A ralicsapat nem csak a versenyautóból, a pilótából és a navigátorból áll, ott van még a szerviz is, ami percek alatt varázsolja újra a ronccsá vált gépeket is. Sokat segít ebben egy olyan profi kamion, amibe most a Škoda motorosport-részlege enged bepillantást.

Húsz méter hosszú, 25 tonnát nyom, de még így is nehéz elképzelni, hogyan fér bele ennyi minden a Škoda ralicsapatának szervizkamionjába. Az ezernyi szerszám és alkatrész mellett a fedélzetén visz még 450 liter tiszta vizet a versenyautók mosásához, 200 liter versenyüzemanyagot, 50 darab gumiabroncsot, ja, és a pótkocsiban még a két Fabia R5 raliautót is.

Plusz a kamionban annyi alkatrész van, amiből még két teljes versenyautót össze lehetne szerelni.

A kamiont a legapróbb részletéig úgy tervezték meg, hogy a verseny közben körülötte dolgozó húsz szerelő számára minél praktikusabb legyen. Az elektromos csavarhúzókat például rögtön az oldalára rögzítették, csak le kell emelni és használni őket, de a csereakkumulátorok is gondos rendben sorakoznak. Minden fiók precízen rendszerezett, hogy semmit se kelljen keresgélni.

A raliban a verseny közbeni szervizek 30-45 percesek, és ennyi idő alatt a szerelők szinte bármit meg tudnak javítani. Ha a versenyautó szerkezete nem sérült, akkor akár motort, váltót, futóművet is cserélnek. A karosszériaelemek igazi fogyóeszközök, csak lökhárítóból 12 darabot visznek, mert általában ezt hagyják el először a futam közben, pedig szerepe van a hűtőlevegő irányításában.

De miért kell vinni annyi vizet még autómosáshoz is, amikor a rali nem szépségverseny?

Sokkal könnyebb úgy dolgozni a szerelőknek, hogy nem a poros, sáros autó alá fekszenek, a tisztaság pedig a sérülések feltérképezését is megkönnyíti. Minden karosszériaelemből visznek cserét, még tető is van náluk egy, pedig azt nem éppen egyszerű verseny közben kicserélni.

Mint ahogyan a szervizkamionnal a verseny helyszínére eljutni sem gyerekjáték. A legnehezebb a kompokra felállni vele, amihez több rámpára is szükség van, és a téli futamok havas útjain is kihívást jelent a 25 tonnás pótkocsis szerelvény. A Škoda Motorsport kamionja már 15 éve úton van, ezért hamarosan egy teljesen új, még modernebb utódot kap, biztosan még bámulatosabb berendezéssel.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Csak egy elektromos autó, de ez több mint száz éves

Nincs szükség utakra – Dacia Duster TCe 130 4X4 Extreme

Fura szerzet ez a kínai platós szabadidő-autó

További cikkeink a témában
Életmód Otthon Így jutottunk a nyugati minimalizmustól az eklektikus ezredfordulón át az okosotthonokig – 20 éves a MaxCity, Kovács Zsófival beszélgettünk
Hirdetés