Búvárautó, vagy egy olyan, amely érzi a szívverésed. A Rinspeednél minden lehetséges.

Frank M. Rinderknecht (innen a név) 1977-ben alapította garázsát, és eleinte amerikai napfénytetők importálásával és beszerelésével foglalkozott, valamint meglévő autókat alakított át a mozgássérültek igényeinek megfelelően. Ez azonban nem sokáig elégítette ki kreatív oldalát, így az 1979-es Genfi Autószalonra már egy turbósított VW Golffal érkezett, mely a GTI-re épült, és a Rinspeed szerint az első volt a piacon kockalámpákkal (ez csupán az utólagos tuningkészletek mezőnyében lehet igaz, hiszen a szintén 1979-ben gyártott észak-amerikai Golf, a Rabbit szintén kockalámpával készült, a németnél jóval gyengébb minőségben, Európában pedig az 1961-es Citroën Ami volt az első kockalámpás autó). Két évvel később csiszolt még egy kicsit a Golfon, és bemutatta az Aliportát, sirályszárnyas ajtókkal.

Miután Zürichbe költözött, a Rinspeed lett az AMG és a Koenig kizárólagos forgalmazója Svájcban. 1983-ban csináltak egy kockalámpás E21-es BMW-t, majd első Porsche-átiratukkal, a 939 Targával sokkolták a genfi közönséget. Mivel ekkor a Porsche még nem csinált kabriót a Turbóból, a Rinspeed megtette helyettük. A 939 egy 911 volt a 928 lámpáival (11+28=39), és négyszáz kilóval könnyebb lett az eredetinél, hála a műanyag karosszériaelemeknek. Szűk öt másodperc alatt ért százra, a végsebessége pedig 275 km/h-ra nőtt. A beltér a megrendelő igényei szerint készült, de mindenképp a felszereltség részét képezte egy gyufásdoboz méretű tévé a műszerfalon...

Persze ez mind semmi a '86-ban bemutatott R69-hez képest:

A Miami Vice kokainbáróinak kedvencét a Ferrari Testarossa ihlette, a bukólámpás 911 Turbóra épült, a kormányba pedig mintha egy Commodore billentyűit építettek volna. A modern megoldás az akkor nyolcezer dollárba kerülő Blaupunkt hifi kezelését könnyítette meg.

Miközben az AC Schnitzer forgalmazói lettek, továbbra is a technológiai újításokra koncentráltak. 1988-ben a hagyományosnál hatékonyabb poli-ellipszoid fényszórókkal szerelt Porschét állítottak ki Genfben. A kilencvenes évek elején a Rinspeed Porsche Turbo Speedsterei a leggyorsabbnak számítottak a világon. 1992-ben valószínűleg megirigyelhették a BMW Art Car programját, mert a szintén svájci Rolf Knie segítségével megalkották a Nissan Speed Artot, mely egy 300ZX négyszázhúsz cirkuszi lóval a lemezein.

A cég lassan tuningolós korszakának végéhez ért, ám előtte még csinált egy neonzöld Dodge Vipert Veleno néven 1993-ban, majd egy évre rá bemutatta a Cyant, egy Bugatti EB110-et Rinspeed köntösben. A Valeno belterét egy vinerus fantázianevű anyaggal vonták be, új felnikről az OZ gondoskodott, a legújabb Alpine cédéváltót pedig természetesen a kormányról lehetett irányítani. A Nokia büszkén adta a projekthez legújabb mobilját, a mindössze 275 grammos 121-et, a motortérbe pedig került némi nitró, így 550-re ugrott a lóerők száma.

A Cyan tulajdonképpen alig több mint egy EB110 SuperSport új fényszórókkal és némi optikai tuninggal. A felniket ezúttal a BBS adta, a Remus pedig csiszolt kicsit a kipufogón, de a 600 lóerős Bugatti nem igényelt túlzott módosításokat. Nackamichi hifi, és a Nokia legújabb telefonja elégítették ki a vásárlók kütyüéhségét, a belteret pedig szálcsiszolt alumínium panelek borították, klasszikus Bugatti-stílusban.

1995-ben jött a fordulat: A Rinspeed egyedi autót épített. Bár nehéz szabadulni az érzéstől, miszerint a Roadster ötletét a '93-as Plymouth Prowler koncepcióból merítette, a Ford Mustang mechanikájára épülő csővázas retroautó izgalmasra sikerült. Koni gátlók, Momo kormány, és a rendelhető kompresszor garantálták a sportos érzést, a zenéről pedig a Pioneer gondoskodott, már persze a V8-on túl. A Nokia a 232-est dobta a levesbe, a különleges belteret pedig az osztrák Burg Design készítette. Ahogy annak idején a Viperhez, úgy a Roadsterhez is egyedi poggyászkészlet járt.

Az 1937-es Talbot–Lago T150C SS karosszériáját Figoni et Falaschi legszebb műveként szokták emlegetni, teljesen megérdemelten. A Rinspeed 1996-ban megpróbálta újraértelmezni a formát, jóval kevesebb sikerrel. A Talbóhoz egy jó nő helyett a Yello nevű svájci zenekar adta az inspirációt, és ez bizony látszik is. V8, automata váltó és száloptikás vezérlésű Pioneer hifi, csak hogy legyen mivel Yellót hallgatni. A dudagombként szolgáló alumínium óra viszont lecsavarva karórává alakul, ami roppant hasznos lehet, ha például az a kérdés merül fel, hogy meddig tart még az előttünk zajló Yello koncert.

Az 1997-es Genfi Autószalonra a Rinspeed megcsinálta Peter Griffin péniszmobilját. Az együléses Mono Ego mindössze egy év alatt jutott el a tervezéstől a gyártásig, hála a kor legmodernebb számítógépes technológiájának. Az alumíniumkarosszériát a floridai TLC Carossiers szállította. A lemezek alatt kompresszoros V8 lapul, a kipufogót a Remus csinálta, míg a futóművet az Einbach. A Dunlop speciális abroncsokat fejlesztett az Antera felnikre, a szórakoztatásról pedig a Phillips audiorendszere gondoskodott. A beltér a Rieter Automotive Systems, a külső dizájn pedig a francia divattervező, Jean-Charles de Castelbajac műve. Az EU-ban rendszámos autót a Hyundai Tiburon lámpái ékesítik.

Egy évvel később úgy gondolták, fölösleges letérni a megkezdett ösvényről, így megcsinálták a Mono Ego továbbfejlesztett változatát, az E-Go Rocketet. A bonneville-i rekorderek inspirálta autó műszakilag alig különbözik elődjétől. Maradt a 410 lóerő a kompresszoros V8-ból, amit most Dunlop helyett Continental abroncsok próbáltak az úton tartani. A karosszéria a még alacsonyabb tömeg érdekében műanyag kompozitból készült a korábbi könnyűfém helyett. Ha sebességrekordot nem is állított fel, 260 km/h-ra azért elég volt a Rinspeed avantgárd alkotása.

Az ezredforduló küszöbén a svájciak egy érdekes pickuppal keltettek érdeklődést Genfben. A kanárisárga X-Trem egy légpárnás hajót szállított a platóján, de nem ez volt az egyetlen trükkje. Frank Rinderknechtet az zavarta, hogy a pickupokkal az emberek inkább vontatnak, mintsem szállítanak, mert túl magas a plató, így nem tudják megpakolni: a dizájn rossznak ítéltetett. Az X-Trem egy szabadalmaztatott emelővel, az X-Tra-Lifttel oldja meg a problémát, mely nyugalmi állapotban bukócsőként funkcionál. Az autó maga a Mercedes–Benz M-osztály hosszított padlólemezére épült, 5,5 literes V8-cal, és kompozit karosszériával. A beltérben a Neoprene és a szénszál dominált, míg a Compaq egy integrált laptoppal tette teljessé a csomagot.

2000-ben csak az X-Trem pickupra csináltak új ruhát: a Tattoo.com hot rod az ötvenes éveket idézte. 2001-ben viszont folytatódott az innováció. A Rone egy mindössze 75 centi magas és 750 kilós együléses, mely bioüzemanyagokkal, CNG-vel, és a komposztálás során nyert gázzal működik, így zéróemissziós. A tizenhat szelepes 1,8-as négyhengeres 120 lóereje 205 km/h végsebességet biztosított a környezetbarát sportautónak. További újításként a kompozitkarosszéria aktívan reagált a menetkörülményekre, változtatott a magasságon és dőlésszögön, így a vezető súlya is fontos szerepet játszott, csakúgy, mint motorozás közben. Ennél a projektnél az Audi volt a Rinspeed partnere, így nem meglepő, hogy a lámpák a TT-ből érkeztek.

Milyen lenne egy olyan autó, amely egy csettintésre megnyúlik 70 centivel? A Rinspeed nem sokat teketóriázott, és 2002-ben bemutatta a Prestót, mely pontosan ezt tudta. A parkolás problémáját radikálisan megoldó négyüléses a Mercedes–Benz 1,7-es dízeljét 60/40 arányú CNG/gázolaj-keverékkel használja, a kompozit karosszériát pedig egy elektromotor nyújtja meg pontosan 746 milliméterrel, ha éppen többen mennénk valahova vagy szállítani szeretnénk valamit. A hátsó ülések e célból természetesen lehajthatóak. A C-osztály körlámpái küllemre is helyessé teszik az autót, melyből minden ésszerűsége ellenére valószínűleg a vállalhatatlan költségek miatt nem csinált sorozatgyártott Smartot a Daimler.

Mi lett volna, ha a Porsche a Rinspeedre bízza a Cayenne kifejlesztését? A Bedouin erre a kérdésre adott meglehetősen pontos választ 2003-ban. A 996 Carrera 4S alapjaira épülő 420 lóerős shooting brake zéróemissziós gázzal megy, gombnyomásra pedig kétüléses pickupból négyüléses kombivá alakul. A karosszéria a korábban is használt Pre-Preg kompozitból készült, a belteret pedig Swarovski kristályok és bőr borítják, így igazi arab stílusban lehet száguldozni a sivatagban. A Bedouin a Porsche-alapoknak köszönhetően 250 km/h-ig gyorsul, és akkor is csak a tiltás miatt hagyja abba, így egy darabig rekorder volt a gázautók mezőnyében.

Az Frank Rinderknecht önéletrajzából is kiderül, hogy szereti a vízisportokat, és persze Tattoo.com pickuphoz is épített pár személyes tengeralattjárót, de a Splash új magasságokba emelte a Rinspeed vízi vonzódását. A karbon kompozit karosszériás autót egy mindössze 750 köbcentis turbós kéthengeres hajtja, gázzal, 140 lóerővel. A 825 kilós kétéltűt egy ekkora motor is kétszáz fölé repíti. Ami a vizet illeti, a Splash hátsó szárnya 1,3 méteres mélységtől az autó alá fordul, amitől az 30 km/h fölött szárnyashajóként emelkedik ki a vízből. Ebben az üzemmódban nyugodt vizeken akár 45 csomóval (80 km/h) is suhanhatunk.

2005-ben a nálunk leginkább gyógyszergyártóként ismert Bayer anyagkutató részlegével közösen elkészült a Senso. Az autó különlegessége, hogy érzékeli vezetője hangulatát, és ahhoz mérten fényekkel, zenével, illatokkal és formákkal teszi a lehető legbiztonságosabbá a vezetési élményt. A stimuláló vagy éppen nyugtató fényekről Sharp LCD-k, valamint a Lumitec technológiája, az illatokról pedig Voitino CWS gondoskodott. A pulzust, de még a sávváltások hirtelenségét is jegyző autó egyébként a Porsche Boxster 3,2 literes boxerét használja, természetesen gázzal, és változatlanul Continental abroncsokon gurul. A szélvédő polikarbonátból készült, a karosszériát pedig a KW gyártotta.

2006-ban folytatódott az együttműködés a Bayerrel. Ennek eredményeként bemutatták a zaZent, mely egy teljesen átlátszó polikarbonát tetővel készült sportautó, Porsche 997 Carrera S alapokon. Közben arra is volt idejük, hogy a Splashsel áthajózzanak a La Manche-csatornán, újabb világrekordot állítva. 2007-ben a saját Ariel Atomjukkal, az eXasisszal állítottak be Genfbe, de ez azon kívül, hogy ismét demonstrálta a Bayer polikarbonát-technológiáját, nem sokkal vitte előre a világot. Nem úgy, mint a Squba!

Frank Rinderknechtet zavarta, hogy a Spy Who Loved Me című James Bond filmben Roger Moore kamu Lotus Esprit-ket használt. Szólt a Pirellinek, a KW-nek, az AEZ felnigyártónak, és még ki tudja, hány partnerének, hogy ideje csinálni egy működőt! A végeredmény a teljesen elektromos Squba, melyben a nyitott dizájn miatt ugyan csak oxigénpalackkal lehet merülni, akkor viszont tíz méterre is! Ráadásul akár földön, akár a víz alatt, a Squba önmagát vezeti, hála a számos lézersugárnak, amivel a környezetét pásztázza. Ez segít, hogy kémkedés közben is a csajozásra tudjunk koncentrálni.

A Rinspeed pedig ezentúl az ötletelésre szeretett volna fókuszálni, így a Porschékat tuningoló üzletágát gyorsan eladta a Mansorynak. 2009-ben bemutatták az iChange koncepciót, melynek az áramvonalas karosszéria mellett az volt a lényege, hogy alapból egyszemélyesként, optimális légellenállással használható, de ha kell, a tető nyitásával hárman is utazhatnak benne. Hogy ilyenkor mi van a hátulról becsapó esővel, azt jobb nem firtatni. További érdekessége, hogy a teljesen elektromos hajtás mellett egy etanolos fűtőberendezést is kapott, hogy ilyesmivel ne terheljék az akkumulátorokat.

A Rinspeed két éve mutatta be UC? nevű városi kisautóját, mely elektromos, és méretei úgy lettek kialakítva, hogy hosszabb utakra a vasúti szállítást is igénybe vehesse. Ez sem rossz, de a BamBoo még jobb! A szintén árammal hajtott strandmobilt már csak a beltérben látható kenyértartós dizájn miatt is azonnal gyártásba kéne venni!

Bár az UC funkcióját tekintve emlékeztet a Smartra, a Rinspeed legfrissebb alkotása ennél is tovább megy: elektromos Smart, utánfutóval! A Dock+Go ezzel a megoldással különösebb macera nélkül növeli meg hatótávolságát, vagy éppen rakterét. Egyszerű, de okos.

Svájc egyetlen autógyártójánál csupán öten dolgoznak, anyagilag pedig a partnerek teszik lehetővé, hogy az ötletekből fizikailag is tapintható, mit több, használható járművek születhetnek. A Rinspeed egyedülálló, kreatív, és mindig előre mutat. Ha valaki Zürich környékén jár, nyomja meg a csengőjüket. Ki tudja, mi történik!

A világ legkényelmesebb tankjai Oroszországból

Player Adventi Kalendárium Player Adventi Kalendárium
Támogatott és ajánlott tartalmaink

Láttad már Palvin Barbit szexi mikulásruhában?

Vonzó karácsonyi képekkel hangolunk az ünnepre

Mondunk öt tuti tippet, hogy a sapkaszezonban is kifogástalan legyen a frizurád

A Player kérdése: Te szoktál magadnak ajándékot venni karácsonykor?
31% Igen, persze, szerintem teljesen normális.
69% Nekem ez fura, nem, nem szoktam.
Miért gondolunk máshogy a férfiak szexuális örömszerző eszközeire?
Hirdetés