Paradicsom nélkül teljesen elképzelhetetlen a ketchup. Valamikor nem volt az.

Manapság már rengetegféle ízesítésben létezik a világ legnépszerűbb szósza, a ketchup, ám mindegyikben közös, hogy paradicsom adja az alapját. Pedig története kezdetén, azaz az 1600-1700-as években nem sok köze volt a paradicsomhoz, ugyanis

a ketchup eredetileg egy kínai erjesztett halszósz volt – elnevezése is a kínai nevéből, a kê-tsiap szóból származik.

Az ősi ketchup receptje viszonylag egyszerű volt: a halat több kiló sóval besózták, majd egy hordóban – gyakran kagylókkal és mindenféle fűszerrel együtt – erjesztették legalább fél évig, az így készült lé volt maga a ketchup.

Európába a 17. század végén, a 18. század elején jutott el a Délkelet-Ázsiával üzletelő brit és holland hajósok révén, akik hazatérve igyekeztek utánozni ennek a halszósznak az ízét, állagát és barnás színét. A ketchup első ismert nyugati receptje Eliza Smith The Compleat Housewife című háztartási ismereteket összefoglaló művében jelent meg 1727-ben, Londonban, és ebben sem találkozhatunk még paradicsommal, merthogy szardella, hagyma, ecet, fehérbor, édes fűszerek, bors és citromhéj volt az alapanyag. Az íze talán a Worcestershire-szószhoz hasonlíthatott.

Az első ismert paradicsomos ketchuprecept 1812-ben jelent meg az amerikai tudós, orvos és kertész James Mease-nek köszönhetően, ez paradicsompépet, fűszereket és brandyt tartalmazott, de például ecetet és cukrot nem, színe pedig a paradicsom érkezésével már piros/élénk vörös volt.

Mai ízét 1876-ban nyerte el, amikor a német-amerikai Henry J. Heinz élelmiszeripari cégével a fűszeres, sós paradicsomos alaphoz ecetet és (barna) cukrot adott, hogy megoldják a hosszú távú tartósítás problémáját, illetve hogy egyensúlyba hozzák az ízeket.

Ez pedig bevált, Heinz ketchupja ugyanis letarolta Amerikát, aztán Európát, majd az egész világot, és nemcsak a hamburgerek, a hot dogok és a sült krumplik elengedhetetlen kellékévé vált, de a világ egyik legnépszerűbb szószává is emelkedett.  A History egyik cikke szerint manapság évente több mint 650 millió flakont és üvegpalackot adnak el belőle.

A Heinz volt az úttörő az átlátszó üvegpalackok használatában is, eredetileg azért tervezték, hogy a vásárlók jobban láthassák, mit is vásárolnak.

(Forrás: National Geographic, History.com, fotó: Unsplash, Getty Images)

Ez is érdekelhet:

Van egy tó, amit atombombával hoztak létre a szovjetek, és még mindig radioaktív

Az atomkrátertóban a radioaktivitás mértéke a(z ivóvízben) megengedett érték több mint 100-szorosa.

Ez volt a világ legelső fennmaradt fotója

Az expozíció több mint nyolc óra lehetett.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Katja szereti az állatokat, magára is varratott néhányat

Trükkök, ha beütne a kajakóma a karácsonyi zabálástól

Clarissa kedvéért még 23-án is hajlandók vagyunk sorban állni

További cikkeink a témában