Szektában élni nem könnyű. Még akkor sem, ha a vallási vezető a Radiohead legjobb korszakát idéző dalokban vezeti elő érzéseit éppen aktuális kegyeltjeinek. Mert hát ott van az a másik faktor, hogy éjszaka ha akarod, ha nem, kérlelhetetlenül érkezik a menetrendszerű lompos, és nem árt, ha éppen készen állsz a befogadására. Az sem mellékes, hogy az erőszakot legalizáló kis társulat betörésekből próbál meg némi extra bevételhez jutni, és ha lebukás esete forog fenn, a házigazda könnyen átjuthat a másvilágra valamelyik lelkes tag áldásos tevékenysége következtében.
Ha tetszett, nézd...
- Dealer
- Fekete hattyú
- Engedd el!
A MMMM eredeti nevén Martha (szektás vezetője szerint viszont Marcy May jobban illik hozzá) története, aki ki tudja, miért, békét szeretne lelni a fentebb említett kommunában. Egy darabig tökéletesen folynak a mindennapok, de hamar rá kell ébrednie, hogy a palacsintában nem véletlenül büdös a Nutella, így két év után lélekszakadva menekül el a farmról. Azzal viszont nem számol, hogy olyan egyszerűen nem szabadul, még akkor sem, ha a félőrült nő már teljes nyugalomban és biztonságban élhet testvérénél és annak férjénél. A múltat és a jelent állandóan összekeverő Martha életét tönkreteszi a félelem, maga sem tudja, hova tartozik, azt pedig pláne nem, hogy ki is ő valójában.
A világ szerint
- IMDB: 7.4
- Rotten Tomatoes: 90%
- Metacritic: 76/100
- Empire: 4/5
- Rolling Stone: 3.5/4
Martha Marcy May Marlene
- Hossz102 perc
- Rendező Sean Durkin
- Főszereplők Elizabeth Olsen, Sarah Paulson, John Hawkes
- Kinek? Érzelmi válságban tengődőknek / Egykori szektásoknak / A nyomasztó filmeket kedvelőknek
Ha úgy akarjuk, a film szimpla szenvedéstörténet, de ha elvonatkoztatunk, akár a diktatúrák legszebb leírása is lehet, ahol a „főnök” mindent megkap, és elhiteti az emberekkel, hogy ami történik, az mind szükséges és jó. A halál tulajdonképpen a legnagyobb boldogság, az erőszak pedig az élet kötelező része, ez jelenti tulajdonképpen manapság a természetes kiválasztódást. Ha valaki a ranglétrán alattunk helyezkedik el, következmények nélkül tehetjük el láb alól, hiszen értéktelen ember, és hogy az a bizonyos ranglétra hogyan áll össze, az is csak a diktátoron múlik. Ez így mind szájbarágósnak tűnhet, de egyáltalán nem az, Durkin és szereplői olyan élethűen adják elő a történetet, hogy egyetlen pillanatra sem gondoljuk demagógnak, vagy éppen lerágott csontnak az alapötletet. Csak azok merjenek nekivágni a Martha Marcy May Marlene-nak, akiket nem zavar, ha nincs feloldozás, nem bánják, ha egy film hihetetlenül nyomasztó, és az sem zavarja őket, ha olyan lassan halad a sztori, mint egy hajnali postavonat Budapest és Debrecen között.

