Sokan kérdezték, hogy Magyarországon az új típusú rendszámtáblák bevezetésével miért nem tértünk át a megyék szerint kiadott rendszámokra. Szlovákia példája jól mutatja a járási rendszámtáblák hátrányait.
2022-ben harminckét év után tértünk át új típusú rendszámtáblákra Magyarországon, mert a három betű és három szám adta kombinációk hamarosan elfogytak volna. A váltás jó alkalom lett volna arra, hogy áttérjünk a régiók szerint kiadott rendszámtáblákra, de vajon az jó lett volna nekünk? Szlovákia éppen most adta fel a járási rendszámokat, és jó okuk volt rá.
Európa is megosztott
A szomszédos országokban, így például Ausztriában, Romániában, Horvátországban, Szerbiában és Szlovéniában is régiós rendszámot használnak, akárcsak többek közt Csehországban, Németországban, Lengyelországban vagy Svájcban, néhol még a rendszámon lévő címer is változik. Spanyolországban az ezredfordulón, Olaszországban pedig már a kilencvenes években feladták a régiós rendszert, de az olaszoknál a rendszámtábla jobb szélső sávján azért jelölhetik a tartományt, ahol az autót regisztrálták.
Szlovákiában idén január elsejétől vezették be az új típusú rendszámtáblákat, amelyek többé már nem jelölik azt a járást, ahol az autót bejelentették.
Nem feltétlenül azért, mert elfogytak volna a kombinációk, bár igaz, hogy Pozsonyban már a hatodik betűpárost használták, és a nagyobb városokban is a harmadik betűkombinációt kellett kiadni.
Az új rendszámtáblákat AA 000 AA formátumban adják ki, és a járási rendszer megszűnése könnyebbség lesz az autósoknak,
ha ugyanis más járásba adják el az autót, vagy a tulajdonos költözik más járásba, akkor nem kell új rendszámot kérni. Ráadásul eddig az eladónak és a vevőnek is külön be kellett jelentenie az adásvételt a járása szerinti közlekedésrendészeti hivatalban.
Mostantól a szlovák autók is megtartják a rendszámukat, az átírást pedig az ország bármely pontján el lehet majd intézni.
Az autósoknak ugyanakkor lehetőségük lesz megtartani a rendszámot az autójuk eladása után is, mondjuk akkor, ha megtetszett nekik a kombináció, és egy éven belül regisztrálhatják egy újonnan vett autóra.
A változás az egyszerűbb adminisztráció mellett kisebb költséget jelent az autósoknak. Az új rendszámok az államnak is kevesebbe fognak kerülni, mostantól ugyanis a belügyminisztérium saját maga gyártja a táblákat, amivel a kezdeti kétmillió eurós beruházás gyorsan megtérülhet, a becslések szerint négy év alatt ötmillió eurót spórol majd az állam.
Megszűnik a zöld rendszám
Magyarországhoz hasonlóan Szlovákiában is zöld alapszínű rendszámokat kaptak az elektromos autók, ám idén januártól minden rendszám fehér színű lesz, fekete betűkkel. Az elektromos és plug-in hibrid autókat azonban zöld betűk jelölik, mint Ausztriában, és ezek a rendszámok az EL és EV betűkombinációkkal kezdődnek majd, mint Csehországban.
Ez is érdekelhet: