· · · — — — · · ·
Az SOS-jelzés olyan, mint a bemutatott középső ujj: mindenki ismeri a jelentését, persze előbbi sokkal fontosabb jelentéssel bír, tekintve, hogy ez segélykérés legegyetemesebb jelzése. Megkockáztatjuk, a legtöbben még morzekódját is le tudják kopogni, de ha mégsem, akkor segítünk, ez lenne az: · · · — — — · · · , azaz három rövid, három hosszú, majd újabb három rövid jelzés, ami egészen pontosan így hangzik:
Bár az SOS-t már az 1906. október 3-i berlini rádiókonferencián megválasztották a vészhelyzet általános kódjává, valójában csak az elsüllyeszthetetlennek tartott brit Titanic óceánjáró 1912-es katasztrófája után vált nemzetközileg elfogadottá. Korábban több segélykérő jelzést is használtak (például: CQD, SSSDDD*), ezeket azonban összevissza alkalmazták, végül az SOS-ben állapodtak meg. De miért is?
*A hajók egyik első vészjelzése például a CQD (— · — · — — · — · ·) volt, amit gyakran a Come Quick, Danger (Gyere gyorsan, veszélyben vagyok!) kezdőbetűiből alkotott betűszóként magyaráznak, valójában azonban a CQ-kód a francia sécurité (magyarul: biztonság) rövidítéséből származott: sécu, azaz szí-ku, vagyis CQ. Ezt eredetileg szárazföldi rádió- és rádiótávíró állomások alkalmazták, ha olyan üzenetet akartak sugározni, ami minden azt vevő állomásnak szólt. Később a tengerészeti operátorok is átvették mint általános hívásokat jelző kódot, vészjelzővé pedig akkor vált, amikor a magyarul veszélyt, bajt jelentő danger vagy distress szót rövidítő D-t is mellécsapták.
Azért éppen az SOS, mert...
Bár teljesen kézenfekvő lenne, hogy az SOS-re a Save Our Ship(s) – magyarul: mentsétek meg a hajó(i)nkat – betűszava miatt esett a választás, valójában azonban szimplán arról van szó, hogy
ez az egyetlen hárombetűs kód, ami kilenc jelből áll a morzeábécében, így ezt a legnehezebb összekeverni más üzenetekkel, vagyis ezt a legkönnyebb kódolni és dekódolni.
Az SOS-jelzést először a portugáliai Azori-szigeteken környékén, a tengeren bajba jutott SS Slavonia utasszállító hajó használta még 1909-ben. Szerencsére a vészjelzés működött, és mindenkit sikeresen kimentettek a fedélzetről.
(Forrás: Projectbritain.com, National Geographic, Wikipédia, fotó: Getty Images)
Ez is érdekelhet: