Széchenyi István kezdeményezésére épült az eredeti Kisfaludy gőzhajó, aminek 2015-ben készült el a replikája, és a modernizált dízel-hibrid lapátkerekes hajtással a Balaton után immár a Duna fővárosi szakaszán szeli a vizet.

1846-ban, amikor már a Dunán és Tiszán is volt gőzhajóforgalom, szeptember 21-én indult első útjára a Kisfaludy gőzhajó, ez jelentette a balatoni hajózás kezdetét. A gőzös hajóteste az óbudai hajógyárban készült, 40 lóerős gőzgépét Angliából hozatták, egyes alkatrészei pedig a tengeren érkeztek Balatonfüredre, ahol az összeszerelést végezték.

A Kisfaludy gőzhajó egyik első ábrázolása ezen a metszeten

A gőzhajóforgalom beindítását Széchenyi István kezdeményezte, a legnagyobb magyar ötvenötödik születésnapján indult első útjára a Kisfaludy, amely aztán 1847 májusában állt menetrend szerinti forgalomba. Akkor még nem volt hol kikötni vele, ezért Kenesén, Alsóörsön, Füreden, Révfülöpön, Keszthelyen, Badacsonyban, Fonyódon, Bogláron és Szántódon kikötőket alakítottak ki.

A reformkorban Balatonfüredre szállította a fürdőzőket, nyaralókat a Kisfaludy
A gőzös Keszthelyről, Keneséről és Alsóörsről szállította a vendégeket a balatonfüredi üdülőhelyre,

majd 1861-ben a vasút fejlesztése közelebb hozta Budapestet a Balatonhoz. 1863-tól a Kisfaludy már csak a Siófokra vonattal érkező nyaralókat szállította Füredre. A lapátkerekes gőzhajót teherszállításra is használták, majd 1887-ben vonták ki a forgalomból, és szétbontották.

A hajót végül napjainkban építették meg újra, de mivel az eredeti tervek már nem voltak meg, ezért makettek alapján dolgoztak.

A füredi, keszthelyi és nagycenki múzeumban látható makettek közt azonban jelentős különbségek mutatkoztak, a Kisfaludy ugyanis az eredeti szolgálati idejében sem volt végig egyforma, 1869-ben például a fából készült hajótestet vasra cserélték.

2015-ben készült el a Kisfaludy replikája, amelynek tervezése során napjaink igényeit is figyelembe vették, és természetesen a biztonsági rendszerek is korszerűek. Az eredetinél rövidebb, 26 méteres hajón a kétfős személyzeten kívül összesen kilencvenen utazhatnak.

A legérdekesebb a meghajtása, a Kisfaludy ugyanis már nem gőzös, de még mindig a lapátkerekek hajtják előre.
A hajó gyomrába dízelgenerátort rejtettek, az ezzel termelt áram táplálja a lapátkerekeknél lévő elektromotorokat.

A két lapátkereket egyenként is lehet hajtani, ezért sokat javult a manőverezhetősége, szinte egy helyben meg lehet fordulni a hajóval. A biztonság kedvéért hajócsavaros hajtást is beépítettek, ha nagyobb gyorsulásra van szükség.

75 négyzetméteres szalonjában múzeumot rendeztek be a magyarországi gőzhajózás történelméről, a 19. századi hajózási, utazási szokásokról, egy mini panoptikumban még Széchenyi István alakja is ott van a fedélzeten. A Kisfaludyt eddig a Balatonon használták, idéntől azonban a Duna budapesti szakaszán szolgál igazán különleges sétahajóként.

Ez is érdekelhet:

Lassan menetkészek az új balatoni kompok, decemberben már munkába állnak

Modernebb darabokra cserélik a Tihany és Szántód között közlekedő hajókat. Az lesz a nevük, hogy Tihany és Szántód.

Húszméteres dinók és lezuhant őslénykutatók a Köki tetején

Mozgó-morgó élethű és mérethű dinoszauruszok, nagy kupac őslénykaki, játszótér és minimúzeum – megnéztük Magyarország első állandó dinóparkját.

Így újult meg a Drechsler-palota

Üvegtető a belső udvar fölött, beépített tetőtéri szint, étterem és összekacsintás a szemközti Operaházzal: teljesen újjászületett Budapest egyik legfontosabb épülete.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Katja szereti az állatokat, magára is varratott néhányat

Trükkök, ha beütne a kajakóma a karácsonyi zabálástól

Clarissa kedvéért még 23-án is hajlandók vagyunk sorban állni

További cikkeink a témában