Skoda, Honda, Corvette és most a Jeep: ez már kérem tendencia!

Az új Jeep Grand Wagoneerrel együtt ez már több, mint véletlen: kimondhatjuk, hogy újra divattá vált a klasszikus kétküllős kormány az autóiparban. Aki a szociban nőtt fel, még elsősorban ilyen kormánykerekeket látott Apa kezében pörögni a Trabantokban, Skodákban, Zsigulikban:

Egy tipikus kései szoci kétküllős (kép: Wiki)

A '70-es években és még a '90-as évek elején az átlagos nyugati autókban is a kétküllős kormány volt a jellemző:

A jó öreg Opel Astra F is kétküllős alapkormánnyal jött ki Szentgotthárdról (kép: Wiki)

A '80-as évektől viszont általánossá vált az a trend az európai autókínálatban, amit a prémium autómárkák indítottak el már korábban. Eszerint a négyküllős kormány a kényelmet, a háromküllős a sportosságot szimbolizálta. A kétküllős kormány pedig egyre gázabb lett, szép lassan már csak a kisautókban maradt meg, de ott is egyre több modellben jelent meg hivalkodásból a három és a négy küllő.

Az elmúlt két évtizedben aztán úgy tűnt, a három küllőé a győzelem. A sportosság  látszata még a nagy luxusautókban és az egyre népszerűbb és népszerűbb Sport-Utility Vehicle-ökben is alapvető igénnyé vált. Egészen napjainkig szinte mindenben háromküllős kormány volt, amit a mi piacunkon hivatalosan kapni lehetett. A kétküllős kormánnyal tett még egy egészen izgalmas kísérletet a Citroën az első generációs C4-ben:

A Citroën C4 kormánya 2004-ből. A fix agy hosszúkás, az előrelóduló emberi testet nagyobb felületen felfogó légzsákot is rejtett

A fix aggyal, rajtuk mindig fix helyen lévő gombokkal, a takarófedél alatt a szokványosnál hatásosabb légzsákkal kombinált megoldás nem igazán jött be a vevőknek, helyét az újabb Citroënekben visszahódították a három- vagy négyküllős kormányok. A kétküllős kormány az utóbbi években már igazán ritkaságszámba ment. Így hirtelen a BMW jut eszünkbe, aki az új Mini után beépítette a mainstreammel a lehető legtöbb módon szembenőnek tervezett i3-ba, valamint a Mercedes, aki opcióként kínálta a most kifutó S-osztályhoz:

Az első új Mini is két küllővel kezdte
Az i3-ban is kétküllős a kormány
Kétküllős kormány a Maybach-S-osztályban

De ennek a kétküllő-ínségnek most vége! Jött a Honda a Jazz-zel és az e villanyautóval:

Kétküllős kormány az új Honda Jazzben
A kétküllős kormány kellemes dolog a Honda e-ben a mindennapokban

Jött a Skoda az új Octaviával:

A kétküllős kormány jól néz ki és nagyon kényelmes alul fogni hosszú, félig önvezető utakon

És Amerika is újra rátalált a két küllőre. Először jött az új, C8-as Corvette, melyben sportkocsiként igazi eretnekségnek tűnik a kétküllős kormány:

Két küllő egy Corvette-ben? Végülis az első, C1-es modell ilyennel jött ki 1953-ban és a C4-ben (83-96) is ez volt az alapkormány, szóval a C8 hivatkozhat a hagyományokra

Most pedig itt a Jeep a Grand Wagoneerrel:

Grand Wagoneer Concept, megint csak kétküllős kormánnyal

A kétküllős, alul is átfogható, kényelmes kormány tehát már hivatalosan is visszatért. Ezek után már csak idő kérdése, mikor áll elő újra a Citroën a DS egykori forradalmi megoldásának újraértelmezésével, egy újabb látványos küllőszám-redukcióval, hogy ismét rá figyeljen a világ:

Egy küllő is elég, ha igazán bátor autógyártóról van szó! (Kép: Wiki)

Tesztünk egy kétküllős autóról:

Új Skoda Octavia: komolyabb, tágasabb, de nem jó vele beszélgetni

Első tesztautónk az új, negyedik generációs Octaviából egy 150 lóerős, benzines, gazdagon felszerelt, de kézi váltós kombi. Nem a legszerencsésebb konfiguráció.

És ezt olvastad már?
Úgy megy ez a dízel BMW, hogy Teslával se léped le