Elképesztően egzotikus tömegközlekedési intermodális csomópontot találtam: összefut itt a libegő, a sikló és a fogaskerekű vasút.

Az új Honda ZR-V menetpróbáján próbálgattam épp a finom kis japán hibrid SUV-ot a Barcelona feletti kanyargós utakon, amikor elsuhant a fejem felett valami sárgaság. Már fékeztem is, fordultam vissza, begurultam a szűk hídon a nagy parkolóba és pár perccel később ott lebegtem egymillió kínai turistával együtt a montserrati libegő sárga kabinjában, hogy aztán eltűnjek egy felhőben és kibukkanjak egy mesebeli hegytetőn a felhő másik oldalán.

A Montserrat Funicularral egy sima fel-le menet is csodás élmény, de ha van rá idő, odafent azért még lehet álmélkodni valót találni bőven! Mutatom előbb videón, hogy néz ki a fellibegőzés, aztán folytatom a részletekkel:

Az Aeri de Montserrat libegő projektjét százegy évvel ezelőtt indította el a katalán vasúti társaság. A cél az volt, hogy a tengerszint felett 1236 méterre épült Benedek-rendi kolostort könnyen, gyorsan el lehessen érni a Barcelona felől a Montserrat hegység alá vezető útról.

A kivitelezéssel a német Adolf Bleichert & Co. nevű céget bízták meg; ez a vállalat a lehető legkomolyabb referenciákkal rendelkezett e téren, tekintve, hogy a kábelen libegő, motorral húzott-hajtott kocsikkal való közlekedést tulajdonképpen Bleichert úr találta fel és az első ilyen libegőt is ő építette.

Ha bejön pár turistabusz, kellenek a kordonok, de utána gyorsan apad a sor, mert a 32 személyes kabin negyedóra alatt megfordul
Félúton: mi megyünk le és épp jön fel a másik kabin
Gyönyörű a kilátás (amíg a felhő alatt vagy felett vagyunk), az ember legszívesebben meghúzná a vészféket, hogy tovább bámulhassa a tájat
Csak állóhely van benne és kezelővel közlekedik, aki vigyáz, hogy ne húzd meg a vészféket
Az alsó indítóállomás az első pár tucat méter után visszanézve

A montserrati libegő a sokféle kötélen himbálózó kabinos közlekedési eszköz közül egy klasszikus „cable car” vagy „aerial lift”, angol angol illetve amerikai angol terminológia szerint. Ezeken a kocsik egy-egy fix kábelen szaladgálnak fel-alá, jellemzően kettő darab egymással szemben, miközben egy végtelenített kötélhez rögzítve némi motoros rásegítéssel a lefelé tartó kabin súlya húzza fel a felfelé tartót. Magyarul ilyen szép tömör elnevezése ennek a szerkezetnek nincs; a libegőt csak azért használom, mert még ez a legjobb köznév, amit csak találtam a „szakaszos működésű, terephez kötött, terep felett közlekedő zárt járművel kialakított drótkötélpályás felvonó”-ra.

Várják a turisták a visszatérő kabint
A műszerfal nem túl komplikált. Van vészfék is!
A gépészethez ennél közelebb nem mehettünk, mint a kezelők mondták, ez egy stratégiai jelentőségű közlekedési eszköz
Egy kis szerelőkabin - ezzel lehet az igazi buli felszaladni a hegyre!
Érdemes kivárni, amíg levonul a nagyobb tömeg, úgy az igazi az élmény, ha lehet ablaktól ablakig szaladgálni fenn
Valójában ezt a három gombot kell tudni kezelni a sofőrnek
Életem egyik legfurább közlekedésieszköz-tesztje
A fix üvegek különböző magasságokban vannak, hogy saját magasságától függetlenül mindenki kiláthasson szabadon, ha akar

Az Aeri de Montserrat 1930-ban lépett szolgálatba. Nem sokáig járhatott azonban zavartalanul, mert az alsó állomást a spanyol polgárháború végén, 1939-ben felrobbantották. A libegő 1940-ben indult újra. 1950-ben komoly fejlesztés következett be: 2,5 m/s-ról 5 m/s-ra, 18 km/h-ra növelték a kabinok sebességét. Ma is ennyivel mennek a sárga dobozok, tehát azért látszik olyan gyorsan elsuhanni a szembejövő kabin, mert tényleg egész gyorsan, 36 km/h-val megy el mellettünk.

Aki rajongóvá vált, vihet haza szuvenírt bőven
Az a tuti, ha felhő is van a hegyen, de ha igazán szerencséd van - mint nekem volt -, a felhő pont jön-megy, így megkapod a misztikumot is és a teljes panorámát is
A Llobregat folyó kanyarog odalenn
A felső fogadóépület a ködben
Mesebeli sziklák alatt épült fel a Montserrat kolostor
Hátam mögött a libegő, balra a sikló, jobbra a fogaskerekű vasút
Odafent, a kopár sziklán, ahol lentről nézve azt várnád, hogy maximum csak jetik mászkálnak, egy komplett intermodális közlekedési csomópont fogad. A libegőről át lehet szállni siklóra (legközelebb azt próbálom ki), fogaskerekű vasútra (utána meg azt), de jóval hosszabb úton autók és buszok is feljöhetnek ide, a kolostorhoz.
Jópofa a sikló sínpályája: kitérőkön mennek el egymás mellett az amúgy egy vágányon futó kocsik
A fogaskerekű
Kötöttpályás-fanok álomdesztinációja a Montserrat
Békebeli hangulatot áraszt a libegő felső állomásának belső dekorációja
Hátborzongató élmény elindulni a madzagon lógva le, a semmibe!

Oda-vissza 10,8, egy irányba 7,5 euró a jegy. Ha arra jársz, ki ne hagyd!

Rotterdami vízibusz: akkorát gyorsul, hogy ha nem kapaszkodsz, seggre esel!

A rotterdami tömegközlekedés szerves része a bringákat is szállító, lehetetlenül gyors vízibusz. Miért nincs nekünk ilyenünk Budapesten?

Player Adventi Kalendárium Player Adventi Kalendárium
Támogatott és ajánlott tartalmaink

Ünnepi útmutató férfiaknak, akik olyan ajándékot akarnak adni, ami valóban megérinti a szívet

Öt pikáns ajándékötlet a barátnődnek, ha idén kicsit felforrósítanád a karácsonyt

Vonzó karácsonyi képekkel hangolunk az ünnepre

A Player kérdése: Te szoktál magadnak ajándékot venni karácsonykor?
32% Igen, persze, szerintem teljesen normális.
68% Nekem ez fura, nem, nem szoktam.
Bonjour, Budapest! Francia pikniket tartottunk a Renault 4 E-Tech electric-ben
Hirdetés