet kerülni a Formula–1-hez.
Mindenesetre a technikája valóban az F1-et idézi, kezdve a 4,5 literes V10-es Cosworth-motorral,
ami már önmagában is 1000 lóerős, és amit egészen 15 ezres fordulatszámig lehet kihúzatni. A hatfokozatú szekvenciális váltóba pedig, mint a Formula–1-ben is, egy 200 lóerős elektromotort építettek, így lett hibrid pályagép a Red Bull szuperautója.
Még nem tudni, hogy milyen gyorsulásra képes, de sokat sejtet, hogy az 1200 lóerős teljesítményéhez mindössze 805 kilogrammos tömeg társul. Adrian Newey szerint az RB17-hez nem kell autóversenyzőnek lenni, hogy a pályán fantasztikus élményt nyújtson,
és ha értő kezekbe kerül, akkor a Formula–1-es autókéhoz hasonló köridőket lehet menni vele.
Mégis hogyan lehetséges, hogy az F1-es pilótákon kívül más is el tudja vezetni a Red Bull pályagépét? Mindennek a kulcsa az aktív futómű, amit a Formula–1-ben ’94-től nem megengedett, ez az adaptív kipörgésgátlóval együtt egyszerűbben vezethetővé teszi egy versenyautónál.
Nem lesz gond az útra tapadásával sem, 240 km/óránál 1700 kilogramm leszorítóerőt termel.
350 km/óra körül lesz a végsebessége az öt méter hosszú, két méter széles pályagépnek, amit a goodwoodi fesztiválon mutattak meg először, de még egyáltalán nincs kész. Belseje még kidolgozás alatt áll, a viselkedését Max Verstappen bevonásával
egyelőre szimulátoron tesztelik, és első példányok csak jövő nyáron futnak a tesztpályákra.
Kétüléses, de közútra nem lehet vele hajtani, és ötmillió angol fontba kerül, ami több mint 2,3 milliárd forintnak felel meg, mégis gazdára fog találni mind az ötven példány, amit a Red Bullnál építenek. Miért lett éppen RB17 a neve? A Covid idején az F1-es autók számozása éppen kihagyta ezt a nevet, de ezzel a szuperautóval teljes lett a sorozat.
Ez is érdekelhet: