Az őszi égen sokszor láthatjuk, ahogy a vonuló madarak szabályos V alakzatban repülnek. Ezt pedig jó okkal teszik.

Egy 2014-es kutatás egy kicsit közelebb vitt a kérdés megválaszolásához. Ennek során a kutatók apró, nagy pontosságú szenzorokat erősítettek a madarak hátára, amelyek GPS segítségével a helyzetüket (30 centiméteres pontossággal), gyorsulásmérővel pedig a szárnycsapások ütemét rögzítették. A kapott adatok pedig azt mutatták, amit az aerodinamikai becslések jósoltak:

a madarak nem véletlenszerűen rendezdőnek V alakzatba, hanem tudatosan keresték a mérnöki pontossággal kimért optimális pozíciót és hangolták össze a szárnycsapásaikat.

Ha egy madár kissé oldalra és hátrébb helyezkedik, akkor kihasználhatja az előtte repülő társ szárnycsapásai által keltett felfelé áramló örvényt, ami könnyebbé teszi számára a repülés. Ha viszont közvetlenül a másik mögé kerül, akkor fordítva időzíti a szárnycsapásokat, hogy elkerülje a lefelé húzó légáramlatot. Ez elképesztő koordinációt és érzékelést igényel, olyasmit, amit korábban a kutatók szinte elképzelhetetlennek tartottak.

A jelenség főként a hosszú szárnyú madarakra, például a gólyákra, pelikánokra és vadludakra igaz. A kisebb madaraknál a légörvények már túl zavarosak ahhoz, hogy ilyen pontosan kihasználják őket.

A V alakzat lényege tehát az energiatakarékosság – a madarak így 20-30%-kal kevesebb energiát használnak, ami fontos szempont, hiszen több ezer kilométeres távot tesznek meg a vándorutak során.

Egyébként a vadászrepülőgépek osztagai is azért repülnek V alakzatban, hogy üzemanyagot spórolnak, vagyis nem véletlen, hogy a szakértők gyakran hasonlítják ezeket a madarakat apró, mozgószárnyú repülőgépekhez.

Az viszont még rejtély, hogyan találják meg a madarak az aerodinamikailag legkedvezőbb helyet a formációban. Talán a tollukon érzik a légáramlatokat, vagy a látásuk alapján igazodnak egymáshoz. Lehet, hogy folyamatosan változtatják a pozíciójukat, míg rá nem találnak a legkisebb ellenállással járó pontra, de az is elképzelhető, hogy egyszerűen csak ösztönből alkalmazzák a repülés bonyolult aerodinamikai törvényeit.

(Forrás: Science, fotó: Getty Images)

Ez is érdekelhet:

Mi történik azzal, aki az űrben hal meg?

Spoiler: nem mindegy, hogy az űrben, az űrállomáson, a Holdon vagy egy másik égitesten következik be a tragédia.

Miért hívjuk feketedoboznak, ha nem is fekete a repülőgépek feketedoboza?

Mindenki hallott már a feketedobozról, de azt talán kevesen tudják, miért hívják így, és hogy igazából még csak nem is fekete.

Player Adventi Kalendárium Player Adventi Kalendárium
Támogatott és ajánlott tartalmaink

Így ünneplik gyönyörű és világhírű nők a karácsonyt

Basszust a népnek! – Ezek a magyar partyhangszórók rendesen átrendezhetik a piacot

Öt pikáns ajándékötlet a barátnődnek, ha idén kicsit felforrósítanád a karácsonyt

A Player kérdése: Befejeződött az F1 idei szezonja. Nálad ki az év versenyzője?
28% Norris
52% Verstappen
8% Piastri
1% Russell
10% Egy másik versenyző
Advertisement
Hirdetés