Skoda, Honda, Corvette és most a Jeep: ez már kérem tendencia!
Az új Jeep Grand Wagoneerrel együtt ez már több, mint véletlen: kimondhatjuk, hogy újra divattá vált a klasszikus kétküllős kormány az autóiparban. Aki a szociban nőtt fel, még elsősorban ilyen kormánykerekeket látott Apa kezében pörögni a Trabantokban, Skodákban, Zsigulikban:
A '70-es években és még a '90-as évek elején az átlagos nyugati autókban is a kétküllős kormány volt a jellemző:
A '80-as évektől viszont általánossá vált az a trend az európai autókínálatban, amit a prémium autómárkák indítottak el már korábban. Eszerint a négyküllős kormány a kényelmet, a háromküllős a sportosságot szimbolizálta. A kétküllős kormány pedig egyre gázabb lett, szép lassan már csak a kisautókban maradt meg, de ott is egyre több modellben jelent meg hivalkodásból a három és a négy küllő.
Az elmúlt két évtizedben aztán úgy tűnt, a három küllőé a győzelem. A sportosság látszata még a nagy luxusautókban és az egyre népszerűbb és népszerűbb Sport-Utility Vehicle-ökben is alapvető igénnyé vált. Egészen napjainkig szinte mindenben háromküllős kormány volt, amit a mi piacunkon hivatalosan kapni lehetett. A kétküllős kormánnyal tett még egy egészen izgalmas kísérletet a Citroën az első generációs C4-ben:
A fix aggyal, rajtuk mindig fix helyen lévő gombokkal, a takarófedél alatt a szokványosnál hatásosabb légzsákkal kombinált megoldás nem igazán jött be a vevőknek, helyét az újabb Citroënekben visszahódították a három- vagy négyküllős kormányok. A kétküllős kormány az utóbbi években már igazán ritkaságszámba ment. Így hirtelen a BMW jut eszünkbe, aki az új Mini után beépítette a mainstreammel a lehető legtöbb módon szembenőnek tervezett i3-ba, valamint a Mercedes, aki opcióként kínálta a most kifutó S-osztályhoz:
De ennek a kétküllő-ínségnek most vége! Jött a Honda a Jazz-zel és az e villanyautóval:
Jött a Skoda az új Octaviával:
És Amerika is újra rátalált a két küllőre. Először jött az új, C8-as Corvette, melyben sportkocsiként igazi eretnekségnek tűnik a kétküllős kormány:
Most pedig itt a Jeep a Grand Wagoneerrel:
A kétküllős, alul is átfogható, kényelmes kormány tehát már hivatalosan is visszatért. Ezek után már csak idő kérdése, mikor áll elő újra a Citroën a DS egykori forradalmi megoldásának újraértelmezésével, egy újabb látványos küllőszám-redukcióval, hogy ismét rá figyeljen a világ:
Tesztünk egy kétküllős autóról: