Ezt tudjuk. De azt is, hogyan kerülhetjük el őket, vagy mit kell tennünk, ha mégis bekövetkezik a baj?
Ha higgadtan végigvesszük, mi minden veszély és potenciális baj leselkedik az autósra, miközben autózik, vagyis hivatalosan veszélyes üzemet működtet, arra juthatunk, hogy addig jó, amíg otthon maradunk, vagy legfeljebb a járdán sétálunk. Mivel azonban otthon több baleset történik, mint a közúton, az autó pedig jó ideje része az életünknek, azt pedig nem akarjuk, hogy a négy fal közötti rettegés valaha is az legyen, nem tehetünk mást, mint hogy lehetőség szerint csökkentsük a kockázatot, és biztonságban-egészségben autózzunk tovább, ha pedig nem tudunk elkerülni egy problémát, legalább ússzuk meg minél kisebb kárral. Ehhez adunk tippeket.
Úthibák
A félig üres vagy félig teli pohár alapján szörnyülködhetünk, hogy mennyi a kátyú a magyar utakon, vagy örülhetünk, hogy sok helyen van azért valamennyi aszfalt a lyukak között. Bárhogy is, a futóműnek, de főleg a guminak és a felninek az úthiba nem nagy barátja. Megelőzésképp annyit tehetünk, hogy figyelmesen vezetünk, főleg ott, ahol tábla figyelmeztet az úthibákra – már csak azért is, mert ez esetben reménytelen kártérítést kérni az útfenntartótól, amire amúgy van esély, ha rendőrségi jegyzőkönyv bizonyítja, hogy tényleg egy adott kátyú miatt sérült meg a kocsi.
Még egy tanács: ha már nem tudjuk kikerülni az úthibát, inkább engedjük bele a kocsit, annál nincs rosszabb, mintha beletaposunk a fékbe, és a lendületben lévő kocsi álló kerékkel érkezik a lyukba.
Hiányzó táblák
Az útépítések után kinn felejtett táblák is szoktak gondot okozni, ha valamiért éppen ott mér sebességet a rendőrség, de a hiányzó táblákból is lehet baj, ha az nem a közeli múzeumra hívta fel a figyelmet, hanem mondjuk a kötelező megállásra a kereszteződésben.
Itt is igaz az alapszabály: ha bajba kerültünk, mert nem volt tábla ott, ahol kellett volna lennie, hívjunk rendőrt, vegyen fel jegyzőkönyvet!
Rossz navigálás
Minden kornak megvannak a maga problémái: tizenéve térkép kellett, meg az, hogy megfelelő irányban tartsuk, ma pedig az, hogy fenntartással kezeljük, amit a navigáció mond.
A Player-olvasók értelmes emberek, de történt már haláleset a világban, mert a vezető jobbra fordult, ahol a navi mondta – és ahol egy szakadék volt.
Víz
Ahogy egyre szélsőségesebb az időjárás, egyre gyakrabban fordul elő, hogy kisebb árvíz van ott, ahol útnak kellene lennie. A menő SUV-sek egy része ilyenkor büszkén és nagy gázzal közlekedik – hogy aztán valahol a víztenger közepén megálljon a kocsi, amely levegő helyett vizet szívott be.
Gondoljunk arra, hogy lehet padka, gödör vagy bármi más a vízben, aminek a mélységét sem tudhatjuk, de ha mégis át akarunk kelni rajta, akkor azt állandó sebességgel, de lassan tegyük, ne úgy, mintha motorcsónakkal lennénk.
Állatok
Az állatgázolást illetően a lakott területen kívüli és belüli utak között annyi a különbség, hogy városban ritkán ugrik át szarvas az úton.
Ettől még állatvédelmi, egészségügyi és biztonsági szempontból is alapvető fontosságú, hogy mindent megtegyünk azért, hogy se galambot, se vaddisznót ne üssünk el – a fentiekkel ellentétben ezt a veszélyt egy kis eszközzel is elkerülhetjük: a magyar fejlesztésű Siren7 vadgázolás elleni rendszer akár háromszáz méter távolságból is elriasztja az útról az állatokat, hogy nekik, nekünk és az autónknak se essen baja.
A cikk elkészítésében együttműködő partnerünk volt a Siren7 vadgázolás elleni rendszer forgalmazója.