800 lóerő, rengeteg újrahasznosítás, csúcsdizájn.

Vártuk már a Formula E új, harmadik generációját, és a héten Monacóban végre hivatalosan is bemutatták a Gen3 autót a közönségnek. Célirányosan utcai versenyzésre tervezték, elvégre a következő, 2022–23-as idényben is a világ metropoliszait járja majd a versenysorozat.

A csúcsteljesítmény mellett a fenntarthatóságra is figyeltek, bizonyítandó, hogy e kettő kompromisszumok nélkül megfér egymás mellett, olyannyira, hogy az itt kifejlesztett technológia részben átkerül majd a hétköznapi autózásba is.

Az autóversenyzésben hagyományosan kulcsfontosságú aerodinamika mellett sokat fejlesztettek a szoftvereken, és mint mindig, ezúttal is nagyon odatették a dizájnt:

Nézzük, mit érdemes tudni a 2024–25-ös idény végéig használandó Gen3 teljesítményéről!

  • A csúcssebessége 320 km/h fölött lesz.
  • A versenyen használt energia 40 százalékát visszanyeri a regeneratív fékezéssel.
  • Most először lesz elöl és hátul is motor FE-autóban, az első 250, a hátsó 350 kW teljesítményű, az összesen 600 kW (800 LE) több mint a duplája a jelenlegi generáció tejesítményének.
  • A hátsó motor 350 kW (avagy 470 LE) teljesítményt nyújt majd, 95 százalékos energiahatékonyság mellett; hátsó hidraulikus fékek nem is lesznek.
  • Ultragyors, 600 kW-os töltési kapacitás, ami messze meghaladja a legerősebb kereskedelmi töltők teljesítményét.

És akkor nézzük a fenntarthatóságot!

  • Tervezéskor az autó teljes életciklusára gondoltak, így természetes anyagokat használtak a kerekeknél, az akkuban és a kasztninál is.
  • Az akkuhoz szükséges ásványi anyagokat fenntartható forrásból szerzik be, a cellák az élettartamuk végén újrahasznosíthatók.
  • Vászont és újrahasznosított szénszálat használnak majd a karosszériához – többek között a nyugdíjba küldött Gen2 autókból –, ezzel is csökkentve a felhasznált szűz szénszál mennyiségét. A kasztni karbonlábnyoma 10 százalékkal csökken így.
  • Az összes hulladékszénszálat felhasználják majd egy, a légiközlekedési iparból átvett innovatív eljárással.
  • Minden abroncsot teljesen újrahasznosítanak majd a verseny után.

Az újgenerációs autókkal hét gyártó vág majd neki a 9. FE-szezonnak: a DS Automobiles, a Jaguar, a Mahindra Racing, a Maserati, a NIO 333, a Nissan és a Porsche.

(Forrás: fiaformulae.com)

Ez is érdekelhet:

Nagy változást hoz a harmadik generációs autó a Formula E-be

Megpróbálják izgalmasabbá tenni az elektromos F1-futamokat.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Mutatunk egy őszi fesztivált, ami az újbort és a libás ételeket ünnepli

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

Hajítsd messzire a sablonokat, rendezd be úgy a lakásod, amire mindenki emlékezni fog!

További cikkeink a témában
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Hirdetés