A fehérjéről már pontosan tudjuk, mennyire fontos alaptápanyag, emellett a sportolóknál is alap, hiszen úgy táplálja a testet, hogy közben felesleges tápanyagokat nem tartalmaz. Az izomépítés nélküle nagyon nehéz és lassú folyamat. De milyen fehérjét válasszunk?

Az izomépítés felelősségteljes feladat, akárcsak a fogyás, zsírégetés, ha az ember felkészülten, okosan csinálja, gyorsabban halad, kevesebb kínnal és sérüléssel. Nem győzzük hangsúlyozni – az edzés mellett – a táplálkozás fontosságát, azon belül most megnézzük, milyen fehérjével segítsd magad, és miért ezzel.

Fehérje, de melyik?

A fehérjetípusok közül az egyik legfurcsábban hangzó a leghatékonyabb: a tejsavó fehérje.

Lehet, hogy csak nekem hangzik furcsán, mert előítéletes vagyok. Gyerekként jártam tejüzemben, láttam a habzó savófolyamot, amit összegyűjtöttek és kidobtak, vagy ment a haszonállatoknak, a tejsavó ugyanis a sajtgyártás mellékterméke. Mindez párosult némi penetráns bűzzel is, amit a nem túl korszerű gyár árasztott magából. Nálam beépült, hogy ez emberi fogyasztásra nem alkalmas, és egyébként sem lenne rá igényem.

Szerencsére időközben rájöttek, hogy a tejsavó a magas fehérjetartalma miatt kiváló tápanyagforrás, nem szabad kidobni. A víztartalom eltávolítása után megmaradó porban 90%-os, magas biológiai értékű tejsavó por marad fenn.

Ez nekünk azt jelenti, hogy edzés mellett feltétlenül érdemes fogyasztani, mert az élettani hatása szinte pótolhatatlan. Edzést követően mind a fehérjeszintézis, mind pedig a fehérje lebontásának folyamatában magasabb aktivitás jelentkezik. Mindkét biológiai folyamat stimuláló hatással lesz az izomépítésre, az aminosavak izomzatból történő kivonásával. Azonban, ha nincs elég fehérje, akkor izomleépülés következik be, mert a fehérjeegyensúly negatív lesz, a szervezet az izomból nyeri ki a fehérjét.

Miért a tejsavó?

Azt a mennyiségű fehérjét, amennyi az izomfejlesztéshez szükséges, kizárólag húsból kinyerni majdnem lehetetlen, de legalábbis megterhelő. A tejsavó fehérjeturmix formájában viszont könnyen emészthető, gyorsan beépül és az izomépítéshez tökéletes az aminosav-összetétele.

Az Iso Whey Zero az egyik legjobb segítség ebben, mert ez egy különleges minőségű tejsavófehérje-izolátum, Native Whey Isolate alapanyaggal, hozzáadott BCAA és glutamin aminosavakkal. Kiemelkedő fehérjetartalma miatt kiváló választás azoknak, akik aktívan sportolnak és mindent megtesznek a feszes test érdekében, ugyanakkor remek alternatíva lehet a fogyókúrázóknak is, étrendjük összeállítása során.

A szervezetünk az edzés után rögtön szeretne nekiállni a helyreállításnak, alkalmazkodásnak és a felkészülésnek a következő terhelésre. Az edzések közben az izomzatunkban gyakran mikrosérülések keletkeznek, amit nehéz kikerülni, így muszáj nekilátni a regenerációnak, aminek szintén a magas fehérjetartalmú táplálkozás az alapja.

Ezért is fontos, hogy gyorsan felszívódó tápanyagot vegyünk magunkhoz, hogy minél előbb megkezdődhessen ez a folyamat. Ez azt jelenti, hogy az edzés utáni nagyjából fél-egy órában a szervezetünk nagyon szenzitív, és roppant hatékonyan veszi magához a tápanyagot – és épít belőle izomzatot.

Mennyit?

Ehhez az építéshez cirka 2 gramm fehérje ajánlott testsúly kilogrammonként. Fogyókúra idején az izom megtartásához ez akár 3 grammra is felkúszhat. Természetesen ezt az adagot el kell osztani egész napra, és kivonni belőle a szilárd táplálékkal bevitt fehérje mennyiségét, nehogy nagyon túlmenjen, mert az meglehetősen terheli a veséket. Dobjuk szét: reggelibe is mehet kevés, edzés után mindenképp, de akár uzsonnára, vagy lefekvés előtt is ihatsz turmixot.

A tiszta tejsavófehérje-izolátumok, és -hidrolizátumok nem tartalmaznak tejcukrot, így nem okozhatnak kellemetlen panaszokat. Emellett szénhidrátszegény diéták alapvető tápláléka is, mert a jó összetételű tejsavó fehérje táplálék-kiegészítő nem tartalmaz felesleges kalóriákat sem.

A cikk elkészítésében együttműködő partnerünk volt a BioTechUSA.

(Fotó: Getty Images)

Füst, Fény, Hollywood

Magasélet

Tech
Tech
Tech
Highlife
Highlife
Highlife
Otthon
Otthon