Spoiler: egészen ésszerű okai vannak a színválasztásnak.

Talán már neked is feltűnt, hogy sok repülőgép, különösen az utasszállítók fehérre vannak festve. Ez természetesen nem a véletlen műve, több jó oka is van a színválasztásnak:

Időtállóbb megoldás

A repülés korai évtizedeiben a gépeket még nem festették, meghagyták őket fémes színűnek. A repülőgép azonban az útja során számos időjárási jelenségnek van kitéve, a fémeknek pedig van egy bosszantó tulajdonsága: korrodálódik. Ilyen szempontból a festék – legyen az egyébként bármilyen színű – hosszú távú védelmet képes biztosítani. Ráadásul festék híján polírozni kellene a gépet, az egyenetlenségből származó kis felületi eltéréseket viszont a festék képes kiegyenlíteni.

Jobb hő- és költséghatékonyság

És akkor már tényleg jöjjön a fehér színű festék. A repülőgépek a felhőhatár felett sok órán át közvetlen napfénynek vannak kitéve, sokszor pedig még a repülőtéren való várakozás során is. A fehér kevesebb hőt nyel el – mint a nála sötétebb színek – , ami hosszú távon olcsóbbá és energiatakarékosabbá teszi a gép belsejének hűtését.

Mindemellett a színes festékek hajlamosak idővel kifakulni, ez persze a fehérre is igaz, ugyanakkor esetében ez nem jelent akkora problémát, mert kevésbé feltűnő. Jellemzően a fehér festékek olcsóbbak a többi árnyalatnál, valamint kevesebb rétegben is kell felvinni a felületre, hogy elérjék a kellő színhatást, ami valamelyest a repülőgép súlyára is hatással van – a Boeing szóvivőjétől lehet tudni, hogy egy gép festése akár 270-540 kilogrammal is megnövelheti a repülő súlyát. Egy könnyebb gép pedig ugye kevesebb üzemanyag-felhasználást jelent egy út során, tehát megint a költséghatékonyságnál lyukadunk ki.

A kifejezetten a repülőgépek festésére szakosodott Dean Baldwin Painting nevű amerikai cégtől lehet tudni, hogy egy utasszállító lefestése nem olcsó mulatság: átlagosan 175-200 ezer dollárba kerül, ami nagyjából 55-74 millió forintnak felel meg.

Anyagi oldalról nézve akad még egy érv a fehér szín mellet: ha egy légitársaság szeretne megszabadulni egy színes géptől, azt nagy valószínűség szerint áron alul tudja csak megtenni, merthogy át kell majd festenie az tulajdonosának. Vagyis a fehér szín lehetővé teszi, hogy a vállalati színekre való átállás ne váljon a kelleténél költségesebbé.

Biztonságosabb, és nem csak az emberek számára

A fehér festékkel a hibák és/vagy a sérülések – mint a repedések és horpadások – is könnyebben észrevehetőek, ahogy az olaj vagy bármilyen más folyadék szivárgása is jobban feltűnik a fehér felületen, mint más színek esetében.

Mindemellett egy, a Human–Wildlife Interactions című lapban megjelent 2011-es tanulmány szerint egy világosabb színű gépet napos és részben felhős égbolton is könnyebben észreveszik a madarak, akiknek becsapódása az állatra nézve halálos, a gépen tartózkodók számára pedig veszélyes lehet – a tanulmány szerzői ugyanakkor megjegyzik, hogy a kutatási eredményeik nem perdöntőek, és a téma további vizsgálatokat igényel.

(Forrás: IFL Science, The Telegraph, CNBC, fotó: Getty Images)

Ez is érdekelhet:

Van, ahol még mindig nem ért véget a II. világháború

Pedig elvileg hetvennyolc évvel vagyunk a II. világháború lezárása után.

Van egy tó, amit atombombával hoztak létre a szovjetek, és még mindig radioaktív

Az atomkrátertóban a radioaktivitás mértéke a(z ivóvízben) megengedett érték több mint 100-szorosa.

Van egy pont a Földön, amihez a legközelebbi emberlakta hely az űrben van

A semmi közepe, amihez még az űr is közelebb van, mint bármelyik szárazföld.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

A világ egyik legegészségesebb itala egy magyar készítmény, és azt adja meg, amire szükséged van

Tréner? Panzió? Kozmetika? Így lehet a kutyád még boldogabb, miközben a te életed is könnyebbé válhat

30 éves a világ legnagyobb két hajtóműves repülőgépe, a Triplahetes Boeing

További cikkeink a témában