1945 tavaszára nem maradt ép híd a fővárosban.
A II. világháború végén a visszavonuló német hadsereg a szárazföldi hadviselés egyik örök érvényű stratégiáját követve felrobbantotta maga mögött a hidakat, hogy a keletről a magyar fővárosba érkező szovjet hadsereg haladását lelassítsa.
A látvány még hetven év elteltével is szívszorító.
A legtragikusabb mind közül a Margit híd felrobbantása volt, az erre felszerelt töltetek ugyanis véletlenül léptek működésbe 1944 novemberében. A hídon ment a forgalom, amikor felrobbant, ennek következtében több százan vesztették életüket, autók, és szemtanúk szerint két villamoskocsi is a mélybe zuhant.
A háború végén megkezdődött a város helyreállítása, ennek keretében az oroszok három pontonhídat építettek a Dunán. Egyet a Margitszigeten át, ezt nevezték Mancinak.
Egy pontonhíd állt a Parlament és a Batthyányi-tér között, egyet pedig délebbre, a Döbrenetei tér és a Petőfi tér között építettek meg. Mivel közel volt az egykori Erzsébet hídhoz, ezért a beceneve Böske volt.
A Böskét később szétszedték és az egykori Horthy Miklós-híd közelében szerelték össze újra, és egészen 1952-ig működött is.
(Fotók: Fortepan)