Radikálisan újraértelmezi identitását a Škoda. A márkaarculati elemeket újraalkották, hétüléses koncepcióautójuk pedig a dizájnban is új fejezetet nyit.

A Škoda, a Volkswagen Csoport egykori budgetmárkája az elmúlt három évtizedben óvatosan, szinte lopakodva fejlődött saját jogán is kívánatos branddé. A masszív VW-féle technikai alapokra jópofa ötletekkel, egyre komolyabb dizájnnal, a praktikumra, használati értékre kihegyezett modellfejlesztéssel, folyamatosan bővülő termékportfólióval és piaci terjeszkedéssel építkező márka már rég nem „az olcsó Volkswagen”, hanem az európai és némely más autópiac teljes értékű, önálló szereplője. Ezt a státuszt erősíti a most Prágában bemutatott legújabb koncepciómodell és az újratervezett emblémák, logók, arculati elemek sora.

Škoda Vision 7S: a baba köré épített autó

Kezdjük a tanulmányautóval, mégiscsak az volt a kézzelfoghatóbb, izgalmasabb dolog az elsötétített sportcsarnokban rendezett, látványos fényjátékkal kísért sajtótájékoztatón. A Vision 7S egy 6+1 üléses elektromos szabadidőautó-egyterű, amely ebben a formában szinte biztosan nem válik majd piaci modellé, kiválóan alkalmas viszont arra, hogy a gyártó megmutassa azokat az új stílusjegyeket és megvillantson néhány olyan új Simply Clever ötletet, amelyek nagyon is rá-, illetve bekerülnek majd a közeljövőben érkező új Škodákba.

Oliver Stefani, a Skoda dizájncsapatának vezetője és új gyermeke

Az autót elnézegetve jó pár ismerős részlet sejlik fel más márkák modelljeiről. Van egy kis Jeep és Toyota a szögletes kerékjárati vonalakban, némi Kia a fényekben, egy leheletnyi Range Rover a hátsó rész kialakításában, és jó sok BMW iX az összhatásban. Azt a bizonyos új márkaidentitást mindebből egyelőre kicsit nehéz összerakni fejben. Túl erősen él még bennem az a formanyelv, amit ma kötünk a Škodákhoz.

Idő kell ahhoz, hogy az új motívumok összefőjenek egyértelmű, könnyen felismerhető új Škodává, de úgy érzem, működni fog a dolog.

Műszaki tartalmát illetően a Vision 7S több mint puszta makett, az egyedileg formált lemezek alatt gyártásérett elektromos technika lapul. A 89 kWh kapacitású, egyenáramú gyorstöltőn 200 kW csúcsteljesítménnyel tölthető akkumulátorral nem mond lehetetlenül nagy dolgokat a Škoda, és ekkora akkuval megfelelő körülmények között még a VW-csoport moduláris villanyautós platformjára épített, több mint öt méter hosszú autó is elérheti elvben azt a 600 km-es WLTP-szabvány szerinti hatótávot, amit a gyártó ígér.

Kamerák tükrök helyett, rejtett kilincsek, egymással szemben nyíló ajtók, lámpák helyett fénycsíkok, 22-es felnik: 2022-ben már egyáltalán nem biztos, hogy ezek csak tanulmányautós bohóságok. Jó eséllyel a széria Škodákon is feltűnnek majd ezek a részletek. A halványzöld (hivatalosan: Explorer Green) színt is teljesen komolyan gondolták, a márka első gyári matt felületkezelése biztosan rendelhető extra lesz az utcai autókon is.

Arra talán kevesebb az esély, hogy egy utcai modellre is átcsúszhat az első és hátsó függőleges hűtőrács-elemek narancssárgával kiemelt, a magamfajta primitív humorral rendelkezőkben egy bemutatott középső ujjat idéző középső csíkjának motívuma, de érdemes tudni, hogy ez nem csak dizájnelem. A narancssárga csík kihúzható vonószem, ami egy komoly terepjárón (amije az újkori Škodának még sosem volt, és alighanem nem is lesz) kifejezetten hasznos dolog lehetne. A színes csíkok jelzik az áramtalanító helyét is: ha füstölni kezdene a Vision 7S, ott kellene keresni a vészkapcsolókat. Az ajtólemezek aljának megnyitásával kiképzett akkuhűtő csatornák sem valószínű, hogy átörökíthetők egy széria villany-Skodára, de ha mégis, akkor az a Škoda egy igazán látványos utcai autó lesz.

Ugye, hogy kicsit olyan, mintha elsuhantában beintene?
Vezetős berendezés
Pihenős berendezés várakozás, töltés idejére

A meredek, tömör, a Škoda új „Modern Solid” szlogenjének teljesen megfelelő, de külön nevet is viselő Tech-Deck Face elnevezésű front egy az egyben utcai modellre kerülése sem valószínű, de a LED-menetfények körvonala biztosan felbukkan az utcákon is hamarosan. A Škoda már régóta kiemelt figyelmet fordít a lámpák visual signature-jére, és nyilván nem véletlenül mutatta be pont ezeket a fénysziluetteket.

A Vision 7S utasterének legnagyobb különlegessége, a kocsi közepére rögzített babahordozó, +1 ülés, amelytől az autó kabinja határozottan karácsonyi hangulatot áraszt, jászollal, kisdeddel meg ilyesmivel:

Autó épült a kisded köré

Valószínűleg ez az újszerű beltér-kialakítás már tényleg inkább csak kedves gondolat, mint reális koncepció. A vizuális kijelzőként is működő, sőt: rajzolásra, jegyzetelésre is használható ajtókárpitokról sem gondolnám, hogy utcai Škodába kerülnek majd. Az autó utasterének számos egyéb innovációja viszont teljesen életképes a sorozatgyártás valóságában is.

A menet közben függőlegesen tájolt, töltés, várakozás közben tévézéshez, irodai munkához vagy videojátékozáshoz fekvő pozícióba fordítható nagy, 14,6 collos, már valóban tévé méretű központi kijelző azonban nagyon menő és logikus dolog. Csodálom is, hogy a Teslának ez nem jutott hamarabb eszébe. Az autó álló helyzetében enyhén befelé fordítható első ülések ötlete is jónak tűnik egy ilyen szalonhangulatú beltérrel rendelkező kocsiban, és ha a BMW iX kagylófoteleiből valóság lehetett, a Vision 7S átgondoltnak látszó tervezésű sport-komfort-székei is visszaköszönhetnek majd egy valódi szériamodellben. Az utastér kellemes tapintású kárpitanyagai bőrmentesek, a padlóborítás újrahasznosított gumiabroncsokból készült: ezek a dolgok is egyre fontosabbak az elvegánosodó nyugati világban.

Nagy örömmel láttam a középkonzolon a jókora klímavezérlő tárcsákat. Talán a Škoda meghallotta végre az autós újságírók nyafogását arról, hogy az érintőképernyő és az érintésérzékeny felületű gomb nagyon divatos és jópofa dolog, de amikor az ember autót vezet, egy valódi, fizikai, egyértelmű visszajelzést adó gomb vagy tárcsa praktikusabb és biztonságosabb a leggyakrabban piszkált funkciók, a klímabeállítás, az audiorendszer, a navigációs zoom kezeléséhez.

A tanulmányautó információs kijelzői (kormány mögötti 8,8 collos műszeregység, HUD, központi nagy kijelző) egyébként meglepően közel állnak a mai elektromos Volkswagenek vagy az Enyaq már létező valóságához. A Vision 7S elektronikája nem koncepciónak tűnt, hanem a hamarosan érkező új modellek valódi infotainmentjének. A kétküllős kormány már mai Škodákból is ismerős, de a Vision 7S kormányküllőinek változtatható funkciójú gombcsoportjai új dolgok. A Simply Clever okosságok sorát mágneses rögzítésű kiegészítőkkel, mobiltartókkal, táskákkal, miegyebekkel bővítette ki a gyártó a koncepcióautóban.

Klaus Zellmer, a Škoda áprilisban kinevezett ügyvezetője és Martin Jahn, marketing- és salesigazgató a sok elvetett logóvariáció előtt. Százhatvan-valahány tervből választották ki végül az új logót
A kalap belebújt a S betűbe

Az S-betűbe olvasztott kalap

A tanulmányautón látható márkajelzések nem véletlenül kerültek oda, ahova, és nem véletlenül néznek ki úgy, ahogy. Nem feltétlenül ez a legfontosabb dolog, amit autóvásárláskor méltányol az ember, de marketingszakmailag zseniális, ahogy a Škoda végre megszabadult a számos karakterkészletből hiányzó cseh különleges betű, a kalapos Š problémájától. A kalapot a tradíció és a nemzeti karakter tiszteletére ugyan továbbra is érzékeltetik a márkanévben, de az S felső részén egy elegáns kihagyással (amit a szimmetria jegyében az utolsó betűben is megismételnek) jelzett kalap már nem követeli, hogy írásban is mindig jelezzék a meglétét a klasszikus latin ábécét használó szövegek.

Szóval a Škoda mostantól írásban lehet akár Skoda is, úgy is jó lesz.

A Škoda az új elektromos modelleket embléma helyett elöl-hátul az új márkafeliratokkal látja majd el, és a kétküllős kormányon lévő SKODA felirat is általánossá válik a villanyautóknál. A klasszikus szárnyas nyíl ezeknél a kocsiknál csak a kerékagyakon és az infotainmentben mint grafikai elem tűnik majd fel. A belsőégésű motoros kocsikon elöl és a kormányon is megmarad az embléma a felirat helyett.

Az első Škodák, amelyeken az új márkastíljegyekkel és a Vision 7S némely megoldásaival találkozhatunk, a jövőre érkező új Superb és Kodiaq lehet. A tervek szerint 2024-ben frissítendő Octavia ennyire radikálisan még nemigen fog tudni új Škodává változni. Kíváncsian várjuk, vajon erre a polgári modellre hogyan sikerül majd rávarázsolni az új arculati elemeket!

Biztos jó lesz a következő elektromos Škoda is, bár idén még a benzines technikával is tudott mit kezdeni a márka:

Mégis itt az új Škoda Fabia RS, de csak kevesen vezethetik

291 lóerős lett az új Fabia legizmosabb változata.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Az Asus dobja piacra elsőként az AI-laptopok új generációját

Szaftos húsokért, bomba jó sörökért és lazán elegáns hangulatért ide kell beülnöd

Újra zúghat a Volga, de eddig sem volt könnyű dolga

További cikkeink a témában
Hiánypótló funkcióval bővült a világszerte használt magyar szoftver
Hirdetés