· · · — — — · · ·

Az SOS-jelzés olyan, mint a bemutatott középső ujj: mindenki ismeri a jelentését, persze előbbi sokkal fontosabb jelentéssel bír, tekintve, hogy ez segélykérés legegyetemesebb jelzése. Megkockáztatjuk, a legtöbben még morzekódját is le tudják kopogni, de ha mégsem, akkor segítünk, ez lenne az:  · · · — — — · · · , azaz három rövid, három hosszú, majd újabb három rövid jelzés, ami egészen pontosan így hangzik:

Bár az SOS-t már az 1906. október 3-i berlini rádiókonferencián megválasztották a vészhelyzet általános kódjává, valójában csak az elsüllyeszthetetlennek tartott brit Titanic óceánjáró 1912-es katasztrófája után vált nemzetközileg elfogadottá. Korábban több segélykérő jelzést is használtak (például: CQD, SSSDDD*), ezeket azonban összevissza alkalmazták, végül az SOS-ben állapodtak meg. De miért is?

*A hajók egyik első vészjelzése például a CQD (— · — · — — · — · ·) volt, amit gyakran a Come Quick, Danger (Gyere gyorsan, veszélyben vagyok!) kezdőbetűiből alkotott betűszóként magyaráznak, valójában azonban a CQ-kód a francia sécurité (magyarul: biztonság) rövidítéséből származott: sécu, azaz szí-ku, vagyis CQ. Ezt eredetileg szárazföldi rádió- és rádiótávíró állomások alkalmazták, ha olyan üzenetet akartak sugározni, ami minden azt vevő állomásnak szólt. Később a tengerészeti operátorok is átvették mint általános hívásokat jelző kódot, vészjelzővé pedig akkor vált, amikor a magyarul veszélyt, bajt jelentő danger vagy distress szót rövidítő D-t is mellécsapták.

Azért éppen az SOS, mert...

Bár teljesen kézenfekvő lenne, hogy az SOS-re a Save Our Ship(s) – magyarul: mentsétek meg a hajó(i)nkat – betűszava miatt esett a választás, valójában azonban szimplán arról van szó, hogy

ez az egyetlen hárombetűs kód, ami kilenc jelből áll a morzeábécében, így ezt a legnehezebb összekeverni más üzenetekkel, vagyis ezt a legkönnyebb kódolni és dekódolni.

Az SOS-jelzést először a portugáliai Azori-szigeteken környékén, a tengeren bajba jutott SS Slavonia utasszállító hajó használta még 1909-ben. Szerencsére a vészjelzés működött, és mindenkit sikeresen kimentettek a fedélzetről.

(Forrás: Projectbritain.com, National Geographic, Wikipédia, fotó: Getty Images)

Ez is érdekelhet:

Ez történne az emberi testtel, ha szkafander nélkül lépne a világűrbe

Nem teljesen az, mint ahogy a filmeken ábrázolják.

Az emberiség történetének legostobább fogadása végtelenül felháborító

A történet sajnos egyáltalán nem vicces, nem csoda, a szovjet titkosszolgálat igyekezett eltitkolni.

Tudod, mennyi pontosan egy méter?

Mindenki tudja, mennyi egy méter, de azt már csak kevesen, hogyan határozzuk meg. A definíció valószínűleg sokkal komplikáltabb, mint gondolnád, és egy magyar tudóshoz köthető.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

A mesterséges intelligenciával az otthoni wifid is megtáltosodik

Négy gamer eszköz, amivel igazán teljes lehet a játékélmény

Hónapokig tartana leírni a világ eddigi legnagyobb prímszámát

További cikkeink a témában
Magyar lakásba magyar bútort – és ne is akármilyet, minőségit!
Hirdetés