A cél, hogy a városi utcák ne csupán közlekedési útvonalak, hanem zöld és biztonságos közösségi terek legyenek.
Tisztább levegő, gyalogos- és kerékpárosbarát közterületek, élhető városi terek – ezek a legfontosabb elemei a most induló Egészséges Utcák programnak. A pályázaton olyan projektekkel lehetett indulni, amelyek célja, hogy a városi utcák olyan közösségi terek is legyenek, amelyek hozzájárulnak a budapestiek egészségéhez és mindennapi jóllétéhez.
A program koncepcióját és módszereit tekintve kapcsolódik a Fővárosi Önkormányzat által menedzselt komplex köztérmegújítási programhoz, melynek keretében számos fővárosi jelentőségű főutat, sugárutakat és körutakat építenek át az elkövetkezendő években, például a kerékpáros infrastruktúra átalakításával, vagy annak megteremtésével.
Az Európai Uniós forrásból megvalósuló program a londoni Lucy Saunders-féle ún. Healthy Streets módszertan hazai átültetésén alapul, amely tíz szempont mentén értékeli az utcák emberközpontúságát. A projekteknek különös figyelmet kell fordítania a gyalogosbarát kialakításra, zöldfelületek növelésére, valamint a biztonságos gyalogos- és kerékpáros közlekedésre.
Itt valósulnak meg az első Egészséges utcák
A kerületi önkormányzatok által a következő években, 2029-ig megvalósítandó projekteket egy szakmai zsűri véleményezte a pályázat beadását megelőzően, a Healthy Streets-módszertan szempontjait is figyelembe véve. A kerületi önkormányzatok által benyújtott pályázatokat egy magas szintű szakmai tervzsűri értékelte: az értékelésben a BKK mellett az Építési és Közlekedési Minisztérium Zöld Infrastruktúra tervzsűrije, a Miniszterelnökség Aktív Magyarországért felelős államtitkárságának Kerékpáros tervzsűrije, valamint Budapest főépítésze és főtájépítésze is részt vettek. A tervezés során a Magyar Kerékpárosklub és a Magyar Tájépítészek Szövetségének képviselői is segítették szakmai észrevételeikkel a kerületeket.
A projektekben közös, hogy megvalósulásukat követően
kisebb lehet a gépjárműforgalom a lakóövezetekben, biztonságosabban és kényelmesebben közlekedhetnek a gyalogosok és kerékpárosok, illetve több helyen is megnövelik a zöldfelületek arányát, akár fasorok ültetésével, kiegészítésével, valamint ivókutakkal és padokkal teszik komfortosabbá a köztérhasználatot.
A program keretében 25 milliárd forint összértékben megvalósuló projektek kerületenként:
- III. kerület: a Hunor utca egészséges utcává történő átalakítása (1 milliárd 495 millió forint)
- VI. kerület: Árnyékos Eötvös utca (598 millió forint)
- VII. kerület: a Dembinszky utca (793 millió forint), a Wesselényi utca (882 millió forint), a Dohány utca egy-egy szakaszának átépítése (749 millió forint)
- VIII. kerület: a Práter utca (Szigony utca és Illés utca között; 989 millió forint), a Német utca (Rákóczi tér és Horváth Mihály tér között; 690 millió forint), a Dankó utca (Mátyás tér és Kálvária tér között; 869 millió forint) megújítása
- IX. kerület: a Viola utca (1 milliárd 360 millió forint), az Ipar utca (927 millió forint), az Angyal utca (Soroksári út és Mester utca között; 298 millió forint) és a Sobieski János utca (1 milliárd 162 millió forint) komplex felújítása
- XI. kerület: a Budafoki út megújítása a Szent Gellért tér és a Karinthy Frigyes út között (2 milliárd 400 millió forint)
- XIV. kerület: a Tábornok utca – Őrnagy utca – Utász utca átépítése (1 milliárd 200 millió forint), valamint a Németpróna utca – Pöstyén utca felújítása (1 milliárd 456 millió forint), és a Cserei utca felújítása (1 milliárd 52 millió)
- XVI. kerület: a Jókai utca átépítése (1 milliárd 879 millió forint)
- XIX. kerület: a Katica utca fejlesztése (1 milliárd 759 millió forint)
- XXI. kerület: a Kossuth Lajos utca felújítása (2,5 milliárd forint)
- XXII. kerület: a Játék utca zöld folyosóvá alakítása (1 milliárd 996 millió forint)
A projektek szakmai megfelelőségének érdekében Budapest Főváros Önkormányzata tervzsűrit működtetett, amelyben zöldfelületi, közlekedési és városfejlesztési szempontok alapján értékelték az egyes területek képviselői a kerületek által benyújtott terveket. Emellett a főváros szakcégei is jelezhették észrevételeiket az egyes fejlesztések kapcsán, így biztosítva, hogy a projektek illeszkedjenek a főváros hosszú távú zöldfejlesztési, közlekedési és környezetvédelmi terveibe.
(Forrás: Főpolgármesteri Hivatal)
Ez is érdekelhet:
