Ha egy vadidegent megállítasz az utcán, és megfenyegeted, hogy csak akkor engeded tovább, ha mond egy luxusóra gyártót, izzadó tenyérrel és verejtékező homlokkal, de tuti a Rolexet fogja mondani. (Ha illedelmesen megkérdezed, akkor is, szóval maradj inkább ennél a formánál!)

Lehet, hogy kicsit mainstream, kicsit unalmas, de ha a szívünkre tesszük a kezünket, azért szeretnénk mi ilyen mainstreamek és unalmasak lenni. Mert az nyilván nem titok, hogy a Rolex-szel nem egy órát húzul a csuklódra, hanem egy történetet, és egy státuszszimbólumot egyszerre.

A történet pedig több mint 100 évre nyúlik vissza, úgyhogy van mire építkezni. 1903-ban a fiatal Hans Wilsdorf betársult sógora, Alfred James Davis mellé, és elindították cégüket, ekkor még „Wilsdorf & Davis” néven, Londonban. Eleinte Hermann Aegler svájci óraműveket importáltak Angliába, és magas minőségű tokba rakták őket. Nem túl kratív, de jövedelmező biznisznek bizonyult. Ezt követően a már kész órákat ékszerészeknek adták el, és saját nevükkel jelölték az órák számlapját.

Csak jó egy évtizeddel később,  1915. november 15-én jegyezték be azt a nevet, ami megváltoztatta az óratörténelmet, és mára egyet jelent a minőséggel és a luxussal. A Rolexet.

1914-ben a Kew Observatory ’Class A’ kitüntetéssel díjazta a luxusórát, aztán '19-ben a cég Genfbe költözött, majd nem sokkal később újra vissza, Angliába. (Pusztán azért, mert ott az arany- és ezüstmegmunkálás költségei jóval alacsonyabbak voltak.)

1944-ben, mikor Wilsdorf felesége meghalt, a tulajdonos a Rolex minden részvényét a felesége tiszteletére alapított alapítványba mentette át, a cég bevételeinek jókora részét így jótékonysági célokra fordítva. A Rolex egyébként a mai napig magántulajdonban van, és részvényeit semelyik tőzsdén nem jegyzik.

A név és a logo születése

Sokan úgy gondolják, hogy a Rolex nevet egy francia kifejezés, a "Houloguorie Exquise" ihlette, ami nyers fordításban "tökéletes óraművet" jelent. Mások azt feltételezik, hogy a nevet azért választották, mert a Rolex kiejtve egy óra járásának a hangjára emlékeztet.

Az igazság mindezekkel együtt az, hogy Wilsdorf és Davis azért választotta a Rolex nevet, mert "könnyű kiejteni több nyelven" és a "nehéz elgépelni".

A név rövid és tisztán olvasható volt az órák tárcsájára nyomva, és az évek során a egybeforrt a felturbózott Garamond betűtípussal is, amelyet a leggyakrabban használnak a márkanév írásához.

Annak ellenére, hogy volt már egy ütős nevük, Wilsdorf és Davis szeretett volna egy emlékezetes logót. 1925-ben a két üzletember végül az ötágú korona mellett tette le a voksot, amit ma sokmillió ember ismer az egész világon.

Sok elmélet létezik a Rolex korona eredetéről és titkos jelentéséről. Egyesek úgy vélik, az öt pont szimbolizálja az öt ujjat az emberi kézen; mások szerint a korona öt faágat jelképez, az ágvégeken gyöngyökkel. Ezeket a téziseket a Rolex sosem erősítette meg.

Az viszont biztos, hogy a korona példásan csomagolja be a Rolex alapértékeit, mint a kiválóság és kivételesség, a fényűzés és gazdagság. Az öt pont a márkanév öt betűjével teljesen összepasszol és kiegészíti a márka jelentését: "A sikerek megkoronázása."

Ezt az egyet pedig biztos nem tudjuk elvenni a márkától, mert ha egy ilyet hordasz a kezeden, akkor biztos lehetsz benne, hogy valamit mocsok jól csináltál!

(via Rolex)

És ezt olvastad már?
A tökéletes kék búváróra és levágott kezek nyomába eredtünk Janklovics Péterrel – Csukló Szpotting