Mindenki tudja, hogy a fogak és a fogíny számára nélkülözhetetlen a rendszeres fogmosás és fogselymezés, valamint a rendszer fogászati szűrővizsgálat. Sokan azonban bele sem gondolnak, hogy a szervezetbe bevitt tápanyagok is fontos szerepet játszanak a száj egészségének megőrzésében.

Bizony, a cukorfogyasztás csökkentésével és a hasznos tápanyagok rendszeres fogyasztásával rengeteget tehetünk fogainkért és fogínyünkért, különösen, ha az alapvető vitaminokról és ásványi anyagokról van szó. Lássuk, hogy mik ezek, és miért van rájuk szükség!

 

C-vitamin

Bizonyára Ön is hallott már róla, hogy a matrózok évszázadokkal ezelőtt hajlamosak voltak skorbutot kapni, ami többek között irritált, vérző fogínnyel jár. Idővel kiderült, hogy a skorbutért a C-vitamin krónikus hiánya volt felelős, hiszen a hosszú hajóutakon a tengerészek nem sűrűn fogyaszthattak friss zöldségeket és gyümölcsöket.

A C-vitamin megerősíti a fogínyszöveteket és segít megőrizni egészségüket. Ezek a szövetek felelősek többek között azért, hogy a fogak a helyükön maradjanak. Habár a vérző fogíny mögött gyakran fogínybetegség (gingivitis) áll, a C-vitamin hiánya is okozhat ilyen tüneteket. Ha foga vagy ínye rendszeresen vérzik, forduljon fogorvoshoz! A PureDental Fogászatán pedig súlyosabb fogínyproblémáin, fogágybetegségén is tudnak segíteni. Kérjen időpontot most rendelőjükbe az alábbi linkre kattintva: fogágybetegség kezelése!

A C-vitamin főleg citrusfélékben (citrom, narancs, lime, grapefruit) fordul elő, de számos más zöldségben és gyümölcsben is fellelhető (paradicsom, paprika, eper, brokkoli és még sorolhatnánk).

 

Kalcium

A kalcium az erős fogak egyik alapfeltétele, ez az ásványi anyag ugyanis fontos szerepet játszik a fogakat védő zománcréteg felépítésében.

A tejtermékekben (tej, sajtok, joghurtok stb.) nagy mennyiségű kalcium található, azonban a laktózérzékenyek sem kell, hogy lemaradjanak róla. Számos növényi és egyéb kalciumforrás közül választhatunk: brokkoli, kel, tofu, csonttokkal együtt konzervált halak (szardínia, lazac), diófélék és így tovább.

 

D-vitamin

A D-vitamin hiánya fogszuvasodáshoz és fogínybetegséghez is vezethet. Egyes csoportok (az idősebbek, krónikus betegek, túlsúlyosak) számára magasabb a D-vitamin hiányának kockázata, így nekik jobban oda kell figyelniük rá, hogy eleget juttassanak be a szervezetükbe. Ehhez érdemes a kezelő háziorvos tanácsát kérni.

D-vitamint legegyszerűbben a napfényből, egész pontosan az UVB sugárzásból nyerhet szervezetünk, de a tojássárgájából, az olajos halakból, a vörös húsokból és a D-vitaminnal kiegészített gabonapelyhekből is hozzájuthatunk.

 

Foszfor

A foszfor egy alapvető ásványi anyag, ami a második legnagyobb mennyiségben van jelen az ember szervezetében. A foszfor a fogak és a csontok egyik legfontosabb építőeleme és a kalciumnak is szüksége van rá, hogy megerősíthesse fogainkat és csontjainkat.

A foszforhoz növényi (diófélék, hüvelyesek) forrásokból is hozzá lehet jutni, azonban az állati élelmiszerekből (vörös hús, csirkehús, tenger gyümölcsei, tejtermékek, tojások) felvett foszfor hatékonyabban szívódik fel.

 

A-vitamin

Az A-vitamin szintén fontos a száj egészségének megőrzéséhez, hiánya ugyanis eldeformálódott fogakat, gyenge fogzománcot és fogínybetegséget okozhat.

Az A-vitamin az olajos halakon és tojássárgáján kívül számos narancssárga színű élelmiszerben (édesburgonya, sárgarépa, paprikák, sütőtök) fellelhető.

Érdemes vitaminos étrendkiegészítőket szedni?

Ha általánosságban egészségesen táplálkozik és egy kiegyensúlyozott, tápláló étrendet követ, akkor valószínűleg nincs szüksége semmilyen étrendkiegészítőre. A legtöbb fogorvos egyetért abban, hogy a legfontosabb vitaminokat és ásványi anyagokat érdemes inkább természetes módon bevinni a szervezetbe.

Mielőtt bármilyen étrendkiegészítőt szedne, értekezzen háziorvosával vagy fogorvosával.

(Szponzorált tartalom)

És ezt olvastad már?
A sátrazás, mint felejthetetlen élmény