800 lóerő, rengeteg újrahasznosítás, csúcsdizájn.
Vártuk már a Formula E új, harmadik generációját, és a héten Monacóban végre hivatalosan is bemutatták a Gen3 autót a közönségnek. Célirányosan utcai versenyzésre tervezték, elvégre a következő, 2022–23-as idényben is a világ metropoliszait járja majd a versenysorozat.
A csúcsteljesítmény mellett a fenntarthatóságra is figyeltek, bizonyítandó, hogy e kettő kompromisszumok nélkül megfér egymás mellett, olyannyira, hogy az itt kifejlesztett technológia részben átkerül majd a hétköznapi autózásba is.
Az autóversenyzésben hagyományosan kulcsfontosságú aerodinamika mellett sokat fejlesztettek a szoftvereken, és mint mindig, ezúttal is nagyon odatették a dizájnt:
Nézzük, mit érdemes tudni a 2024–25-ös idény végéig használandó Gen3 teljesítményéről!
- A csúcssebessége 320 km/h fölött lesz.
- A versenyen használt energia 40 százalékát visszanyeri a regeneratív fékezéssel.
- Most először lesz elöl és hátul is motor FE-autóban, az első 250, a hátsó 350 kW teljesítményű, az összesen 600 kW (800 LE) több mint a duplája a jelenlegi generáció tejesítményének.
- A hátsó motor 350 kW (avagy 470 LE) teljesítményt nyújt majd, 95 százalékos energiahatékonyság mellett; hátsó hidraulikus fékek nem is lesznek.
- Ultragyors, 600 kW-os töltési kapacitás, ami messze meghaladja a legerősebb kereskedelmi töltők teljesítményét.
És akkor nézzük a fenntarthatóságot!
- Tervezéskor az autó teljes életciklusára gondoltak, így természetes anyagokat használtak a kerekeknél, az akkuban és a kasztninál is.
- Az akkuhoz szükséges ásványi anyagokat fenntartható forrásból szerzik be, a cellák az élettartamuk végén újrahasznosíthatók.
- Vászont és újrahasznosított szénszálat használnak majd a karosszériához – többek között a nyugdíjba küldött Gen2 autókból –, ezzel is csökkentve a felhasznált szűz szénszál mennyiségét. A kasztni karbonlábnyoma 10 százalékkal csökken így.
- Az összes hulladékszénszálat felhasználják majd egy, a légiközlekedési iparból átvett innovatív eljárással.
- Minden abroncsot teljesen újrahasznosítanak majd a verseny után.
Az újgenerációs autókkal hét gyártó vág majd neki a 9. FE-szezonnak: a DS Automobiles, a Jaguar, a Mahindra Racing, a Maserati, a NIO 333, a Nissan és a Porsche.
(Forrás: fiaformulae.com)
Ez is érdekelhet: