Nézd meg a kedvenc bandádat élőben külföldön, és ha már ott vagy, maradj egy hosszú hétvégére – ez a zenerajongók legújabb őrülete.

Tavaly nyáron a Beyoncé-hatásról és Taylor Swiftről szóltak a hírek, azóta pedig megszületett egy önálló turisztikai szubzsáner, a zeneturizmus.

Tavaly áprilisról májusra 0,3 százalékkal nőtt a svédországi infláció, amiben Beyoncé is szerepet játszott, ugyanis a stockholmi koncertje iránti erős érdeklődés megdobta a szállodák és éttermek árait – ezt az ország statisztikai hivatala is elismerte. Az énekesnő hét év szünet után indult újra turnéra, így nem csoda, hogy a turnéállomásokon hamar elkapkodták a jegyeket. Stockholmban két estén is 46 ezer ember előtt énekelt Beyoncé, ez pedig nemzetközi közönséget jelent, merthogy az erős dollárnak köszönhetően az amerikaiaknak nem volt különösebben drága a jegy.

Nagyjából ugyanabban az időben indult turnéra Taylor Swift, aminek az összbevételeit több mint egymilliárd dollárra becsülik – a koncertsorozat idén augusztusig tart. Ez azért még az USA-ban is szép pénznek számít, foglalkozott is a turné hatásaival a jegybank szerepét betöltő Fed.

Merthogy a turné bevételein felül számolni kell a városok bevételeivel is.

Mindkét énekesnő pluszbevételeket hozott az általuk felkeresett városokba, pláne, miután még jegy nélkül is ellátogattak oda rajongók, csak hogy közelebb legyenek imádott sztárjaikhoz. Tehát már tavaly nyáron is „gazdaságélénkítő programnak” tartották ezeket a koncerteket, a folyamat pedig – ahogy Swift turnéja is – azóta is tart.

Las Vegasban tetőzött a trend

Nem aprópénz, amit egy-egy város keres egy ilyen koncerttel. „A Taylor Swift-koncertet látogatók átlagosan 1300 dolláros (jegy, utazás, étkezés, szórakozás) kiadásai alapján csak az amerikai helyszínek 4,6 milliárd dollárral gazdagodhatnak” – írta tavaly az amerikai alapján a magyar Forbes.

Nyilván nemcsak a két popdíva vált ki ekkora érdeklődést, mások mellett a Rolling Stones, a Guns n' Roses vagy Elton John is milliárd dolláros turnét zavart le. Ezeknek a koncerteknek pedig érezhetően (és mérhetően) megdobta a népszerűségét

a koronavírus utáni új gondolkodásmód, amely nagyra értékeli a prémium és egyedi élményeket.

A rajongók hajlandóak kiköltekezni, és akár jókora utazásba vágni, hogy élőben láthassák a kedvenceiket, sokkal inkább, mint korábban bármikor. Tavaly világszerte 15 millió körül volt a zeneturisták száma – írja a Guardian –, míg 2022-ben közel 160 millió euróval járult hozzá Észak-Írország gazdaságához. Ezt a trendet nyomatékosítja a U2 tavalyi koncertje a Las Vegas-i Sphere-ben.

A rajongók nem keveset költöttek a nevadai városban, és ha már ott voltak, ráhúztak egy-két napot. És igazából ez a veleje a zeneturizmusnak: a program egy-egy sztár vagy együttes köré szerveződik, de ha már utazásra adják a fejüket a fanok, akkor eltöltenek egy-egy hosszúhétvégét a városban, afféle mini vakációt kanyarintva, aminek a csúcspontja természetesen a koncert.

Tudják ezt a tipikus úti célok rafináltabbjai is, például a Bahamákon számos, a turizmust tovább pörgető zenei fesztivált rendeznek.

De ilyen Las Vegas is, sőt azon belül a város egyik világszerte ismert újdonsága, a 2,2 milliárd dolláros óriásgömb, a Sphere – ideális helyszín az együttes késői korszakának lezárására.

Kérdés, működik-e ugyanez a kisebb sztárok esetében is, illetve a rajongók hosszú távon mennyire bírják majd anyagilag a tempót. Mindenesetre a zeneturizmus most dübörög, és ahogy a zeneiparban 15 évet eltöltő Brittany Stevens fogalmazott, valamilyen formában hosszabb távon is fennmaradhat.

Még nem hosszú táv, mindenesetre a tendencia folytatódik: pár napja írtunk arról, hogy 2024-ben Taylor Swift koncertje mozgatja az európai utazásokat.

Az Amadeus járatkeresési adatai szerint huszonegy százalékkal nőtt a párizsi repülőutakra irányuló keresések száma Taylor Swift Eras-turnéjának dátumai környékén, és hasonló a tendencia a koncertsorozat többi állomásánál is.

Egyértelműen megnő az utazási kedv Ausztriába, Belgiumba, Svájcba, Németországba, Dániába, Finnországba, Írországba, Hollandiába, Norvégiába és az Amerikai Egyesült Államokba akkor, amikor az énekesnő fellép. És az utóbbi már nem is Európa.

Fenntarthatósági jelentés egy rockzenekartól

Ha nem is zene és turizmus kapcsolata, de a zene gazdaságba való szorosabb integrálódását mutatja, hogy a Coldplay fenntarthatósági riportot közölt a Music of the Spheres turnéról. A britek többek között kinetikus színpadot használtak, ami a mozgásra energiát termelt, minden eladott jegy után ültettek fát (összesen ötmilliót), és a koncertek áramszükségletét kizárólag megújuló energiaforrásból fedezték.

(Nyitókép: A U2 Las Vegasban, fotó: RichFury / Sphere Entertainment / X)

Ez is érdekelhet:

Az asztroturizmus lehet az iparág új őrülete

Új utazási őrület van kibontakozóban: az asztroturizmus a felfedezésről, a természet szeretetéről, az erős érzelmekről és a félrevonulásról szól.

Támogatott és ajánlott tartalmaink
További cikkeink a témában
Tréner? Panzió? Kozmetika? Így lehet a kutyád még boldogabb, miközben a te életed is könnyebbé válhat
Hirdetés