Továbbra is a disznózsír az egyik legegészségesebb táplálék

Már korábban is vizsgálták a sertészsírt a kutatók, és kiderült, hogy a csodaszernek titulált ondó mellett a zsír is egészségesnek mondható, az egyik legjobb táplálék.

Most a BBC Future állította össze százas listáját a táplálékokról, amelyek a megfelelő egyensúlyt nyújtják az egészségünknek. Több mint 1000 nyers összetevőt elemeztek és rangsoroltak a szakemberek, és bizony előkelő helyen végzett a sertészsír, amivel gyerekkorunk óta riogatnak minket.

Konkrétan a 8. helyen végzett 73 ponttal, merthogy „kiváló forrása a B-vitaminnak és az ásványi anyagoknak, egészségesebb, mint a bárány- vagy a marhazsír, mert sokkal telítetlenebb.

Csak ők végeztek előrébb:

  • 7. mángold 78 pont
  • 6. tökmag 84
  • 5. chiamag 85
  • 4. lepényhal 88
  • 3. sügér 89
  • 2. csirimojó, vagyis fahéjalma 96
  • 1. mandula 97

Természetesen kellő mértéktartást kell gyakorolni a fogyasztásánál.

Nemrég írtuk, hogy a brit táplálkozási szakértők egyértelműen azt állítják, butaság volt kiadni azokat az étkezési tanácsokat (USA 1977, Nagy-Britannia 1983), amelyek szerint a napi tápanyag legfeljebb 30%-át szabad zsírokból fedezni. Szerintük ezeket az irányelveket "nem felülbírálni kell, hanem eleve nem szabadott volna bevezetni.”

Vannak erre kísérleteik is, úgyhogy nézzünk tíz hasznos tényt a zsírról:

  • 1. A kísérletek nem támasztották alá, hogy a zsírfogyasztás visszafogása csökkentheti a koronaér-betegségeket.
  • 2. Azt sem, hogy a zsírfogyasztásnak bármi köze lehet a halálozáshoz.
  • 3. A brit egészségbiztosító is reagált, és elismerte, hogy a (szaturált) zsírokra aránytalanul eltúlzott volt a fókuszálás, így aztán a keringésre jóval veszélyesebb szénhidrátokról elterelte a figyelmet. Szóval a cukor nem barát, a zsír barát.
  • 4. Az emberi szervezet legfontosabb energiaforrásai a különböző zsiradékok.
  • 5. Néhány vitamin csak zsírban tud oldódni, a zsírok állandó szinten tartják testhőmérsékletet, szükségesek a sejthártya felépítéséhez, egyes hormonok működéséhez, valamint a D-vitamin képződéséhez.
  • 6. Az állati eredetű zsírokban a telített zsírsavak, főleg a palmitin- és a sztearinsav aránya magasabb.
  • 7. A növényi eredetű zsírokban pedig a telítetlen zsírsavak fordulnak elő túlnyomórészt, mint például az egészséges élethez elengedhetetlen, azaz esszenciális linol-, linolénsav (omega-3), vagy arachidonsav (omega-6).
  • 8. Az egyszeresen telítetlen zsírsavak közvetlenül gátolják az érelmeszesedéshez vezető lerakódások kialakulását azáltal, hogy gátolják a betegség létrejöttében szerepet játszó adhezív molekulákat; jelentsen ez bármit is.
  • 9. Az egyszeresen és többszörösen telítetlen zsírok kiegyensúlyozott fogyasztása – ami nem egyenlő a telített zsírok teljes elhagyásával! – csökkenti a szív- és érrendszeri megbetegedések előfordulásának arányát. Tartós fogyasztásával csökkenthető és normalizálható a magas koleszterinszint.
  • 10. A telített és telítetlen zsírsavak ideális aránya 1:3 lenne, manapság viszont 20:1-hez arány jellemző. Szóval nem a zsírral van a baj, hanem a rossz zabálással.
  • +1. Gordon Ramsey egyik aranyköpése: "A zsír jó, abban van az íz!"

Legfrissebb

Füst, Fény, Hollywood

Magasélet

Tech
Tech
Tech
Highlife
Highlife
Highlife
Otthon
Otthon