Spoiler: Nem a nosztalgia miatt van ott, hanem az utasok biztonsága érdekében.

Ha ma valaki rágyújtana egy repülőn, valószínűleg perceken belül hatalmas botrány kerekedne belőle. Pedig nem is olyan régen még teljesen hétköznapi dolog volt cigarettafüstben utazni. A repülőkön, éttermekben, mozikban, sőt még kórházakban is dohányoztak, azért, mert egyszerűen akkoriban ez volt a kor szokása. Aztán ahogy a nemdohányzók egyre hangosabban követelték a tiszta levegőt, megjelentek a külön dohányzóhelységek az éttermekben, a buszokon, és végül a repülőkön is.

1971-ben a United Airlines volt az első, amely külön dohányzószekciót alakított ki a gépei, egy függönnyel elválasztott részt a gép hátsó részében. A dohányosok örültek, a nemdohányzók kevésbé, hiszen a függöny nem zárta el tökéletesen a füstöt, ami így is bejárta az egész kabint. Idővel aztán kiderült, hogy ez sem működik, ugyanis a levegő újrahasznosítása miatt mindenki kénytelen volt ugyanazt a füstöt belélegezni.

A fordulópont az 1980-as évek végén jött el, amikor az Amerikai Egyesült Államok Kongresszusa először a rövid, majd később minden belföldi és nemzetközi járaton betiltotta a dohányzást. 1990-ben az ázsiai légitársaságok is követték a példát, és 2014-re az utolsó „dohányzóbarát” cég, az orosz Aeroflot is beadta a derekát. Ezzel a cigarettafelhős járatok ideje lejárt, és véget ért egy korszak.

A fedélzeten ma már narancssárga „tilos a dohányzás” jelzés világít, és felszállás előtt pedig hangosbemondó emlékeztet a szabályra. Ennek ellenére előfordul, hogy makacs utasok cigiznek a mosdóban, ők persze súlyos büntetésre számíthatnak (komoly pénzbírság, a célállomáson valószínűleg rendőri kísérettel szállítják le őket a repülőről, feltehetően hátrakötözött kézzel, és jó eséllyel örökre kitiltják őket a légitársaságtól).

Ugyanakkor ha ma bemész egy repülőgép mosdójába, még mindig ott van a hamutartó. De miért van így, ha már évtizedek óta tilos rágyújtani a levegőben?

A válasz egyszerű: biztonsági okokból. Az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (Federal Aviation Administration, FAA) előírása szerint minden gépnek kötelező működő hamutartóval rendelkeznie a mosdó ajtaján. A logika mögötte pedig érthető:

mindig akad valaki, aki azt hiszi, hogy észrevétlenül elszívhat egy szálat a vécében. Ha már ennyire felelőtlen, legalább legyen hova elnyomnia a csikket, mert ha a szemetesbe dobja, az akár végzetes tűzhöz is vezethet.

Több korábbi baleset is bizonyította, hogy egyetlen parázsló cigaretta elegendő lehet egy repülőgép katasztrófájához, ez a tilalom pedig szinte teljesen megszüntette ezt a kockázatot. Bár a hamutartók eltávolítását kérték már korábban, de az FAA elutasította, mert hiánya tűzveszélyt jelentene. A légügyi hivatal tehát úgy van vele, hogy amíg létezik az emberi ostobaság, addig a repülőgépeken is lesznek hamutartók. A szabály pedig annyira komoly, hogy egy gép sem szállhat fel, ha bármelyik hamutartó hibás. Ez nem a dohányosok kényelmét szolgálja, hanem mindenki biztonságát.

(Forrás: South China Morning Post, Simple Flying, fotó: Getty Images)

Ez is érdekelhet:

Mi történik, ha repülés közben kitörik a repülőgép ablaka?

A repülőgép ablakainak kitörése rendkívül ritka, de egyben a lehető legveszélyesebb helyzetek egyike.

Mi a fenéért van mellbimbójuk a férfiaknak?

Minek nekünk egy testrész, ami látszólag semmire sem jó?

Miért repülnek a madarak V alakzatban?

Spoiler: nem véletlen, hogy a szakértők gyakran hasonlítják a vándormadarakat apró, de mozgó szárnyú repülőgépekhez.

Player Adventi Kalendárium Player Adventi Kalendárium
Támogatott és ajánlott tartalmaink

Basszust a népnek! – Ezek a magyar partyhangszórók rendesen átrendezhetik a piacot

Basszust a népnek! – Ezek a magyar partyhangszórók rendesen átrendezhetik a piacot

Így lehetsz te is részvényes az MBH Bankban!

A Player kérdése: Elkezdted beszerezni a karácsonyi ajándékokat?
37% Naná, idén nem bízok semmit a véletlenre!
25% Fejben már igen, gyakorlatban még nem.
38% Van még idő, majd decemberben!