Gondoltad volna? A tanulmány szerzőit meglepte.
Tényleg annyi éven próbálkoztak a magyar közoktatás különböző munkavállalói, hogy jobbak legyünk matekból, mint amilyenek, de így, évtizedes távlatból visszatekintve kijelenthetjük, hogy eredmény nélkül. Nem gondoltuk volna, hogy 2020-ban a Sussexi Egyetem szolgálhat magyarázattal.
Az egyetem pszichológusai szerint a kisdiák matematikai sikerének sokkal erősebb előrejelzői a szülők saját tanulmányai és a gyerekkel kialakított kapcsolatuk, mint a gyereknek az iskolához vagy egyes tanárokhoz fűződő érzései.
A tanulmány szerzőit meglepte, hogy az általános iskolások körében nincs szignifikáns kapcsolat az iskola és a tanítóhoz köthető képességek, valamint a matematika elsajátítása között. A pozitív iskolai légkör, a szeretetteljes diák-tanító kapcsolat és a tanár jó tulajdonságai sem növelték a matematika tanulásának sikerét.
A diákok válaszaiból kiderült, hogy a középiskolások jobban teljesítenek matekból, ha úgy érzik, hogy tanáruk minden osztálytársukkal igazságos, ám
eredményeikre nincs jelentős hatással az oktató tudása még akkor sem, ha olyan tanár tanította őket, akiket a gyerekek jónak ítéltek meg, olyannak, aki nagyon otthon van a tantárgyában és megpróbálja érdekesen átadni azt, kiemelni annak jelentőségét.
Miközben a tanulmány készítői nem találtak jelentős összefüggést az iskola környezet és a matematikai tudás között az általános iskolai oktatásban, a középiskolában azonban a gyerekek által szerzett tapasztalatoknak nagyobb volt a hatása a tantárgyban elért sikerekre. „Kutatásunk megmutatta, hogy a szülői hatás az egyik legerősebb tényező a diákok matematikatanulásában, valamint feltárta a pozitív és igazságos oktatási környezet fontosságát, különösen a középiskolában” – idézte Danielle Evanst, a tanulmány vezetőszerzőjét az egyetem közleménye.
Az ALSPAC elnevezésű kutatás mintegy hétezer gyermek megkérdezésén alapult.
Ez is érdekelhet:
(Forrás: MTI)