Ez a történet nemcsak a repülés szerelmeseinek, hanem mindenkinek szól, aki értékeli a mérnöki zsenialitást és azt az érát, amikor a lehetetlen szót még nem ismerték a marketingesek. Negyven éve karácsonykor a British Airways úgy döntött, hogy az üdvözletet nem egy képeslapon, hanem négy Concorde-dal küldi el.

A nyolcvanas évek közepén járunk, a gazdaság pörög, a technológia fejlődése pedig még abban a fázisban van, ahol mindent áthat az optimizmus. A British Airways ekkor úgy döntött, azzal ünnepli a Concorde kereskedelmi szolgálatának tizedik évfordulóját, hogy valami olyasmit hajt végre, amit azóta sem mert (és valószínűleg soha nem is fog) senki megismételni.

A világ legdrágább fotózása

A terv egyszerűnek tűnt, de logisztikai szempontból egy rémálom volt: hozzunk össze négy Concorde-ot egyetlen kötelékbe, és fotózzuk le őket a levegőben. Miért volt ez nagy szám? Mert a Concorde-ot nem arra tervezték, hogy lassú, szoros formációban repüljön. Ezt a gépet arra alkották, hogy az óceán felett, a sztratoszféra szélén, a hangsebesség kétszeresével repesszen.

Mégis, akkor minden lehetségesnek tűnt. 1985-ben az is megoldható volt a Concorde-dal, hogy Phil Collins, miután fellépett a Live Aid londoni színpadán a Wembley-ben, még aznap szerepelt ugyanannak a koncertnek a philadelphiai helyszínén. 1985. december 24-én pedig, amikor már mindenki a karácsonyra készült, négy Concorde emelkedett a magasba a Heathrow-ról.

Mérnöki mestermű a felhők felett

A pilótáknak nem volt könnyű dolguk. A Concorde deltaszárnyai alacsony sebességnél hatalmas légellenállást generálnak, a gépek pedig rendkívül érzékenyen reagálnak minden apró kormánymozdulatra. Ahhoz, hogy ilyen közel maradjanak egymáshoz, a kapitányoknak minden rutinjára szükség volt.

Érdekesség, hogy a gépeken nem fizető utasok ültek, hanem a társaság alkalmazottjai. A különleges formációt egy Learjetből fotózták, amelynek ügyesen kellett manővereznie a négy óriás előtt. Az eredmény a repüléstörténet egyik legikonikusabb felvétele lett. Nem sokkal később a gépek a Heathrow betonján is összeálltak egy képre.

Miért nem láthatunk ilyet többé?

Negyven évvel később ez a fotó egy letűnt aranykor emléke. A Concorde 2003-as nyugdíjazása óta a polgári repülés biztonságosabb és unalmasabb lett. Nincs már Mach 2-vel repülés három és fél óra alatt, pezsgővel koccintva London és New York között, és nincsenek ilyen grandiózus, már-már pofátlanul magabiztos bemutatók sem.

1985-ben, ha látványosat akartak alkotni, akkor nem a Photoshophoz fordultak, hanem felszálltak négy szuperszonikus utasszállítóval. Most már azt is tudjuk, hogy szerencsére egyik sem végezte a lángvágók alatt. Mind a négy gép megtekinthető, de az életútjuk elég különböző módon alakult a nagy karácsonyi közös repülés óta.

A négy Concorde sorsa

A négy gép egyike, a G-BOAA volt az első Concorde, amely forgalomba állt a British Airwaysnél, az 1985-ös fotózás után még 15 évig falta a kilométereket. Jelenleg a skóciai National Museum of Flight lakója, és érdekesség, hogy utolsó útját nem a levegőben, hanem vízen tette meg. Mivel a múzeumnak nincs elég hosszú kifutópályája, a gépet darabokra szedték, uszályon szállították a Temzén, majd teherautókkal vitték fel Skóciába, ahol újra összerakták.

A négyes fogat legszomorúbb sorsú tagja a G-BOAB. Ez a gép a 2000-es párizsi katasztrófa utáni leállításkor éppen esedékes nagyjavításra várt. Mivel a British Airways úgy döntött, hogy nem költ a flotta összes tagjának modernizálására, az üzemanyagtartályok kevlár-bevonatára, ezért ez a gép soha többé nem szállt fel. Jelenleg a londoni Heathrow reptér félreeső sarkában parkol, és bár kívülről karbantartják, a belsejét már régen kiürítették.

A legjobban megőrzött darab a G-BOAC, ami egy speciálisan számára épített csarnokban áll a manchesteri reptér melletti látogatóközpontban, be lehet ülni a pilótafülkébe, és időnként vacsoraesteket is rendeznek a szárnyai alatt. A legfiatalabb pedig a G-BOAF, a legutolsó Concorde, amelyet valaha építettek, ez az Aerospace Bristolban pihen. 2003. november 26-án ez a gép hajtotta végre a típus legutolsó repülését is, végleg lezárva a szuperszonikus utasszállítás korszakát.

Ez is érdekelhet:

A Concorde útja a mennyből a pokolba

Minden idők legszexibb utasszállító gépe a hangsebességnél is sokkal gyorsabb Concorde, amit még azok sem engedhettek meg maguknak igazán, akik készítették.

Rögtön a bemutatóján lezuhant a világelső szuperszonikus utasszállító, a szovjet Concorde

A Tu–144-est a szovjet repülőgépipar csúcsának szánták, és bár a Concorde-nál előbb repült, nagy bukás lett.

Így kezdődött és ért véget a szuperszonikus Concorde karrierje

A szuperszonikus utasszállító közel harminc éven át jelentette a gyorsaságot és a luxust a légi közlekedésben.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

A Xiaomival könnyebb az ünnepi készülődés

Vonzó karácsonyi képekkel hangolunk az ünnepre

Mondunk öt tuti tippet, hogy a sapkaszezonban is kifogástalan legyen a frizurád

A Player kérdése: Nálad már beütött a karácsonyi kajakóma?
10% Naná, és nagyon keményen.
51% Igen, de menedzselhető.
39% Szerencsére nem.
Téli kaland vagy életveszély? A profi hegyivezető elmondja, mire figyelj az osztrák Alpokban
Hirdetés