Törölt járatok, elérhetetlen és korlátozott szolgáltatások vannak a nagy turistahajókon. A Covid visszaállította a rajtvonalra az iparágat, de ennek előnyei is vannak, akár jobb is lehet így utazni – már ha feljutsz a fedélzetre.
A Covid kitörése idején megesett, hogy a nagy óceánjárók utasai és személyzete nem hagyhatták el a hajót, most viszont új problémával szembesülnek: az emberek nem szállhatnak fel rá.
Számos helyen gondot okoz, hogy az utazási infrastruktúra képtelen megbirkózni az ugrásszerűen megnőtt kereslettel. Mindezek következtében a felment a repjegyek ára, és sok helyen a szállodáké is.
Ha egy hajót nem tudnak feltölteni teljes személyzettel, akkor az rontja az elvárt utazási élményt. Vagy el sem jutnak az utazási élményig, mint történt a Norwegian Cruise Line Pride of America nevű hajójánál, ami két év szünet után indult újra idén tavasszal Hawainál. Sokan utaznának vele, olyannyira, de
a társaság egyszerűen képtelen feltölteni személyzettel a hajót: a normál esetben 930 fős személyzet helyett most nagyjából 550-en dolgoznak, és ez még egy kisebb hajónak számít az iparágban.
Így esett meg, hogy a Norwegian kénytelen volt néhány előfoglalással rendelkező ügyfelet lehúzni a listájáról, tehát a Pride of America teljes kapacitását a felére csökkentette. Az érintett utasok teljes visszatérítést kapnak, plusz egy „jövőbeli körutazási kreditet” az eredeti út összegének teljes árában.
Ezen kívül a dugába dőlt utazási terveket személyenként 500-ig dollárig kárpótolja a Norwegian azoknál az utasoknál, akiknél a légitársaságok járattörlési vagy módosítási díjat szabtak ki.
Törölt utak és szolgáltatások
A Carnival Cruise Line is visszavont néhány előre bejelentett utat, ezen kívül megnyirbált néhány fedélzeti szolgáltatást, például amit az étteremben vagy a hűségklub tagjainak nyújtott. A társaság szerint a munkaerőhiány oka a lassú vízumfeldolgozás, de a Frommer's utazási magazin szerint a hajók személyzetének hírhedten rossz körülményein még rontott is a járvány, amikor egy időre kvázi börtönbe kerültek a dolgozók a tengeren, így érthető, hogy ők nem rohamozták meg az újrainduló hajókat.
Idén nyáron hosszabbak lehetnek a sorok egyes szolgáltatásokért, mert csak olyanokat találtak az adott feladatra, akik korábban nem csináltak ilyet. Más esetben rövidebb lehet a „nyitvatartás”, mint a Carnival egyik hajóján, ahol a korábban éjjel-nappali pizzázó már csak normál munkarendben, napi hét órában van nyitva.
Törölte néhány, különben népszerű alaszkai járatát a Holland America társaság, míg a Virgin Voyages – szembesülve a Covid miatti csúszásokkal, hiányokkal és egyéb nehézségekkel – úgy döntött, hogy a harmadik hajója, a Resilient Lady augusztusra tervezett indulását elhalasztja 2023-ra, egy egyelőre pontosan nem közölt időpontra.
Röviden: a modern óceánjárókon kis túlzással minden kallantyú meghúzásához szükség van valakire, ha tehát nincs személyzet, sok funkció elérhetetlen lesz. Ezzel együtt még mindig vannak pozitívumai a hajókirándulásoknak.
Jelenleg a hajókázás rendkívül olcsó nyaralási forma, mint egy amerikai cikk megjegyzi, esetenként a viteldíj olyan alacsony, hogy olcsóbb egyhetes hajóútra menni a kanadai Vancouverbe, mint egyszerűen odarepülni.
Más pozitívumok is akadnak: a csökkent kapacitás több szabad nyugágyat jelent a medence partján, és talán nem is hiányzik egyéb, csak a békés időtlenség a napsütésben. A világjárvánnyal a turistahajó ipar visszatért a startvonalra, aminek járulékos előnyeként kénytelen volt néhány trükköt eltávolítani a szolgáltatásaiból.
Kevesebb ember, kisebb zaj, kedvező árak? Talán lesznek, akiknek így még jobban is bejön a hajózás – mindaddig, amíg felengedik őket a fedélzetre.
(Forrás: Frommer's, fotók: Getty Images)
Nincs hely a nagy óceánjárókon? Akkor marad más megoldás: