Lassan haladnak, és vannak cégek, amelyek különösen.
A Business of Fashion magazin Fenntarthatósági Index című, először megjelent kutatása a divatipar vezető cégeit hasonlította össze, az elemzést nemzetközi fenntarthatósági szakértői testület készítette. A legnagyobb tizenöt céget hat területen – átláthatóság, emisszió, víz és vegyszerek, anyagok, munkavállalói jogok és hulladék – értékelte.
Egyetlen cég sem ért el ötven pontnál többet a százból, a legrosszabbul a kilencpontos Under Armour és a tizennégy pontos svájci Richemont teljesített – a két vállalat nem kommentálta az eredményt. A legjobban a Kering francia luxuscég teljesített negyvenkilenc ponttal, a második negyvenhéttel a Nike lett.
„A legnagyobb cégek közül sok még mindig nem tudja vagy nem közli, honnan származnak a termékeik, és minél tovább követjük a gyártási láncot, annál kevésbé átláthatóak a dolgok, ez lehetővé teszi a kizsákmányolást és a jogsértéseket, és megnehezíti az iparág környezeti hatásának mérését”
– írja a jelentés.
Az ENSZ fenntartható divatért dolgozó szervezetének egy 2019-es kutatása azt találta, hogy
a divatipar a második legnagyobb vízfelhasználó, valamint a globális szén-dioxid-kibocsátás 8-10 százaléka írható a számlájára,
ami több, mint a nemzetközi repülőjáratoké és a tengeri hajózásé együttvéve. Az új kutatás szerint sok cég törekszik a kibocsátás csökkentésére, de nem sokat írnak arról, hogyan teljesítik a célokat. Három cég – a Richemont, az Under Armour és az LVMH francia luxusvállalat – semmiféle emissziós célt nem tűzött ki.
A cégek kevesebb mint felének vannak világos céljai a vízfogyasztás és a káros vegyszerek csökkentésére, és csak négynek van időhöz kötött terve az olajalapú poliészterek – a világ leggyakrabban használt ruhaanyaga – újrafeldolgozható alternatívára cserélésére.
A legrosszabb eredményeket a hulladéktermelés területén érték el a cégek, a jelentés az Ellen MacArthur Alapítvány nemrég készült kutatását idézte, mely szerint
a világon mintegy 40 millió tonna textilt dobnak a szeméttelepekre vagy égetnek el – évente.
Mindezek ellenére a jelentés nem azért készült, hogy megbüntesse vagy dicsérje az egyes cégeket, hanem azért, hogy ösztönözze az innovációt – írták a kutatók.
Ez is érdekelhet:
(Forrás: Business of Fashion, MTI)