Több mint százhúsz éve adták át a maga idejében egyedülálló mérnöki bravúrnak számító Erzsébet hidat.

Napra pontosan 122 éve, azaz 1903. október 10-én adták át a forgalomnak Budapest egyik legismertebb dunai hídját, az Erzsébet hidat. A kezdetben az Eskü téri híd nevet viselő átkelő kiviteli tervét Czekelius Aurél magyar hídépítő mérnök készítette Kherndl Antal műegyetemi tanár statikai elméletei alapján.

A teljes képekért és a nagyobb felbontásért kattints a fotókra!

Az építkezés 1897-ben indult, és 1903-ra fejeződött be. A híd össztömege 11 170 tonna volt, és a maga idejében egyedülálló mérnöki bravúrnak számított, mivel egyetlen, 290 méter hosszú nyílással ívelt át a Dunán.

Az Erzsébet híd 1903-ban

Budapest lakossága nagy lelkesedéssel vette birtokba az új hidat, ám az építési költségekhez (12,4 millió korona) közvetlenül hozzájáruló polgárok nehezményezték, hogy hídpénzt kellett fizetniük az átkelésért. A két hídfőnél kialakított vámépületekben két krajcár összegű díjat szedtek, ami a kortársak szerint visszavetette a forgalmat. A hídpénzt végül az 1918-as őszirózsás forradalom során törölték el.

Az Erzsébet híd volt az első, amely villamosvonalat is biztosított a Duna két partja között, bár a villamosforgalom csak több mint egy évtizeddel a híd megnyitása után, 1914. augusztus 14-én indult el.

A második világháborúban, 1945. január 18-án a visszavonuló német csapatok a Lánchíddal és a Margit híd még épen maradt budai szakaszával együtt felrobbantották az Erzsébet hidat is:

A teljes képekért és a nagyobb felbontásért kattints a fotókra!

Az újjáépítés során az eredeti vámépületeket lebontották, és a híd immár kábelhídként született újjá, megőrizve a korábbi kontúrokat. Az új szerkezet szélesebb lett: közel tíz méterrel bővült, miközben a felhasznált acélmennyiség a felére csökkent, így a híd súlya már csak 6300 tonna – ezt a terhet alig több mint ezertonnányi kábel tartja.

A teljes képekért és a nagyobb felbontásért kattints a fotókra!

Az újjáépített Erzsébet hidat 1964. november 21-én adták át a forgalomnak, a megnyitón több tízezres tömeg gyűlt össze, majd vette birtokba gyalogosan a hidat. Az eseményt a Magyar Televízió egyenes adásban közvetítette.

Az új híd eredetileg két forgalmi sávval rendelkezett irányonként, kétoldalt gyalogos járdákkal és a középső részen villamossínekkel. A villamosok azonban hamar problémákat okoztak, a híd lemezei megrepedtek, ezért a 2-es metró megépítése után, 1973-tól a villamosközlekedést megszüntették, majd 1975-ben a síneket is eltávolították. A híd azóta többször is felújításon esett át: 1985-ben, 1990-ben, 1992-ben, 1997-ben, 1998-ban, 2001-ben, 2009-ben, valamint legutóbb 2018 és 2020 között.

(Forrás: Múlt-kor, MTI, Wikipédia, fotó: Fortepan / Schoch Frigyes, Plohn József, Tarbay Júlia, Kramer István dr, Giltán Tivadar, Uvaterv, Bambi, N Kósa Judit, Magyar Földrajzi Múzeum / Erdélyi Mór cége, Archiv für Zeitgeschichte ETH Zürich-Agnes Hirschi, Wikimédia, Norbert Aepli)

Player Adventi Kalendárium Player Adventi Kalendárium
Támogatott és ajánlott tartalmaink

Láttad már Palvin Barbit szexi mikulásruhában?

Vonzó karácsonyi képekkel hangolunk az ünnepre

Így ünneplik gyönyörű és világhírű nők a karácsonyt

A Player kérdése: Befejeződött az F1 idei szezonja. Nálad ki az év versenyzője?
29% Norris
51% Verstappen
9% Piastri
2% Russell
9% Egy másik versenyző
Advertisement
Hirdetés