Miközben a világ nagy részén már fizetni kell az elektromos autók töltéséért, mostanáig ingyenesen használták a Supercharger töltőket a teslások. Márciusban a magyarországi töltőkért is fizetni kell, és szerintünk ez jól is van így.
Sokféle kedvezménnyel próbálták elérni, hogy vonzó legyen elektromos autóra váltani, például a vételár állami támogatásával, adókedvezménnyel, ingyenes parkolással – és nem, a buszsávot soha nem is használhatták az elektromos autók. A töltés az egyre szaporodó közterületi oszlopokon sokáig ingyenes volt, aztán egyre több hálózat vált fizetőssé, és az energiaárak növekedésével egyre drágábbá is. Furcsa volt ezért, hogy a Teslákat még mindig ingyen lehetett tölteni a márka saját Supercharger állomásain.
Az ingyenes töltés lehetősége komoly érv volt sokaknak az elektromos autó mellett, de akinek van egy csepp esze, sejthette, hogy ennek hamarosan vége.
Sok más hálózat után most a Tesla is váltott, már Magyarországon is fizetni kell a Supercharger oszlopokért. Piaci árat szabtak, 229 és 242 forint között számláznak egy kilowattóráért, ami a hasonló töltési sebességű Ionity 280 forintos, vagy a Mol Plugee 289 forintos árához képest egy kicsit kedvezőbbnek mondható, a Mobiliti gyakran 300 forint feletti árához képest pláne.
De ez egyben azt is jelenti, hogy már nem lehet csupán a Supercharger használatával ingyenesen megoldani az elektromos autózást, és szerintünk ez jól is van így.
A magyarországi Tesla-töltőknél gyakran nevetségesen hosszú sorok álltak az ingyen áramért, sokan csak azért mentek ki a városszéli oszlopokhoz, hogy ne kelljen kifizetni az otthoni áram árát. Persze aki társasházban lakik, nem tudta másképp megoldani, de az már az elejétől fogva látszott, hogy az elektromos autó csak annak éri meg, aki otthon is tud tölteni.
Mennyi az annyi?
Otthoni árammal rezsicsökkentés nélkül is 70 forintba kerül egy kilowattóra, és bár nagyban függ a vezetési stílustól és a használat módjától, nagyvonalúan 20 kilowattórás átlagos fogyasztással számolva otthoni töltéssel 1400 forintból jön ki száz kilométer, ez a hatszáz forintos benzinnel 2,3 liter árát jelenti. A Supercharger mostantól 230-240 forintos árával számolva pedig máris 4600-4800 forintot kell fizetni száz kilométerért, ami 7,5-8 liter benzin árának felel meg.
A Tesla villámtöltőjét már csak a nagy töltési teljesítménye miatt sem rendszeres használatra szánták, hanem hosszabb utak során egy kávészünet idejére beiktatott gyors és kényelmes feltöltésre.
Az ingyenes áramért sorban ácsorgók miatt azonban eddig éppen azok nem juthattak hozzá időben a Supercharger töltőkhöz, akik rendeltetésszerűen használták volna, hosszú út közbeni gyorstöltésre. Sokan ráadásul épp az ingyen kapott áram miatt oda is autóval mentek, ahová egyébként mehettek volna más módon is.
Nincs több töltőfoglalás
A teslásoknak arra is ügyelniük kell majd, hogy a töltés végeztével ne foglalják feleslegesen a töltőpontokat. Az indokolatlanul a töltőn hagyott kocsik után ugyanis, ha a töltőállomáson a töltők több mint fele foglalt, öt perc után elkezd ketyegni az „üresjárati díj”. Ez a neten elérhető díjszabás szerint percenként 200 forint, ha a Supercharger-állomáson nem az összes töltő foglalt, de percenként 400 forint, ha minden töltőn lóg egy autó, tehát vélhetően valakinek nagy szüksége lenne a feleslegesen foglalt konnektorra.
Most már látszik, hogy az első fizetős nap után jelentősen visszaesett a forgalom a Supercharger állomásokon, ahogyan történt ez akkor is, amikor pár éve fizetős lett a Mobiliti és az e.on hálózata. Mint sok minden mást az életben, az elektromos autót is okosan lehet jól kihasználni. A mindennapi használathoz tölts otthon, lehetőleg napelemes rendszerrel, ha pedig évente párszor hosszabb útra indulsz, az éves átlagot nézve még akkor is megéri a gyorstöltő kényelmét választani, ha sokkal drágább az otthoni áramnál. Ilyen egyszerű.
Ez is érdekelhet: