Az Atari épp visszatérni készül, ezért okulásul előkotortunk öt olyan konzolt, melynek nem igazán jött össze.

Aki képzeletben feláll a mai piacot uraló nagy gyártók több milliós eladásokkal büszkélkedő játékgépei elől és kimerészkedik kicsit az elfeledett konzolok szeméttelepére, meglepő dolgokat találhat a rozsdásodó roncskupacok alatt. A teljesen jogosan kukába dobott kacatok között ugyanis olyan gyöngyszemeket is lehet találni, melyek megjelenésük idején könnyedén licitálták túl a konkurens gépek teljesítményét, vagy elsőként léptek meg olyan dolgokat, amire eltűnésük után még éveket kellett várni.

A videojáték-történelem sokszor igazságtalanul osztja a lapokat. Cikkünkben egyre mélyebbre ásunk az elfeledett gépek temetőjében, miközben annak is a végére járunk, mi lehetett a bukás oka.

Nokia N-Gage

Ami ma már evidencia, vagyis hogy az emberek néha a metrón vagy a rendelőben a telefonjukon lévő játékokkal vészelik át az üresjáratokat, az 2003-ban még korántsem volt ilyen egyértelmű. Csak azért említjük felsorolásunkban a Nokia N-Gage nevű telefon-kézikonzol hibridjét, mert ezzel a finn gyártó példás jövőbelátásról tett tanúbizonyságot.

Ezt leszámítva a masina eltűnése korántsem érthetetlen, hiszen az N-Gage se játékgépnek, se telefonnak nem volt különösebben nagy eresztés. Mivel szűk két óra játékot bírt a beépített akkumulátor, ezért az úton lévő felhasználó szinte el sem merte indítani a vásárolt programokat, ha elérhető akart maradni. Épp emiatt alig akadt olyan külsős fejlesztő, aki fejlesztett volna erre a platformra. A gyors kihalás után a Nokia az addigi játékkínálatot átzavarta saját online boltjába, az N-Gage márkanév pedig mára szinte teljesen eltűnt.

A bukás oka

Hiába a forradalmi ötlet, ha a Nokia következetesen félrepozicionálta ezt a kis gépet. A külsős fejlesztések egyre elmaradoztak, a cég pedig szinte kizárólag csak a készülék telefonos funkcióit erősítette. Az N-Gage veszte végül az lett, hogy játékgépnek nem volt elég sokszínű, telefonnak viszont túl bumfordi és komolytalan volt.

SEGA Dreamcast

A kilencvenes évek első felében a SEGA a Nintendoval karöltve uralta a piacot, ám a 64-bites generáció nem igazán volt kegyes a nagy múltú gyártóval. Saturn fantázianevű gépe alig tudott érvényesülni a Nintendo 64 mellett, a Playstationnel pedig egyik korabeli konzol sem tudta tartani az iramot. A PS2-t és a Nintendo Gamecube-ot megelőzve a SEGA 1998-ban dobta piacra a Dreamcast nevű csodakonzolt, melyet egy emberként ölelt keblére a szaksajtó. Ez volt az első olyan masina, mely beépített modemmel hirdette, hogy a videojáték-evolúció az online játék elkerülhetetlen uralma felé halad, amit az utókor végül igazolt is.

Bár a SEGA olyan klasszikusokat küldött csatába, mint például a Shenmue című legendás játék, melyre lángoló irigységgel tekintettek a rivális konzolok tulajdonosai, a Dreamcast eladásai végül 10 millió példány magasságában megálltak. A cég 2001-ben állította le a gyártósorokat, és azóta sem lépett vissza a hardver-piacra. Ez a konzol a játéktörténelem ikonikus gépe, melynek kultusza a mai napig töretlen. Hiába a gyártás leállítása, egyes fanatikus cégek még napjainkban is fejlesztenek underground játékokat a legendás rendszerre.

A bukás oka

A Sony 2000-ben küldte csatába a Playstation 2-t, ami szó szerint letarolta a piacot és a mai napig őrzi a nagygépes eladások rekordját. A SEGA a Dreamcast esélytelenségét belátva szánta el magát a konzol szempontjából végzetes lépésre. A legtöbb elemző egyetért abban, hogy túl korai volt feladni a harcot, hiszen néhány év múlva a masina biztosan nyereséget termelt volna.

Neo Geo AES

A Neo Geo AES (Advanced Entertainment System) a kilencvenes évek elején a 16-bites generáció vitathatatlan csúcsa volt. Az SNK nevű japán cég ezzel a masinával egy olyan konzolt tett le az asztalra, mely erőlködés nélkül vitte el a játéktermekben nyüstölt gépek grafikáját és gyorsaságát a nappalikba. A gép összeszerelése azonban annyira költséges volt, hogy a cég először csak hoteleknek és a szórakoztató ipar egyéb szereplőinek kínálta bérbeadásra és eladásra, ám amikor felmerült annak a lehetősége, hogy egyes játékosok hajlandóak lennének mai áron körülbelül 160.000 forintot adni egy ilyen cuccért az SNK belefogott a sorozatgyártásba.

A Neo Geo prémium jellegének köszönhetően hamar a játékgépek Ferrarrijává vált olyan címekkel, mint például a Samurai Showdown, melyet gyönyörű rajzolt grafikája miatt még a ma emberének sem egy utolsó szórakozás végigpörgetni. Ez a konzol volt az első, melyhez külön memóriakártyát vásárolhattak a játékosok a mentések tárolása céljából.

A bukás oka

A Neo Geo egész egyszerűen túl drága volt, így az igazán fanatikus gyűjtőkön kívül nem sokan engedték meg maguknak a megvásárlását.

TurboGrafx-16

A nyolcvanas évek végén a NEC Corp. nevű – szintén japán – cég a PC Engine nevű géppel szeretett volna az acsarkodó Nintendo és SEGA mellett egy kis szeletet kanyarintani az egyre durvuló videojátékpiac tortájából. A távol-keleti szigetországban a gép olyan szépen szerepelt, hogy az eladások tekintetében sikerült neki mindkét rivális konzolt überelnie, azonban a kilencvenes évek első éveiben a nyugati partraszállás már korántsem ment ilyen zökkenőmentesen.

Ez volt az első olyan konzol, melyhez külön lehetett vásárolni CD meghajtót is, és ezt az ötletet a SEGA le is nyúlta saját következő generációs gépéhez. A PC Engine-t TurboGrafX-16 néven küldték hadba az USA-ban és néhány korlátozással Európában is. A CD-meghajtót azonban itt sokkal nehezebb volt beszerezni, mint Japánban, így, mivel a legjobb játékok CD-n érkeztek a gépre, az otthoni sikert a NEC a világ többi részén nem tudta megismételni, és ezekben a régiókban a játékkínálat is erősen megcsappant. A TurboGrafX a bénázásokat leszámítva saját korának egyik legjobb konzolja volt a CD-technológia meglehetősen előre mutató felhasználása miatt.

A bukás oka

Bár a gép Japánban szép sikert könyvelhetett el, nyugatabbra már komoly töketlenkedést mutatott be a gyártó. A Nintendo és a SEGA közötti konzolháború hevében képtelen volt nevető harmadikként elfoglalni a trónt, inkább látványosan a kereszttűzbe gyalogolt, majd a 32-bites generáció megjelenése végleg megpecsételte a sorsát.

Atari 7800

Elérkeztünk a feltámadással próbálkozó Atari számára legfájóbb fejezethez. 1984-ben a cég ugyanis csúnyán bedőlt és ezzel magával rántotta az egész játékipart. A helyzetet a Nintendo és a SEGA konszolidálta 8-bites gépeikkel, a Master Systemmel és a NES-sel. Az Atari végül egy nagyobb fúzió után összeszedte magát és fejesei elhatározták, hogy kiadják már létező, ám a csőd miatt a raktárakban ragadt saját 8-bites konzoljukat, ami végül 1986-ben meg is jelent Atari 7800 néven.

A gép csuklóból hozta vetélytársai teljesítményét és helyet csinált olyan perifériáknak is, mint az opcionálisan vásárolható külső meghajtó, ami végül soha nem jelent meg. Igazi újítása az volt, hogy a képes volt futtatni a cég előző generációs konzoljára, az Atari 2600-ra kiadott játékokat is, így megteremtette a visszafelé kompatibilitás fogalmát.

A bukás oka

Az Atari 7800 a megjelenéskori konkurensek teljesítményét könnyedén hozta, ám az anyacégen kívül nem sokan fejlesztettek rá. Egy évvel a kiadása után aztán megjelent a SEGA Mega Drive és ezzel kezdetét vette a 16-bites konzolháború, amibe ennek a 8-bites masinának már nem volt beleszólása. Úgy eltűnt, mintha nem is lett volna.

Player Adventi Kalendárium Player Adventi Kalendárium
Támogatott és ajánlott tartalmaink

Így lehetsz te is részvényes az MBH Bankban!

Basszust a népnek! – Ezek a magyar partyhangszórók rendesen átrendezhetik a piacot

Dezodorral arcon fújás és tükörletörés lett abból, hogy két autós ugyanazt a parkolóhelyet nézte ki magának Tatabányán

A Player kérdése: Elkezdted beszerezni a karácsonyi ajándékokat?
37% Naná, idén nem bízok semmit a véletlenre!
25% Fejben már igen, gyakorlatban még nem.
39% Van még idő, majd decemberben!
Advertisement
Hirdetés