Sokan kérdezték, hogy Magyarországon az új típusú rendszámtáblák bevezetésével miért nem tértünk át a megyék szerint kiadott rendszámokra. Szlovákia példája jól mutatja a járási rendszámtáblák hátrányait.

2022-ben harminckét év után tértünk át új típusú rendszámtáblákra Magyarországon, mert a három betű és három szám adta kombinációk hamarosan elfogytak volna. A váltás jó alkalom lett volna arra, hogy áttérjünk a régiók szerint kiadott rendszámtáblákra, de vajon az jó lett volna nekünk? Szlovákia éppen most adta fel a járási rendszámokat, és jó okuk volt rá.

Európa is megosztott

A szomszédos országokban, így például Ausztriában, Romániában, Horvátországban, Szerbiában és Szlovéniában is régiós rendszámot használnak, akárcsak többek közt Csehországban, Németországban, Lengyelországban vagy Svájcban, néhol még a rendszámon lévő címer is változik. Spanyolországban az ezredfordulón, Olaszországban pedig már a kilencvenes években feladták a régiós rendszert, de az olaszoknál a rendszámtábla jobb szélső sávján azért jelölhetik a tartományt, ahol az autót regisztrálták.

Szlovákiában idén január elsejétől vezették be az új típusú rendszámtáblákat, amelyek többé már nem jelölik azt a járást, ahol az autót bejelentették.

Nem feltétlenül azért, mert elfogytak volna a kombinációk, bár igaz, hogy Pozsonyban már a hatodik betűpárost használták, és a nagyobb városokban is a harmadik betűkombinációt kellett kiadni.

Az új rendszámtáblákat AA 000 AA formátumban adják ki, és a járási rendszer megszűnése könnyebbség lesz az autósoknak,

ha ugyanis más járásba adják el az autót, vagy a tulajdonos költözik más járásba, akkor nem kell új rendszámot kérni. Ráadásul eddig az eladónak és a vevőnek is külön be kellett jelentenie az adásvételt a járása szerinti közlekedésrendészeti hivatalban.

Mostantól a szlovák autók is megtartják a rendszámukat, az átírást pedig az ország bármely pontján el lehet majd intézni.

Az autósoknak ugyanakkor lehetőségük lesz megtartani a rendszámot az autójuk eladása után is, mondjuk akkor, ha megtetszett nekik a kombináció, és egy éven belül regisztrálhatják egy újonnan vett autóra.

Továbbra is lehet egyedi rendszámot kérni Szlovákiában, ráadásul mostantól az összes karakter szabadon választható, ezt használta ki egy Rolls-Royce Ghost-tulajdonos

A változás az egyszerűbb adminisztráció mellett kisebb költséget jelent az autósoknak. Az új rendszámok az államnak is kevesebbe fognak kerülni, mostantól ugyanis a belügyminisztérium saját maga gyártja a táblákat, amivel a kezdeti kétmillió eurós beruházás gyorsan megtérülhet, a becslések szerint négy év alatt ötmillió eurót spórol majd az állam.

Megszűnik a zöld rendszám

Magyarországhoz hasonlóan Szlovákiában is zöld alapszínű rendszámokat kaptak az elektromos autók, ám idén januártól minden rendszám fehér színű lesz, fekete betűkkel. Az elektromos és plug-in hibrid autókat azonban zöld betűk jelölik, mint Ausztriában, és ezek a rendszámok az EL és EV betűkombinációkkal kezdődnek majd, mint Csehországban.

Ez is érdekelhet:

Az utcaképet is javítja az új rendszámtábla

Megint 32 év után cseréltünk rendszámtáblát, ami dizájnszempontból jó húzás volt.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Csodás szupersportautó az Aston Martin Valhalla

Majdnem kész volt, de elkaszálták a BMW dögös sportautóját

Amikor a világ legnagyobb autóversenyzői a Népligetben nyomták

További cikkeink a témában