Ahogy egyre idősebbek lesznek, egyre többet nyomkodják a telefonjukat.

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) megbízásából a Fabricula kutatócég végzett felmérést a 8–15 éves korosztály telefonhasználati szokásairól. A felmérés újdonsága a vizsgálat során alkalmazott módszertan: egyaránt használtak kérdőíves (online survey alapú) adatgyűjtést és az általános okostelefon-, illetve applikációhasználati szokásokat felmérő szoftveres adatgyűjtést is. Ezzel a módszerrel a korábbi kérdőíves felmérésekhez képest más perspektívából, pontosabb képet kaphatnak arról, mit is jelent valójában az okostelefon és annak használata egy gyerek életében.

Az napi képernyőidő a megkérdezettek körében 9 perc és a közel teljes nap között változott, az átlag a teljes mintára és a teljes vizsgálati időszakra (de csak az aktív napokra) számolva 234 perc, azaz naponta közel négy óra. Az életkor növekedésével párhuzamosan nő a készülékhasználat átlagos ideje.

A kutatásban részt vevő gyermekek egy kisebb részének telefonjain hétköznapokon már hajnali 4 óra után megfigyelhető az aktivitás növekedése, amely nagyjából fél 6 és fél 7 között éri el a reggeli csúcsot, majd kisebb visszaesés után fél 8 és 8 között van egy újabb emelkedés.

Hétköznapokon, tanítási időben viszonylag alacsony mértékű a telefonhasználat, bár életkor alapján elég nagy eltérések figyelhetők meg. Minél idősebb a gyerek, annál nagyobb eséllyel használja a telefonját hétköznap délelőtt. Éjfél és hajnal 5 között a legtöbb gyermek nem használja a telefonját, a kutatásba bevont gyermekek közül azonban többen voltak, akik, ha nem is mindennap, de az adatgyűjtés időszakában az éjszaka közepén is aktívak voltak, néhányan pedig kifejezetten sokat használták éjjel a készüléküket, például filmek nézésére.

A vizsgált készülékekre telepített (és legalább egyszer használt) alkalmazások átlagos száma 76 volt, ami 6 és 147 között változott készülékenként. A telefonok aktív képernyőidejének közel 60 százalékát a közösségi média (39 százalék) és az egyéb kommunikációs alkalmazások, például böngészők és üzenetküldők (19 százalék) tették ki. A legnépszerűbb közösségimédia-platformok – Facebook, Instagram, TikTok, Snapchat, YouTube, Messenger – érintettek az összes rögzített alkalmazás-indítás felében (49 százalék).

A tiktokozás napi átlaga 80 perc, a YouTube-é 37 perc, a Messenger és az Instagram pedig napi 21 perc. A Facebookon 17 percet, míg a Snapchaten napi átlagban 11 percet töltenek az applikációt használó gyermekek.

A kutatási módszertan

A 2022. október vége és december eleje között zajló kutatás hátteréről azt közölték, hogy összesen 105 háztartás volt érintett, az adatok tisztítása és ellenőrzése után végül 80 gyerek felhasználási szokásaiból vonták le a következtetéseket az elemzők. A minta korlátozottsága miatt az eredményekből csak a szokásosnál nagyobb óvatossággal tehetők becslések, illetve vonhatók le következtetések a teljes 8–15 éves korosztályra vonatkozóan, az alkalmazott módszertan újszerűsége miatt a kutatás eredményei mégis nagyon hasznos közvetlen információkkal szolgálnak a korosztály telefon- és internethasználati szokásaival kapcsolatban – véli az NMHH.

A kutatás során használt szoftver a résztvevő gyermekek által korábban telepített applikációk megnyitásának pontos idejét és használatuk időtartamát rögzítette. A szoftver az egyes alkalmazásokon belüli adatokhoz, így például a hanghívásokhoz, a telefonhívások során használt telefonszámokhoz, a felkeresett weboldalakhoz, továbbá az egyes applikációkban elküldött üzenetekhez nem fért hozzá.

(Forrás: NMHH, MTI. A kép illusztráció.)

Ez is érdekelhet:

Magyar zenei toplista: a legkedveltebb előadó 93,5 milliós YouTube-nézettségére 79 rádiós játszás jut

Önszántukból nagyon mást hallgatnak az emberek, mint amit a rádiók adnak.

Aggasztóan gyakran cserélik a mobiljaikat a magyarok

Technológia és divat vs. fenntarthatóság.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Az Asus dobja piacra elsőként az AI-laptopok új generációját

Román hiúzokat költöztetnek Németországba

Reneszánsz nő a nap csaja

További cikkeink a témában