Megmozgatott belső szervek, Forma–1 pilótákat is meglepő oldalgyorsulás, őrült magasságok, lebegés, sikítás és a legjobb drog a vérben.

  1. 10 / 10

    Bizarro (Agawam, USA)

    A massachusettsi Six Flags New England vidámpark hullámvasútja 2009-ig Superman: The Ride of Steel, vagyis Acélmenet néven futott, utalva a szuperhősön túl arra is, hogy ilyen élményekre faszerkezetes hullámvasúton aligha számíthatunk. A Werner Stengel tervezte pálya hatvanhárom méteres magasságból indítva négy méterrel a föld alá vezeti a bátor látogatókat, akik ekkor százhússzal száguldanak a hetvenkét fokos lejtőn. Ezután erősen döntött kanyarok, majd két nagy hullám következik.

    A park büszkeségét a svájci Intamin építette 2000-ben, ám hamar kiderült, hogy kissé lazán kezelték a fékrendszer kérdését. Rögtön a következő évben az egyik kocsi nem tudott megállni a menet végén, és belerohant az előtte álló szerelvénybe, huszonketten sérültek meg. 2004-ben a biztonsági hevedereket kellett módosítaniuk, miután egy mozgássérült vendég méretei és bénulása miatt kiesett az ülésből az utolsó kanyarban, és azonnal szörnyethalt. Amikor Superman mutáns tükörképe, Bizarro kedvéért lilára festették a hullámvasutat, további biztonsági módosításokat is végeztek, és a kocsikat is kicserélték. Nem mintha aggódtak volna a vendégek, akik nappal a világ egyik legjobb hullámvasútjának tartják, éjszaka pedig egyenesen lenyűgözőnek...

  2. 9 / 10

    Kingda Ka (Jackson, USA)

    1,67 g. Ekkora erőhatás éri az embert akkor, amikor a Kingda Ka több mint húszezer lóerős csúcsteljesítményű hidraulikája kilő, és 3,5 másodperc alatt ér 206 km/h-ra, hogy aztán nekivágjon a szinte teljesen függőleges, 139 méteres emelkedőnek. Persze nem biztos, hogy fel is ér a tetejére, de a bejáratnál lévő tábla szerint akkor sem kell izgulni, ha hirtelen hátrafelé kezd zuhanni. Ettől függetlenül érdemes kerülni a kövéreket a sorban.

    A világ legmagasabb hullámvasútja 2010-ig a leggyorsabb címét is magáénak tudhatta; a park bengáli tigriséről elnevezett attrakció 2005-ös átadásakor másodikként érkezett a stratocosterek, azaz a 120 méternél magasabb hullámvasutak családjába. Mivel ez is egy Six Flags parkban található, a Bizarróhoz hasonlóan a német Werner Stegnel gyermeke, és ezt is ugyanaz a svájci cég építette. A biztonsággal eddig nem akadt gond, bár egy 2005-ös tesztelés alatt kiderült, hogy egy laza csavar szétkoptatta a láncot, aminek túlzott kilengése a motoron túl még a fékrendszer egy részét is hazavágta. Két hónapig tartott a pótalkatrészek beszerzése. 2009-ben egy villámcsapás miatt zárt be három hónapra, tavaly pedig az Irene hurrikán tépte meg alaposan. Idén egy kisfiút ugyan telibe talált egy madár menet közben, de ezen rajta kívül mindenki hamar túltette magát.

  3. 8 / 10

    Formula Rossa (Abu-Dzabi, Egyesült Arab Emírségek)

    Amikor az arabok pénze találkozott a olaszok mérhetetlen eladási vágyával, megszületett a világ legnagyobb fedett vidámparkja, a Ferrari World. A kétszázezer négyzetméteres tetőn – melyet természetesen egy Ferrari túraautó vonalvezetése inspirált – egy hatvanöt méter magas Scuderia-logó domborít. És ha már minden a Ferrariról szól, talán nem meglepő, hogy a hullámvasút tervezésekor a sebesség volt a legfontosabb: így lett a Formula Rossa a világ leggyorsabbja 240 km/h végsebességgel. Ezt egyébként kevesebb mint öt másodperc alatt elérik a látogatók, akik menet közben a 4.8 g-s erőhatásokkal is szembesülhetnek. Ez több, mint a Forma–1 pilóták napi rutinja.

    A repülőgép-anyahajókról ismert hidraulikus kilövés után mágneses fékek lassítják a szerelvényt némi ereszkedés közben, hogy aztán bő százas tempóval roboghasson tovább. A pálya vonalvezetése a hírhedt monzai versenypálya viszonylagos másolata. A nyitáskor Fernando Alonso és Felipe Massa is kipróbálhatta a játékszert, ám a szabály rájuk is vonatkozott: a szálló por és rovarok miatt a védőszemüveg használata kötelező...

  4. 7 / 10

    Millenium Force (Sandusky, USA)

    Az ohiói Erie-tó félszigetén fekvő Cedar Park 1870-ben nyílt, Amerika második legöregebb vidámparkja. Jelenleg tizenöt hullámvasúttal büszkélkedhet, amit jövőre megtold még eggyel, ez a harmadik helyhez elég a világranglistán. A Millenium Force névre keresztelt hullámvasútjuk ezzel szemben legyőzhetetlennek tűnik: a szaksajtó a 2001-es nyitás óta hétszer választotta a legjobbnak az acél hullámvasutak kategóriájában, és amikor nem nyert, akkor sem csúszott az ezüstérem alá.

    A kilencvennégy méteres monstrum technikai újításai közé tartozik, hogy lánc helyett a sífelvonókra emlékeztető kábeles rendszer húzza fel a kocsikat, valamint mágneses fékek lassítják a szerelvényt. Huszonötmillió dollárba került, ami ezúttal is Werner Stegnel, és főleg az Intamin cég zsebében landolt. 2000 májusában tartotta a leggyorsabb, legmagasabb, legnagyobbat zuhanó, és átfordulás nélkül legmeredekebben dőlő körpályás hullámvasút rekordját, ám azóta minden téren túllicitálták, még a Cedar Parkon belül is. Ettől függetlenül két kilométeres pályája ma is Amerika második leghosszabb menetét nyújtja, bizonyos pontjain zéró gravitációval. A rajongók imádata nem lehet véletlen.

  5. 6 / 10

    Phoenix (Elysburg, USA)

    Bár a budapesti Vidámpark 1922-ben épült hullámvasútjához képest fiatalnak számít, az eredetileg The Rocket néven ismert szerkezet semmiképp sem mai gyerek. Az amerikai hullámvasút-guru, Herbert Schmeck tervezte, és 1947-ben indult, majd a park 1980-as bezárása után négy évig állt magányosan. Új tulajdonosa 1985 januárjában kezdte szétszedni, ám mivel az eredeti tervrajzok elvesztek, minden deszkát külön kellett számozni, majd sorrendben átszállítani Texasból Pennsylvaniába.

    Mindössze fél év kellett ahhoz, hogy hamvaiból immár Phoenixként támadjon fel a klasszikus hullámvasút, mely bár semmilyen rekordot nem tart, mindig jó eredménnyel zárja a fa kategória közönségszavazatait. Köszönhető ez többek közt a rengeteg lebegős résznek, amit mindig sikoltozással díjaznak a látogatók, a patinás fa izgalmakat fokozó recsegésének, valamint a Halloween idején tartott mulatságnak, mely során zárás után is mehetnek pár kört a beöltözött Phoenix-rajongók. A szeretet anyag formában is megmutatkozott már, hiszen az American Coaster Enthusiasts (igen, Amerikában mindenre van szervezet) előbb védetté nyilvánította, majd gyűjtést szervezett a megmentésére.

  6. 5 / 10

    Superman: Krypton Coaster (San Antonio, USA)

    Supermant kifejezetten szereti a hullámvasútipar, hiszen a már említett Bizarro mellett további tizennégy pálya merít a DC szuperhősének karaktereiből, az USA mellett Ausztráliában, Mexikóban és Spanyolországban is. A texasi Krypton Coaster 2000-ben épült, és Werner Stengel terveit ezúttal egy másik svájci cég, a Bollinger & Mabillard valósította meg, biztosítva a ragyogó mérnöki tehetségét már bicskáival is bizonyító ország vezető pozícióját e roppant jövedelmező szektorban.

    A mindössze ötvenegy méter magas pálya érdekessége, hogy hat hurka közül az egyik negyvennégy méteres, ami idén még elég a legmagasabb függőleges átfordulás díjához. 2013 tavaszán a kaliforniai Full Throttle elveszi tőle ezt a címet, de a Krypton Coaster így is a világ egyik leggyorsabb nyitott rendszerű, azaz padlólemez nélküli ülésekkel szerelt acél hullámvasútja lesz a maga 110 km/h csúcssebességével. A 3,8 g-s nehézségi gyorsuláshoz azért az sem árt, ha legalább a nyakunk izomzata hasonlít egy kicsit Supermanére.

  7. 4 / 10

    Takabisa (Fudzsijosida, Japán)

    Hárommilliárd jenbe, azaz majdnem negyvenmillió dollárba került a vidámparkok honlapjainak versenyét csont nélkül nyerő Fuji-Q Highland tavaly átadott szupersztárja, amelyet kivételesen németek építettek. A Takabisa (高飛車) név tulajdonképpen szójáték, ami a fölényes jelzőt keveri a magasan szálló autó jelentéssel. Legnagyobb erénye, hogy ez a világ legmeredekebb szögben ereszkedő hullámvasútja, hiszen a csúcsról 121 fokos dőlésben, szinte fejjel lefelé indul a menet. A kör vaksötétben indul, majd az alagút végén kilőve azonnal átfordít, csak hogy tudjuk, hol a helyünk. Akkor egyébként két másodperc alatt érünk százra, tehát a gyorsulási értékkel sincs probléma.

    Némi dugóhúzózás és hullámzás után a kocsi visszatér a kilövőállomásra, ahonnan a láncok ismét felhúznak negyvenegy méter magasba. A csúcson hatásvádász módon lelassul a kocsi, így van idő felfogni, hogy most a függőlegesnél is nagyobb szögben közelítünk majd az anyaföld felé. Ezt további gyomorforgatás követi: ha van időnk ilyesmivel foglalkozni, összesen hét átfordulást számolhatunk a szűk kétperces menet során. A japánok mégsem sikoltoznak, mert fegyelmezett népek.

  8. 3 / 10

    The Voyage (Santa Claus, USA)

    Hogy a fából készült hullámvasutak fölött még nem járt el az idő, mi sem bizonyítja jobban, mint hogy egy csapat amerikai 2005-ben megtervezte, majd megépítette a Voyage-t, szinte diszkontáron, bő hatmillió dollárból. A kontinensre érkező telepesek életét bemutató dizájn már az állomáson szembetűnő, úgy néz ki, mint egy tizenhetedik századi vitorláshajó. Mivel maga a park is erdős területen épült, logikus választás volt több rétegnyi fenyődeszkából építkezni, melyet 680 tonnányi acél merevítőelem tart egyben.

    A korai telepesek szenvedésére öt földalatti barlang sötétsége emlékeztet, valamint három kilencven fokos dőlésű kanyar, melyeket bő százas tempóval vesznek be a kocsik. A menet egyébként ötven méter magasról indul, és majdnem két kilométer hosszú, ám a látogatók különösen azért szeretik, mert a két perc negyvenöt másodperces kaland során 24,3 másodpercet töltenek a levegőben, köszönhetően a gravitáció sikeres likvidálásának. Hangulatának, sebességének, valamint ötletes kialakításának hála, sűrűn elnyeri a szaksajtó legjobb fa hullámvasútjának járó díját.

  9. 2 / 10

    Volcano (Doswell, USA)

    A Vulcano 1998-ban épült, és a megszokott páros, Werner Stengel valamint az Intamin portfólióját gazdagítja. Technológiai szempontból azért érdekes, mert a világ első olyan fordított elrendezésű  pályája (a sín az ülések fölött helyezkedik el), mely a mágneses pólusokat kihasználó lineáris indukciós motorokat alkalmaz lánc- vagy kábelhajtás helyett, és így tesz meg egy teljes kört. Ez a megoldás annyira újnak számított, hogy a nyitás után még egy évig tartott kijavítani gyerekbetegségeit.

    Az éppen kitörni készülő művulkán köré épített hullámvasút kilövés után egy nagy kanyart követően egy második gyorsítóra vezet, ami negyvenhét méter magasra repít. Ott gyorsan át is fordul a székünk, ami magassági rekord ebben a kategóriában. A Voyage-hoz hasonlóan 110 km/h körüli a tempó, ám négy g erőhatás éri a fentről lógatott testeket, úgyhogy nem árt a biztonsági ülés szoros ölelése. A csupán 840 méteres pálya egy perc tíz másodperc száguldás után véget is ér, ám ekkorra már igen magas a vérünk adrenalinszintje, az pedig remek drog.

  10. 1 / 10

    El Toro (Jackson, USA)

    A Kingda Ka nem az egyetlen frankó hullámvasút a New Jerseyben található Six Flags vidámparkban! A 2006-ban megnyitott El Toro, melyet a változatosság kedvéért Werner Stengel tervezett és a svájciak építettek, egész egyszerűen a világ legjobb fából készült hullámvasútja. Építési módja erősen eltért a hagyományos ácsolós módszertől: a fát lézerrel irányított precíziós fűrészek vágták még a gyárban, az elemek pedig Lego-kockák módjára illeszkednek egymáshoz, így nemcsak az építés ment sokkal gyorsabban, de a pálya is olyan simának érződik, mint az acélból készül konkurensek. Persze a recsegéshez szokott kőkemény fa-rajongóknak ez nem feltétlenül tetszik.

    A felbőszített bikafejekkel díszített kocsikat kábeles rendszer húzza ötvenöt méter magasra, majd egy kanyar után jön az ötvennégy méteres ereszkedés, hetvenhat fokos szögben, megközelítőleg százhúszas tempóval. A vendégek az El Torón is a levegőben töltött időt szeretik a leginkább, és persze a 4,4 g-s gyorsulási csúcsértéket, mely garantáltan megedzi a belső szerveket helyükön tartó apró izmokat, rostokat és szalagokat is.

    Tovább a:
    Legfrissebb cikkekhez

    A rovat többi cikkéhez
    A szerző e heti kedvencéhez: Indul a Két Puttonyos: palackot a kézbe!

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Tegyél egy futóedzőt a fa alá!

Retrokvíz: felismered, hol készültek ezek a fotók a 80-as években?

Kék és zöld tó is van ebben a kráterben az Azori-szigeteken

További cikkeink a témában