Amikor meginterjúvoltuk a ChatGPT nevű tanuló nyelvi modellt, egyáltalán nem lettünk nyugodtabbak. Kiderült, hogy ez a robot tényleg képes lehet arra, hogy valamikor a nem túl távoli jövőben elvegye a tartalomgyártásban utazó szakemberek munkáját. Most kiderült, hogy ez a jövő még annál is közelebb van, mint sejtettük.
Ha kíváncsi vagy arra, mire képes az említett algoritmus, ajánljuk a témában írt cikkünket, melyben egészen döbbenetes kinyilatkoztatásokat is olvashatsz a ChatGPT virtuális tollából.
Számunkra nyilvánvalóvá vált, hogy első körben az újságírók kezdhetik el félteni az állásukat, aztán ki tudja még, mely szakmák képviselőit érik majd el a nyelvi modellek forradalmának kevésbé áldásos hatásai. Úgy tűnik, a félelem jogosnak bizonyul, történt ugyanis, hogy az Arena Group nevű médiavállalat – mely olyan magazonokat üzemeltet, mint a Men's Journal vagy a Sports Illustrated – februárban bejelentette, hogy hamarosan olyan cikkeket is meg fognak jelentetni, melyeket a ChatGPT-hez hasonló modellek írtak. A cég vezetője, Ross Levinsohn akkor kijelentette, hogy a mesterséges intelligencia soha nem fogja helyettesíteni a hagyományos újságírást.
Akkor ez némileg megnyugtatóan hatott, most azonban a cég egy tucatnyi munkatársát bocsájtotta el, amit nem lehet nem jelzésértékűnek tekinteni. Az Arena egyébként még tavaly kezdett leépítésbe a szervezet kiadásainak ésszerűsítése miatt, most azonban nem nehéz összerakni a teljes képet.
Ha ugyanis robotok fognak tartalmat gyártani, nyilván nincs szükség annyi szerzőre a szerkesztőségben.
Az újabb elbocsájtásokról a Sports Illustrated egyik korábbi szerkesztője adott hírt a Twitteren, ahol aztán a szerkesztőség több tagja is jelezte, hogy ők is lapátra kerültek.
Egy internetes portál megszerzett egy belsős emailt, mely szerint az Arena összesen 17 munkatársat küldött el egyik napról a másikra, egyúttal 12 szakembert vesznek fel egyelőre ismeretlen pozíciókba, melyekre a Futurism szerint az említett mesterséges intelligencia hadrendbe állítása miatt lehet szükség.
Az emailben a magazin az újabb leépítést azzal magyarázta, hogy arra a megváltozott tartalomfogyasztói szokások miatt van szükség, de aki tud a sorok között olvasni, azt ilyesmivel nemigen lehet megvezetni. Nemrég egyébként a CNET nevű techportált is azon kapták, hogy nyelvi modell által generált szövegeket használt fel a cikkeiben, ami már csak azért is nyugtalanító, mert erre az ő esetükben is egy elbocsájtási hullám után került sor.
A Futurism egyébként egy orvosszakértő segítségével megvizsgálta a Men's Journal első olyan cikkét, melyet a szerkesztőség egy robottal íratott meg, és arra jöttek rá, hogy
az Amit a férfiaknak az alacsony tesztoszteronról tudniuk kellene című írásban legalább 18 komoly ténybeli tévedés szerepelt.
Ez nemigen zavarhatta az Arena vezetőségét, hiszen a portálnak a problémás írással kapcsolatos megkeresésére csak annyit válaszoltak, hogy ők továbbra is hisznek a cikkeikben. Közben a szöveggyártó algoritmusok használata egyre több helyen válik nyilvánvalóvá, legutóbb például a Buzzfeed nevű portálnál ütötte fel a fejét a jelenség, melynek nyilvánvaló egyenes következménye, hogy nem lesz szükség annyi szerzőre, mint korábban.
Ez van tehát; emberek, lehet kapaszkodni!
(forrás: Futurism, főkép: Getty Images)
Ez is érdekelhet: