Csak évekkel a projekt után került napvilágra, hogy a Saab romjain működő NEVS mérnökei egy ígéretes elektromos autón dolgoztak. Christian von Koenigsegg is elismerően nyilatkozott, miután kipróbálta az Emily GT-t, de úgy tűnik, hogy semmi sem lesz belőle.
Sajnáltuk a Saab megszűnését, mert igazán egyedi modelleket gyártott a svéd márka, de most már látszik, hogy a General Motors nem volt jó gazdája. Az utolsó nagy példányszámban gyártott modellje, a 9-3 még 2002-ben jelent meg a korabeli Opel Vectra alapján, és bár 2010-ben letettek az asztalra egy ígéretes formájú modellt, az új 9-5-ből már csak tizenegypárezer példány készült, mielőtt a Saab végleg csődbe ment volna.
A Saab maradékát 2012-ben szerezte meg a NEVS, azaz a National Electric Vehicle Sweden nevű cég, ami egy ideig még gyártotta a benzines 9-3-at a trollhättani üzemben. Még elektromos hajtású változatot is fejlesztettek belőle, amiből pár száz darabot gyártottak. A céget 2019-ben szerezte meg az ingatlanfejlesztésben utazó Evergrande, és
a márka egy nagyívű projektbe fogott, amelynek részletei csak most kerültek napvilágra.
Peter Dahl, aki korábban a Saab vezető mérnöke volt, és 1994 óta dolgozott a gyártónál, azt a feladatot kapta, hogy fejlesszen egy fantasztikus elektromos autót, ami a Porsche Panamera (és a Taycan) ellenfele lehet. A NEVS akkoriban szerezte meg a kerékagymotorok gyártásával foglalkozó Protean Electricet, és
az Emily GT névre keresztelt prototípus ennek a műszaki megoldásnak az előnyeit hivatott volna kiemelni.
A négy kerékhez egyenként egy 120 lóerős elektromotor került, ezért a kombinált teljesítmény 480 lóerő,
de állítólag egy 650 lóerős változatot is terveztek. A NEVS elektromos autója ezzel 4,6 másodperc alatt gyorsult százra, míg a csúcsmodellnek ehhez 3,2 másodperc is elegendő lett volna. A négy egymástól függetlenül működő motorral, a légrugózással és az aktív lengéscsillapítással valóban sportosan vezethető volt az Emily GT.
A tervek szerint a csúcsmodellben 175 kilowattórás akkumulátor lett volna, amivel akár 1000 kilométer is lehetne az Emily GT hatótávja, míg az alapmodellt 105 és 140 kilowattórás akkuval szerelték volna. 540 literes csomagtartóján kívül az autó orrában is elfért egy 150 literes rekesz. Az ajtók okostelefonnal nyílnak, és motorosan csukódnak, az akkut pedig vezeték nélküli töltőpaddal is lehetett volna tölteni, legfeljebb 11 kilowattal.
A látványos dizájn Simon Padien érdeme, aki korábban az új generációs 9-5 formáján dolgozott,
és a Saab öröksége első ránézésre tetten érhető az Emily GT vonalvezetésén. Remek arányokkal és feszes idomokkal rendelkezik, éppen úgy néz ki, ahogyan egy sportos szedánnak kell kinéznie. A teljesen kidolgozott belső tér minimalista dizájnja és otthonos szövetkárpitja szintén a skandináv tervezők ízlését dicséri.
A képek alapján látványos, de nem funkcionáló tanulmányautónak tűnik, pedig teljesen működőképes prototípus az Emily GT, amit
Christian von Koenigsegg is kipróbált, és elismerően nyilatkozott a vezethetőségéről.
Peter Dahl kiemelte, hogy a 350 fős csapata elképesztően rugalmas volt, ezért rekordidő, tíz hónap alatt készült el a hat prototípus, de a 2019-ben indult projekt sajnos nem jutott ennél tovább.
A pandémia alatt az Evergrande gondba került, és nem tudta tovább finanszírozni a fejlesztést, a NEVS pedig a minap bejelentette, hogy felfüggeszti a fejlesztési tevékenységét, azaz teljesen befagyasztják a cég működését. Pedig Peter Dahl szerint már csupán másfél évre lenne szükség, hogy gyártásra kész autó legyen az Emily GT, amiből szinte csak az automatikus vészfékező rendszer és a légzsákok hiányoznak.
Három rövid videón nézheted meg, hogyan fejlesztették az autót:
A cég vezetője, Nina Selander szerint az autó egyszerűen túl jó lett, hogy veszni hagyják, ezért bízik benne, hogy találnak befektetőt, aki érdeklődik a projekt iránt. A formája és a paraméterei alapján mindenesetre szerintünk méltó lenne rá, hogy folytassa a Saab örökségét. A trollhättani gyártó korábbi tesztpályáját egyébként épp a minap vette bérbe a Volvóból önállóvá vált sportmárka, a Polestar.
Ez is érdekelhet: