A cél, hogy a városi utcák ne csupán közlekedési útvonalak, hanem zöld és biztonságos közösségi terek legyenek.

Tisztább levegő, gyalogos- és kerékpárosbarát közterületek, élhető városi terek – ezek a legfontosabb elemei a most induló Egészséges Utcák programnak. A pályázaton olyan projektekkel lehetett indulni, amelyek célja, hogy a városi utcák olyan közösségi terek is legyenek, amelyek hozzájárulnak a budapestiek egészségéhez és mindennapi jóllétéhez.

A program koncepcióját és módszereit tekintve kapcsolódik a Fővárosi Önkormányzat által menedzselt komplex köztérmegújítási programhoz, melynek keretében számos fővárosi jelentőségű főutat, sugárutakat és körutakat építenek át az elkövetkezendő években, például a kerékpáros infrastruktúra átalakításával, vagy annak megteremtésével.

Az Európai Uniós forrásból megvalósuló program a londoni Lucy Saunders-féle ún. Healthy Streets módszertan hazai átültetésén alapul, amely tíz szempont mentén értékeli az utcák emberközpontúságát. A projekteknek különös figyelmet kell fordítania a gyalogosbarát kialakításra, zöldfelületek növelésére, valamint a biztonságos gyalogos- és kerékpáros közlekedésre.

Itt valósulnak meg az első Egészséges utcák

A kerületi önkormányzatok által a következő években, 2029-ig megvalósítandó projekteket egy szakmai zsűri véleményezte a pályázat beadását megelőzően, a Healthy Streets-módszertan szempontjait is figyelembe véve. A kerületi önkormányzatok által benyújtott pályázatokat egy magas szintű szakmai tervzsűri értékelte: az értékelésben a BKK mellett az Építési és Közlekedési Minisztérium Zöld Infrastruktúra tervzsűrije, a Miniszterelnökség Aktív Magyarországért felelős államtitkárságának Kerékpáros tervzsűrije, valamint Budapest főépítésze és főtájépítésze is részt vettek. A tervezés során a Magyar Kerékpárosklub és a Magyar Tájépítészek Szövetségének képviselői is segítették szakmai észrevételeikkel a kerületeket.

A projektekben közös, hogy megvalósulásukat követően

kisebb lehet a gépjárműforgalom a lakóövezetekben, biztonságosabban és kényelmesebben közlekedhetnek a gyalogosok és kerékpárosok, illetve több helyen is megnövelik a zöldfelületek arányát, akár fasorok ültetésével, kiegészítésével, valamint ivókutakkal és padokkal teszik komfortosabbá a köztérhasználatot.

A program keretében 25 milliárd forint összértékben megvalósuló projektek kerületenként:

  • III. kerület: a Hunor utca egészséges utcává történő átalakítása (1 milliárd 495 millió forint)
  • VI. kerület: Árnyékos Eötvös utca (598 millió forint)
  • VII. kerület: a Dembinszky utca (793 millió forint), a Wesselényi utca (882 millió forint), a Dohány utca egy-egy szakaszának átépítése (749 millió forint)
  • VIII. kerület: a Práter utca (Szigony utca és Illés utca között; 989 millió forint), a Német utca (Rákóczi tér és Horváth Mihály tér között; 690 millió forint), a Dankó utca (Mátyás tér és Kálvária tér között; 869 millió forint) megújítása
  • IX. kerület: a Viola utca (1 milliárd 360 millió forint), az Ipar utca (927 millió forint), az Angyal utca (Soroksári út és Mester utca között; 298 millió forint) és a Sobieski János utca (1 milliárd 162 millió forint) komplex felújítása
  • XI. kerület: a Budafoki út megújítása a Szent Gellért tér és a Karinthy Frigyes út között (2 milliárd 400 millió forint)
  • XIV. kerület: a Tábornok utca – Őrnagy utca – Utász utca átépítése (1 milliárd 200 millió forint), valamint a Németpróna utca – Pöstyén utca felújítása (1 milliárd 456 millió forint), és a Cserei utca felújítása (1 milliárd 52 millió)
  • XVI. kerület: a Jókai utca átépítése (1 milliárd 879 millió forint)
  • XIX. kerület: a Katica utca fejlesztése (1 milliárd 759 millió forint)
  • XXI. kerület: a Kossuth Lajos utca felújítása (2,5 milliárd forint)
  • XXII. kerület: a Játék utca zöld folyosóvá alakítása (1 milliárd 996 millió forint)

A projektek szakmai megfelelőségének érdekében Budapest Főváros Önkormányzata tervzsűrit működtetett, amelyben zöldfelületi, közlekedési és városfejlesztési szempontok alapján értékelték az egyes területek képviselői a kerületek által benyújtott terveket. Emellett a főváros szakcégei is jelezhették észrevételeiket az egyes fejlesztések kapcsán, így biztosítva, hogy a projektek illeszkedjenek a főváros hosszú távú zöldfejlesztési, közlekedési és környezetvédelmi terveibe.

(Forrás: Főpolgármesteri Hivatal)

Ez is érdekelhet:

A Flórián téri felüljáró felújítása még egy évig tart, de a munkagépekkel már remekül egyensúlyoznak két keréken

A munkában meg kell találni a kihívást és az örömöt is – vallhatja a gépkezelő.

Színes felvételen a 30-as évek gyönyörű, nyüzsgő Budapestje

Tömeg a Duna-korzón, villamos a régi Erzsébet hídon, kirakodóvásár a Blaha Lujza téren.

75 éve nyílt meg a ferihegyi repülőtér – A repülőgép alakú 1-es terminál titkai

1950. május 7-én egy alacsonyan áthúzó Li–2-es avatta fel az ország új nemzetközi repterét.

Player Adventi Kalendárium Player Adventi Kalendárium
Támogatott és ajánlott tartalmaink

Így lehetsz te is részvényes az MBH Bankban!

Basszust a népnek! – Ezek a magyar partyhangszórók rendesen átrendezhetik a piacot

Nem csak azért fogadnánk el Irene meghívását, mert Madridban él

A Player kérdése: Elkezdted beszerezni a karácsonyi ajándékokat?
36% Naná, idén nem bízok semmit a véletlenre!
25% Fejben már igen, gyakorlatban még nem.
39% Van még idő, majd decemberben!
Advertisement
Hirdetés