Hétfőig látogatható a veteránok Hungexpóra költözött seregszemléje.
Ha tavasz, akkor Oldtimer Expo, Vasúttörténeti Park – öt évig volt igaz az állítás, a rendezvény neve és az évszak megmaradt, a helyszín viszont változott, idén a Hungexpo B pavilonjába várják a látogatókat. A nagy kérdés, hogy a hangulatos, de több szempontból kevésbé ideális Tatai úthoz képest profi, de steril kiállítási helyszín mennyire tetszik majd a családi vonatos-autós hétvégéhez szokott embereknek.
Az idei Expo főleg a keleti blokk szerelmeseinek, valamint a Renault és a Volvo rajongóinak jár a kedvében. Patika tisztaságú Zsiguli, Wartburg és Barkas bizonyítja, itt bizony megállt az idő. Skoda-fronton a vártnál gyengébb a felhozatal, ám így is akad VW-stílusban tuningolt szörfmobil, valamint egyedi építésű sportautó is a klasszikus Octaviák mellett. Versenyautókból sincs hiány: Litvániából egy eredeti Lada VFTS érkezett, melynek szélesítései a legszebb kisipari üvegszálas kajakokat idézik. A historic-futamokról ismert Balatoni–Sándor-féle verseny Skoda, a nemrégiben befejezett pécsi volános Wartburg és körlámpás Lada erősítik a mezőnyt, de jutott hely Kőváry Barna Monte-Carlót megjárt Trabantjának is, a szlalomra épített középmotoros kispolszki már csak plusz.
A Renault-másolatokat mind ismerjük, ám az már nem valószínű, hogy szembejön az utcán az erdélyi kiállítóknak köszönhetően bemutatott Dacia 500, a román mini, amely a kommunizmus legsötétebb időszakát idézi sehol sem passzoló lemezeivel, spártai belterével, és minden bizonnyal szédületes teljesítményével. A román katonai Arók is a kommunizmust hirdetik, igaz, sokkal határozottabban.
A Volvo idén ünnepli nyolcvanötödik születésnapját, ennek örömére legalább ötven év evolúcióját sikerült is bemutatni, a csapat élén azzal a ritka katonai teherautóval, mellyel ránézésre nyugodtan nekilendülhetnénk egy kisebb épületnek. A svéd hadsereg valószínűleg meg is tette. Van egy Csepelen gyártott Laplander is, megnézhetjük, milyen is volt Kádár János vadászautója.
A francia autók kedvelői számos csemegére lelnek az Expo egész területén. Historicos Renault versenyautó, a tengerpartra ideális nyitott R4, két Alpine, Traction Avant és egy DS mentőautó adják a francia mezőny gerincét, ám ha valakit a Citroën Kacsára épült Mehari csupasz váza érdekel, itt azt is megtalálja. Ezzel a sivatagban? Bátraké a szerencse...
Természetesen a brit, a német, az olasz és az amerikai autók is temérdek érdekességet tartogatnak. Előbbinél a luxus- és sportautók dominálnak, de a Mini-klub is kitett magért. Két gyönyörű replika, Mr. Bean és a Monte Carlo Rally ikonikus Minijei is a kiállítottak között vannak. A szerencse fia pedig egy Mini Mayfairt is nyerhet vasárnap, hiszen egy felújított példányt sorsolnak ki a látogatók között.
Oldtimer Expo 2012
2012. április 27–30.
Hungexpo B pavilon
Budapest, Albertirsai út 10
Jegyárak erre.
A német vonal a különböző Volkswagenekben, youngtimer BMW-kben és hajónyi Mercedesekben mutatja meg magát. Meg persze az Opel GT-kben, melyek mintha évről évre kívánatosabbak lennének. Az olasz szekció sem rossz, az Abarth névbe többször is bele lehet futni, de az alfásoknak sincs okuk a panaszra. Az pedig már ízlés kérdése, hogy az X1/9 Fiat emblémával és apró lökhárítóval, vagy Bertone logókkal és nagy amerikaival kéne-e. Mert hogy kéne, az nem kérdés. És hogy mit tennénk egy Lancia Fulviáért? Jobb nem belegondolni.
Az amerikai autógyártás szinte minden évtizedéből van valami, kezdve a korai Ford T- és A-modellektől egy szépséges Nashen át az ötvenes évek tepsijeiig, valamint persze a hetvenes izomautókig. A hotrod-építők is elhozták portékáikat, autóik komoly flexelésről adnak tanúbizonyságot. A Checker Taxi New York egyik legismertebb szimbóluma, de amíg nem állunk mellette, nem hisszük el, hogy ez tényleg ekkora, és pláne ilyen magas! A lökhárítók ránézésre sok vitás kérdést eldönthetnek. Persze egyes Lincolnokban és Cadillacekben is simán el lehetne éldegélni, ha csak az alapterületüket nézzük. Lakás beépített kanapéval.
Az OT Expo remek alkalom a nézelődésre, a rácsodálkozásra, valamint arra, hogy egy jót beszélgessünk az autók tulajdonosaival. A gyerekeket kötelező kivinni, hiszen egy idő után a Matchbox mindenképp kevésnek bizonyul. Lehet, hogy a Hungexpo B pavilonja kissé steril, és mint minden ilyen hely, teljesen alkalmatlan a fényképezésre, de ez mindegy. Cserébe van kolbász, kávé, és persze pedálos Moszkvicsok. Kell ennél több?
Kedden az autók egy része a Millenáris Velodromban köröz majd vidáman. Belépés csak korhű ruhában. Nem kérdés, hogy a munka ünnepén ott a helyünk!
Oldtimer Sokadalom
Az Oldtimer Expo szervezői várták a veteránosokat, youngtimereseket a közigazgatásilag biatorbágyi, gyakorlatilag budaörsi Premier Outlets Centerben. Nem hiába: az üzlethelyiségek által körbezárt parkoló teljesen megtelt a néhány igazán értékes, eredeti, igényesen felújított, rohadófélben lévő, széttuningolt kocsival, az érdeklődők kordonok nélkül, közvetlen közelről nézhették meg az őket legjobban érdeklő darabokat. A hazai veterános életben közismert autókon kívül főleg a tuningszekció tartogatott meglepetéseket, az egyik legfeltűnőbb darab a kispolszki-kormánnyal, teknősbékával, oldalablakokkal és rakéta alakú farral látványossá varázsolt Velorex volt.
Így csinálták a szovjetek: házi készítésű autók a múlt század második feléből