Vegyük azt a gyakran előforduló esetet, hogy a véletlenül bekapcsolt kamera előtt a másfél éves gyermeked elkezd önfeledten játszani a tündi-bündi kiscicátokkal. Miután megnézitek a videót, ellenállhatatlan késztetést érzel, hogy ezt a hipercukiságot Facebookon is megoszd ismerőseiddel. A temérdek lájk tovább biztat, és már azt szeretnéd, hogy az egész világ élvezhesse, ezért feltöltöd a YouTube-ra. De gondolnád, hogy ezzel akár pénzt is kereshetsz?

Részesedés a reklámbevételből

Legyen az a nagyi rétessütése, a kelekótya szomszéd, aki antennaszerelés közben lecsúszik a tetőről, vagy egy spontán stand-up comedy a barátaiddal, a pénzkereseti lehetőség már a magyar YouTube-felhasználók előtt is nyitva áll. A videomegosztó teljesen lokalizált magyar változata 2012 márciusában indult, és az első időszakban csak egyedi megállapodásokkal lehetett partnerré válni, ilyet kötött többek között a Sziget Kulturális Szervezőiroda, a 20. Sziget élő nemzetközi közvetítése ennek köszönhetően több mint négymillió megtekintést hozott a fesztiválnak.

Szeptember végétől azonban már bárki pár kattintással YouTube-partner lehet. Az első együttműködők között volt Ákos, Boros Lajos, az Újpest FC, és így tett a 2009-es Goldenblog-fődíjas Szertár is. Zsiros László Róbert, a blog alapítója elmondta: “A partnerséghez nem kell extra sok videó vagy látogatottság. A látogatószámot ez önmagában nem dobja meg, hiszen a tartalmat neked kell továbbra is csinálnod, neked kell elérned az embereket. Viszont nagyon hasznos tanácsokat lehet nyerni a YouTube oktatófüzetéből, amiben egy csomó minden le van írva, hogy hogyan célszerű csinálni a dolgokat.” Partnerként viszont rengeteg extra funkciót is kapsz a YouTube-tól, így például követni tudod, mennyien néztek meg egy videót, mennyi ideig kötötte le a látogató figyelmét, és milyen úton jutott el hozzá a mozgókép.

Miután a videódat benyújtottad, az megfelel a kritériumoknak és megkapta a bevételszerzésre vonatkozó jóváhagyást, a YouTube hirdetéseket helyez el a videókban vagy azok környékén. Ha társítottál egy AdSense-fiókot a YouTube-fiókoddal, pénzt kereshetsz a hirdetések által elért bevételekből. A bevételt nem a feliratkozók száma vagy a videók száma határozza meg, hanem a reklámok nézettsége, ugyanis egy innovatív reklámozási rendszer működik, melynek célja, hogy a reklám ne legyen tolakodó.

Ennek értelmében olyan reklámokat mutat az internetezőknek, mely jó eséllyel érdekli, sőt, szórakoztatja is őket, de ha mégsem, egy kattintással át lehet ugrani. A reklámozók pedig a végignézett reklámok után fizetnek. Kifizetést azonban csak egy bizonyos összeghatár elérése után teljesít a YouTube-ot üzemeltető Google, amely jelenleg hetven euró. "A Szertár-csatorna a csatlakozás óta még sajnos nem érte el ezt a limitet" – tájékoztatott a blogger.

A pontos összeg mértéke viszont még elég sok más tényezőtől is függ, például, hogy mennyit fizet a hirdető cég a YouTube-nak. A partnerek a reklámbevételek több mint 50%-át megkapják. Az Egyesült Államokban több száz olyan YouTube-partner van, akik már évente több tízmillió forintnyi jövedelemre tesznek szert. Fentiek ismeretében gondoljunk csak bele, mennyit arathattak az alkotók a debil Gangnam Style-lal, ami már 660 millió látogatásnál tart. De a magyarok sem panaszkodhatnak, Majka & Curtis & Blr Belehalok című dala az Artisjus–YouTube Közösségi Toplistán nyáron három hónap alatt 5,9 millió megtekintést ért el.

Természetesen kizárólag a jogtiszta videók után jár a javadalmazás, ami azt jelenti, hogy mindent, ami a videódban van, te magad készítetted, és nem adtad el a kizárólagos kereskedelmi használati jogokat valaki másnak. Rendelkezni kell az összes szerzői joggal. Ha a videódban más valaki által készített tartalom van, akkor írásbeli engedély szükséges a használatához, és ahhoz, hogy bevételre tegyél szert általa. Nem számít tehát ilyennek, ha mondjuk egy Madonna-dalra énekelgetsz rá magyarul, vagy montázst készítesz kedvenc filmjeidből.

Dalszerzőknek is jut a bevételtortából

A magyar YouTube.hu indulásakor kétoldalú megállapodást kötött a közös jogkezelő Artisjus Magyar Szerzői Jogvédő Iroda Egyesülettel, ami azt jelenti, hogy az Artisjus a zeneszerzőknek, szövegíróknak járó jogdíjat megkapja a magyarországi játszások révén generálódó reklámbevételek alapján a Google-től. Ezeket az összegeket a pontos adatszolgáltatás alapján tételesen beazonosítja és kifizeti a szerzőknek.

Ahhoz, hogy egy dal szerzője jogdíjat kaphasson az Artisjus útján a YouTube.hu oldalon található videók után, három dologra van szükség: hogy az adott videót egy ún. "YouTube-partner” töltse fel a videómegosztóra; hogy a partner engedélyezze reklámok elhelyezését a videó körül, és ilyen reklámbevételek ténylegesen keletkezzenek; hogy a dalról és a szerzőről a megfelelő adatok mind a YouTube-felületen metaadatok megadásával, mind az Artisjusnál (a szokásos műbejelentés útján) elérhetőek legyenek. Különösen fontos, hogy a videók feltöltésénél a zeneműveket azonosító, Artisjus által kiosztott ISWC-kódokat megadják.

A weboldalra már feltöltött művekért visszamenőleg nem fizetnek, hiszen a rendszer a magyar YouTube megalakulásától, 2012. március 1-jétől számol, ezért érdemes a zenéket feltölteni és újra frissíteni.

Ha tehát valaki ezek alapján fontolóra veszi, hogy főállásban a YouTube-ból szeretne megélni, érdemes nekiállni futószalagon gyártani a szórakoztatóbbnál szórakoztatóbb videókat, és várni, hogy csengessen a postás.

A YouTube számokban

  • ma már minden egyes percben 72 órányi – három teljes napnyi! – videót töltenek fel az oldalra
  • a YouTube 30 ezer partnerének reklámokból származó bevétele már egymást követő negyedik éve nőtt több mint duplájára
  • 800 millió felhasználó látogat el a YouTube oldalára minden hónapban
  • a YouTube-on naponta több mint négymilliárdszor néznek meg videókat, de ennél izgalmasabb, hogy mennyi időt jelent mindez: havonta több mint hárommilliárd órányi videót néznek meg az internetezők az oldalon
  • 2011-ben a YouTube-on több mint ezermilliárdszor néztek meg videókat – ez annyi, mintha minden ember a Földön majdnem 140-szer nézne meg valamit az oldalon
  • a Facebookon minden nap ötszáz évnyi YouTube-videót néznek meg
  • a Twitteren percenként hétszáz YouTube-videót osztanak meg

Tovább a:
Legfrissebb cikkekhez
Hasznos jogi tanácsainkhoz
Ciki? Tucat? Művész vagy? Így változtathatod meg a nevedet

(Fotó: jurgenluvsbacon.deviantart.com)

Player Autószalon

Füst, Fény, Hollywood

Magasélet

Tech
Tech
Tech
Highlife
Highlife
Highlife
Otthon
Otthon