Az idősebbek még emlékezhetnek rá, egyébként csak a lengyeleknek mond valamit a Warszawa neve. Az egykori lengyel autótípus elnevezése a legutóbb egy Ford Mustangból épített egyedi autón tűnt fel.

A gorkiji autógyárban 1946-tól készült a Pobjeda, amit 1951-ben a lengyelek is gyártani kezdtek Warszawa néven. Mind a két típus futott a magyar utakon is, ám míg az oroszok 1958-ban leálltak a gyártásával, és jött helyette a Volga, addig a lengyeleknél egészen 1973-ig készült a bogárhátú autó, amit csak fokozatosan váltott le a Polski Fiat 125p.

Íme két magyar rendszámos Warszawa a Fortepan archívumából:

Lengyelországban korábban is próbálkoztak már a nemzeti autó feltámasztásával, a Polonez, Syrena és Warszawa közül most az utóbbinak készült el a modern átirata. Az M20 GT névre keresztelt típusban legfeljebb csak a lejtős háta közös az őssel, hiszen egyébként a Ford Mustang GT alapjára épül, jobban megnézve felismerheted benne az amerikai izomautót.

Az elejét és a hátát teljesen áttervezték, és nem mondanánk őszintén, hogy előnyére vált az átdolgozás, bár a Mercedes-AMG GT hátsó lámpái azért jól mutatnak rajta. Az utasteret is egyedivé tették egy nagy érintőképernyővel.

Az 5 literes, 420 lóerős V8-as motor maradt a Mustangé, amivel elég messze esik az új Warszawa a 2,1 literes, négyhengeres, 51 lóerős elődjétől.

Még csak ez az egy prototípus készült el, amin öt évet dolgoztak, és nem biztos, hogy többet is építenek belőle. Az új Warszawa ugyanis már nem népautó lenne, és kérdéses, hogy mekkora az érdeklődés az eredeti Mustang árnyékában egy ilyen egyedi formájú, bizonyára nem túl olcsó sportkocsira.

Még egy újjászületett lengyel autó:

És ezt olvastad már?
Archív felvételen a világ legelső F1-es futama