Készülnek az új közlekedési szabályok: toldozgatás helyett végre alapjaitól átgondolt KRESZ jön, ami sok problémás kérdést tisztázni fog.

A jelenleg hatályos KRESZ szerint semmilyen belsőégésű motoros autóval nem szabad közlekedni (mert az 5. § szerint tilos az utak környezetét szennyezni), elektromos rollerek pedig nem is léteznek – ha utóbbiakat be akarjuk sorolni valamilyen kategóriába, akkor a belügyminiszter, az ORFK és egy megyei kapitányság jogértelmezésnek nem minősülő, egymásnak ellentmondó definícióiból próbálhatunk meg kisilabizálni valamit.

Egy rollerbaleset kapcsán újabb rendőrségi definíciót hallottunk arról, mi is az elektromos roller

Egy megyei rendőr-főkapitányság véletlen cáfolta Pintér Sándor belügyminisztert és az ORFK-t.

Az 1/1975. (II. 5.) KPM–BM együttes rendelet pofozgatása helyett régóta időszerű tehát egy alapvetően új KRESZ megalkotása, jó ideje szó is van róla, de tavaly óta több munkacsoportban dolgozik is rajta az Építési és Közlekedési Minisztérium, a Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézet és más szakértők. Ez kicsit bürokratikus aktatologatásnak hangzik, de közérdek, hogy egy jól átgondolt, az érintett szervezetekkel egyeztetett új KRESZ szülessen, amiből kihagyják a mostaniban lévő elavult vagy értelmetlen részeket, tisztázzák benne a tisztázandó fogalmakat, és úgy általában az egészet logikusabbá és közérthetőbbé tegyék.

Korábban is kiderült már néhány tervezett pont az új KRESZ-ből, de a Telex egy huszonhét oldalas kormányzati munkaanyag alapján írt cikke az eddigieknél átfogóbb képet nyújt arról, mire számíthatunk.

Megemelt sebességhatárok

  • Autóúton 120 km/órás, autópályán 140 km/órás maximális sebességet is engedélyezhet a közútkezelő (a mostani 110, illetve 130 km/óra helyett).
  • Autóbuszok, teherautók és utánfutót vontató személyautók egységesen 90 km/óra sebességgel haladhatnának lakott területen kívül (a mostani 70-80 km/óra helyett).
  • Autóútra és autópályára legalább 70 km/óra sebességre képes járművel szabadna csak felhajtani (60 km/óra helyett).
  • Villamosok zárt pályán 70 km/órával is haladhatnának (50 km/óra helyett).
  • Biciklisek járdán és gyalogosövezetben max. 10, gyalogos-kerékpárúton max. 25 km/órával haladhatnának, máshol pedig az általános sebességhatárok szerint (jelenleg lakott területen kívül bukósisak nélkül 40, bukósisakban 50 km/óra a megengedett csúcssebesség). Járdán biciklizni csak akkor szabadna, ha ezt külön nem tiltják, és nincs vagy rossz állapotú a biciklisáv vagy -út.
  • A segédmotoros kerékpárok megengedett legnagyobb sebessége 45 km/óra lenne (40 km/óra helyett).

Új fogalmak: cipzárelv és vegyes használatú sávrész

  • Megjelenne a KRESZ-ben a cipzárelv: ha két sávból az egyik megszűnik, a másikban haladóknak segíteniük kellene a másikból a besorolást.
  • Az úttest jobb szélétől számított egyméteres útfelület lenne a vegyes használatú sávrész, ott közlekedhetnének például a kerékpárosok, akiket akár a záróvonal átlépésével is meg lehetne előzni.
  • Kötelező oldaltávolságot kellene tartani a biciklisek mellett, 50 km/óra sebességig 1, gyorsabban 1,5 métert, ha erre nincs mód, legfeljebb 15 km/óra sebességkülönbséggel szabadna előzni.
  • Lakott területen belül nappal is használni kellene a tompított fényszórót azokon a régebbi a járműveken, amelyeken nincs nappali menetfény (lakott területen belül jelenleg nem kötelező a világítás).
  • Új jelzéseket is bevezetnének, például a Puszi és haladj! táblát – ilyen kiss + ride táblák már léteznek pl. iskolák közelében, ahol csak addig állhatnak meg az autók, amíg a gyerekek ki- vagy beszállnak.

Ittasan biciklizni a zebrán

  • Dugóban biciklivel, motorral vagy segédmotoros kerékpárral előre szabadba csorogni a kocsisor mellett vagy között.
  • Zebrán is áttekerhetnének a biciklisek, a gyalogosok sebességéhez igazodva, legfeljebb 10 km/óra sebességgel, de nem lenne elsőbbségük az úttesten közlekedő járművekkel szemben.
  • Ha a biciklis vezetésre alkalmas állapotú, akkor 0,8 gramm/liter véralkohol, vagy 0,4 milligramm/liter légalkohol értékig nem büntethetne a rendőr.
  • 16 évesnél idősebb biciklisek legfeljebb két, 10 évesnél fiatalabb gyereket vihetnek megfelelő ülésen, vagy kerékpáros utánfutóban maximum négyet.
  • Lakott területen kívül egymás mellett is szabadna biciklizni, nem csak egymás mögött.

Végre bekerülnek a rollerek a KRESZ-be

  • A kisteljesítményű rollerek max. sebessége 25 km/óra lehetne, 12 évesnél idősebbek használhatnák 14 éves korig csak bukósisakban, járdán maximum 10, úttesten max. 20 km/óra sebességgel.
  • Az erősebb elektromos rollerekre a segédmotoros kerékpárokra vonatkozó szabályok lennének érvényesek: felelősségbiztosítás már most is kötelező, 14 éves kor alatt nem szabadna vezetni, felette is csak bukósisakban, max. 45 km/óra sebességgel.
  • Sem erősebb, sem gyengébb rollerrel nem szabadna utast szállítani.
  • Lakott területen kívül motorosoknak zárt ruházatot, zárt lábbelit és motoros kesztyűt is kellene viselni, nem csak bukósisakot.

Úttesten mobilozni tilos, gyerekeknek kötelező bukósisak

  • Gyalogosoknak tilos lenne az úttesten és vasúti átjáróban mobiltelefont használniuk.
  • Lakott területen kívül háromévesnél fiatalabb gyerekkel csak ülve szabadna közlekedni közösségi közlekedési eszközön.
  • 14 éves kor alatti bicikliseknek kötelező lenne a bukósisak.
  • Óvodák, iskolák közelében 30-as sebességhatárú övezeteket hoznának létre néhány speciális szabállyal.

Szimulátor és gyakorlás családtaggal

  • A minimálisan kötelező 29 gyakorlati órából legfeljebb 6 óra kiváltható lenne a közlekedési hatóság által engedélyezett szimulátorozással.
  • Hozzátartozó is segíthetné a gyakorlati felkészülést a vizsgára, ha legalább 10 éve van jogosítványa, és nem követett el közlekedési bűncselekményt. A gyakorláshoz használt autóba nem kell külön pedálsor, mint a hivatalos tanulóautókba, ám meg kell jelölni ezeket a kocsikat, autóúton és autópályán pedig tilos lenne gyakorolni. Családtaggal gyakorolni csak a kötelezően előírt 29 óra gyakorlás után lehetne, de van egy 20 órás javaslat is.

Az új KRESZ tervezetét még tavasszal benyújthatja a minisztérium, aztán társadalmi egyeztetés és nyilvánvalóan türelmi időszak jön majd.

(Nyitókép: Getty Images)

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Minden héten jobbat akar csinálni – Interjú Sváby Andrással

Az elektromos városi autó forradalmát hozta el az új Citroën ë-C3

Mutatjuk, hogyan vásárolj a dm-ben úgy, mint egy profi

További cikkeink a témában