„Szerintem a rossz főnök az, aki nem tudja összefogni a munkát, nem biztosítja a megfelelő híráramlást a cégen belül, nem ellenőrzi áttekinthető módon a feladatok elvégzését” – mondta egy online kommunikációs cégnél dolgozó munkavállaló, akit arról kérdeztünk, hogy ki a rossz főnök. Számára egy munkahelyen a legrosszabb dolog mindig a káosz volt: amikor nincsenek tisztázva a feladatkörök, amikor a mellette dolgozók félvállról vehetik a feladataikat, és ezzel akadályozzák őt is, vagy amikor nem, vagy késve jutnak el hozzá a szükséges információk.

Többirányú híráramlás biztosítása

Az egyik legfontosabb dolog, ami hozzásegíthet ahhoz, hogy jó főnök legyél, a cégen belüli megfelelő híráramlás biztosítása. Susan Fiske amerikai pszichológus szerint általános emberi tulajdonság, hogy a figyelem mindig felfelé irányul egy hierarchiában. „A titkárnők többet szeretnének megtudni főnökeikről, mint fordítva. A végzős diákok többet szeretnének megtudni konzulenseikről, mint fordítva” - mondja. Egy jó főnöknek ezt kell ellensúlyoznia a szervezeti híráramlás többirányúvá tételével. Ellenkező esetben a dolgozók éles helyzetekben spekulálni és félni kezdenek, így rosszabban ítélik meg helyzetüket a valóságosnál, ami teljesítményromláshoz vezet. Egy zárt vállalati Facebook csoport például ideális választás lehet a többirányú kommunikációra.

Procter&Gamble tájékoztató gyárbezáráskor

  1. A vezérigazgató bejelenti a döntést, a menetrendet, és annak legfontosabb állomásait
  2. Részletesen kifejti üzletileg, hogy miért kell bezárni a gyárat
  3. Valódi segítség a cégen belüli más állásokról, lehetőségekről
  4. Hiteles együttérzés kinyilvánítása

Amikor a Procter&Gamble a válság miatt bezárta egy amerikai gyárát, John E. Pepper vezérigazgató a döntés előtt hónapokkal bejelentette a pontos menetrendet és indoklást a cég nyilvánossága előtt (lásd keretesben). Érdekes módon a bezárásra ítélt gyárban nemhogy csökkent, de növekedett a teljesítmény.

Megfelelő kommunikációs stílus

Sok vezető úgy véli, hogy egy főnök nyugodtan üvöltözhet, egyszavas e-maileket küldhet, ha egyébként gördülékenyen mennek a dolgok a cégnél. Ez hamis nézet, mert egyrészt soha nem mennek gördülékenyen a dolgok (mindig van mit rajtuk javítani), másrészt válsághelyzetben a beosztottak sokkal jobban elbizonytalanodnak, amit a rossz főnöki stílus csak még inkább elmélyít. A kollégák ezt követően probléma vagy kérdés esetén is kerülni fogják az ilyen főnök társaságát, megkeresését. Kommunikálni tehát pontosan és szépen kell a beosztottakkal is, ami, ha úgy tetszik, általános emberi elvárás.

Teljesíthető határidők kitűzése

Az új vezetők hajlamosak teljesíthetetlen feladatokat kiadni. Ha túlmunkával sem sikerül végezni, az mindenkinek frusztráló. Tegyük fel, hogy a csapatod túlórázik, de nem sikerül határidőre végeznie, holott ez korábban mindenkinek rendben ment. Mi a teendő? Először is számolj le korábbi vezetői elképzeléseiddel, bármi is legyen az. Aztán nyíltan vesd fel a problémát (mi a véleményük rólad, mint főnökről) a csapatban, és hallgasd meg az értékelésüket együtt, és külön-külön is. A legtöbb embernek van félnivalója, amikor arra kérik, hogy nyíltan mondja el véleményét a főnöke munkájáról. Ezért nem szabad azt feltételezned, hogy az első beszélgetés meg fogja oldani a dolgot. Amit tehetsz: folyamatosan kéred és értékeled a visszajelzésüket, nem csak felülvizsgálatok, hanem rendes üzletmenet esetén is. Ja, és nem adsz teljesíthetetlen határidőket, csak mert te vagy a főnök.

A feladatok delegálása

A delegálás művészete nem más, mint világos hatáskörben megállapodni a beosztottakkal, megadni számukra a szükséges autonómiát és felelősséget, majd teljesítményüket figyelni fölösleges beavatkozás, illetve munkájuk örökös ellenőrzése nélkül. Az nem delegálás, ha kiadod a fénymásolandó papírokat a kollégádnak. A jó vezető arra törekszik, hogy folyamatosan utánpótlást neveljen - ennyiben a feladatok átruházása tiszta tanítás. Hiszen a megfelelően delegált és elvégzett feladat fejleszti a munkatárs készségeit, növeli önbizalmát, fokozza elégedettségét a munkahelyen. A delegálás tehát, mint az egyik legfontosabb vezetői kompetencia elsajátítása rengeteg intelligenciát és érzelmet követel, mindehhez sokévnyi munka-rutinnak kell párosulnia.

Munkatársak motiválása

Dwight D. Eisenhower mondta

„Leadership – az a képesség, amellyel el tudod dönteni, hogy mit kell tenni, és rá tudsz venni másokat, hogy azt meg is akarják csinálni”

Köztudott, hogy a "management" (igazgatás) kifejezés nem azonos a "leadership"-el (emberek vezetése). Egy jó főnök nemcsak ellenőriz, hanem motivál is. A motiváció legfontosabb eszköze a nagyobb önállóság biztosítása. Vagyis a munkatársak maguk határozhatják meg a kisebb célokat, és dönthetik el az ahhoz vezető utat egy időskálán. Ugyanez így hangzik másként: a sikeres cég alapja, hogy a vezető csak nála jobb szakembereket vegyen fel. A főnök feladata pedig az, hogy motiválja őket, és lehetőséget teremtsen számukra képességeik kiaknázására.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Hajítsd messzire a sablonokat, rendezd be úgy a lakásod, amire mindenki emlékezni fog!

Helly Hansen ismét a legjobbakkal állt össze a maximális teljesítményért

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

További cikkeink a témában
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Hirdetés