A kicsit esetleges útvonal miatt menetrend szerinti közlekedésre nem ideális, de élménynek felejthetetlen a hőlégballonos utazás. Hogy mennyire így van, arról nem csak beszélünk, hanem te magad is kipróbálhatod, ha válaszolsz egy kérdésünkre, és némi szerencséd is van.

Nem tudom, mit érezhettek a Montgolfier testvérek 1783-ban – én valószínűleg csak előrehaladott öngyilkossági gondolatokkal vállaltam volna, hogy egy papírból és zsákvászonból készült léggömb alá gyújtva a magasba emelkedjek, arra alapozva, hogy vízgőzzel és füsttel kísérletezve kisebb sikerek bizonyították a könnyebb meleg levegővel kapcsolatos elképzelés helyességét. Ők megtették, és jutalmul kétezer méteres magasságból nézhették meg a dél-franciaországi Annonay városát – több mint száz évvel azelőtt, hogy a Wright fivérek néhány méterrel a föld fölé emelkedtek gépükkel.

Hát ezeken a repüléstörténeti pillanatokon nem gondolkodtam egyáltalán, amikor életem első hőlégballonos utazásán vettem részt valamikor a múlt században. Szüleim meglepetésnek szánták, csak azt tudtam, hogy kora reggel kell majd felkelni és ezért korán lefeküdni, egyértelművé akkor vált a helyzet, amikor értünk jött egy katonaizöld UAZ, maga mögött húzva egy hőlégballon-kosarat. UAZ-ban meg nem ültem korábban, főleg nem ilyen spéciben, amelynek a gyárilag inkább szükséghelynek számító székeit egy szintén szovjet járműbe szánt ülésekre cserélték – nekem azóta is a Tupoljev-székes UAZ az etalon, még úgy is, hogy nálunk egynél nagyobbra jött ki az utas/szék arány.

A lábtér is korlátozott volt, mert a felakasztott dzsekik takarásában egy gáztartály bújt meg, amely az UAZ üzemanyagköltségét csökkentette, és bár nem volt legális, egy, a repüléshez szükséges PB-gázpalackokkal megrakott UAZ-nál valószínűleg nem növelte számottevően a robbanásveszélyt. Szerencsénkre nem tűzgömbként, hanem egy hőlégballon-legénységgel és egy izgatott családdal bélelt, egyszerű utánfutós UAZ-ként érkeztünk meg a felszállási helyre, az alföldi tanyánk mellett placcra.

Mi még ámultunk volna, ahogy a kosár fölé kezd emelkedni az ijesztően nagy ballon, de eléggé kiabálni kezdtek velünk, hogy gyorsan be kell szállni, és látszott is, ha nem tesszük, akkor mi a talajon maradunk, ők meg repülni fognak, de a ballont rögzítő kötelek végén lógva. Nem ez történt, bemásztunk az óriási fonott piknikkosárba, és már emelkedtünk is fel, olyan gyorsan, hogy ha anyám nem fotózza le, apám soha nem látta volna a tanyánkat légi fotóról, mert élesben bizony lemaradt róla.

Repülni eleve csodálatos dolog, hiába érti az ember a fizika alapjait, szerintem felfoghatatlan, hogy egy akár csak több száz kilós, ember által készített szerkezet repülni tud. És bár hihetetlen érzés, amikor egy utasszállító gép iszonyat erővel nekiindul a kifutópályán, és aztán elhagyja a földet, de a repülés természetességéhez – már amennyire a repülés természetes lehet egy embernek – sokkal közelebb van egy motor nélküli, nyitott repülő szerkezet, ahol érezni a légmozgást, hallani a természet hangjait…

A hőlégballonnál mondjuk utóbbit csak akkor, amikor épp nem adnak gázt. Amikor viszont igen, akkor meg fellobban a tűz, amibe ugye egy szalonnasütésnél is órákig lehet merengeni, nem hogy akkor, amikor egy emberekkel teli kosarat repít fel. Szóval egészen mesés dolog ez, és ma valószínűleg már nem akkora nehézség a földi kísérőjárművet a szélirány szerint valahol leszálló kosárhoz navigálni, mint anno az UAZ-t volt, amivel még akkor sem volt rádiókapcsolat, amikor már láttuk, ahogy közelít felénk a szántóföldön. Utána pedig a több évszázados hagyományok szerinti pezsgős avatási ceremónia bizonyította, amit mindhárman éreztünk: valami különlegesben volt részünk.

A Montgolfier-knek ez még életveszélyes vállalkozás volt, ma már ha nem is mindennapos, de biztonságos utazás, nem csak térben, hanem kicsit az időben is.

Nézd meg a Balatont ezer méterről!

Meglepetést okozni remek dolog, életre szóló, pozitív meglepetést okozni még inkább, úgyhogy elég jó lehet az erre szakosodott Meglepkék csapatánál dolgozni. De mi sem panaszkodhatunk: a következő hónapokban több élményt is átélünk majd a kínálatukból, és hogy meggyőződhess róla, nem ok nélkül ömlengünk, minden esetben felteszünk egy kérdést is, és ha a helyest választ adók közül téged sorsolunk ki, hozzánk hasonlóan átélheted az adott élményt, legyen az hőlégballonozás, repülőgép- vagy Ariel Atom-vezetés, tankozás...

A 43 ezer forint értékű balatoni hőlégballonúton való részvételhez erre a kérdésre kell választ adnod: milyen elven működik a hőlégballon?

A) a hagyma alakú ballonnak kisebb a légellenállása
B) a meleg levegő könnyebb, mint a hideg
C) a gravitáció a magassággal fordított arányban csökken

A helyes választ és a telefonszámodat a [email protected] e-mail címre várjuk 2014. július 10-e éjfélig, a tárgymezőbe, kérjük, ezt írd: Meglepkék – hőlégballonozás. Sok sikert a sorsoláshoz!

További információért, élményötletekért nézd meg a Meglepkék oldalát, hírekért, kedvcsináló fotókért pedig a Facebook-oldalukat!

(x)

(Fotók: Balaton Ballooning)

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Tegyél egy futóedzőt a fa alá!

Retrokvíz: felismered, hol készültek ezek a fotók a 80-as években?

Kék és zöld tó is van ebben a kráterben az Azori-szigeteken

További cikkeink a témában
Életmód Otthon Így jutottunk a nyugati minimalizmustól az eklektikus ezredfordulón át az okosotthonokig – 20 éves a MaxCity, Kovács Zsófival beszélgettünk
Hirdetés