Csodás megmenekülés az Atlanti-óceán felett.

Az Air Transat kanadai légitársaság 236-os járata 2001. augusztus 23-án szállt fel Torontóból. Közel 48 tonna üzemanyagot tankoltak bele, több mint 5,5 tonnával többet a szükségesnél, tehát bőven elegendő mennyiséget ahhoz, hogy gond nélkül eljussanak a célállomásra, Lisszabonba.

De kétezer kilométerrel korábban teljesen kiürült a tank.

Egy repülőgép levegőben maradásához viszont nem kell feltétlenül üzemanyag, a vitorlázó gépek is vígan elvannak motorok nélkül. Az Airbus A330-as viszont egy szélestörzsű, nagy kapacitású, két hajtóműves utasszállító nagygép, amely meghajtás nélkül húsz percig sem képes a levegőben maradni.

A tapasztalt kapitánynak és legénységének egy esélye maradt: eljutni a legközelebbi reptérre, az Azori-szigetekre, és ott elsőre, hiba nélkül landolni.

Hogyan sikerült ez a pilótabravúr? Hogy tudtak a felgyorsult géppel megáll a lajesi reptér leszállópályáján? És mi idézte elő a több száz ember életét közvetlenül veszélyeztető helyzetet? A Légiközlekedési Kulturális Központ videójából mindez kiderül.

(Nyitókép: By Aero Icarus from Zürich, Switzerland - Air Transat Airbus A330-200; C-GITS@FRA;16.07.2011/609gz, CC BY-SA 2.0)

Ez is érdekelhet:

Hasra szállt a Malév-gép 2000-ben: a pilóta észre sem vette, hogy nem engedték ki a futóművet leszállás előtt

Hibák a fedélzeten és az irányítótoronyban, gondatlanság és zsenialitás, gazdasági totálkáros Tupoljev és 135 ezer forintos pénzbírság.

Eltitkolták, hogy nem Malév-pilóták vezették a Malév 1977-ben lezuhant repülőgépét

A kapitány csak okosba’ kapott repülési engedélyt, a katasztrófához viszont műszaki hiba is hozzájárulhatott. A Bukaresttől negyven kilométerre történt balesetben 29 ember halt meg.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

Helly Hansen ismét a legjobbakkal állt össze a maximális teljesítményért

A világ legvékonyabb spagettije szabad szemmel láthatatlan, viszont kiváló kötszer készülhet majd belőle

További cikkeink a témában