Ez a gép töltheti ki a Concorde nyugdíjazása után maradt űrt, ráadásul sokkal csendesebben.
A NASA és a Lockheed Martin repülőgépgyár a napokban mutatta be legújabb sugárhajtású (kísérleti) repülőgépét, az X–59 Quesstet, ami fülsüketítő hangrobbanás nélkül lépheti át a hangsebességet, miközben eléri a 1500 km/óra körüli utazósebességét. Természetesen a gép nem teljesen néma, a szakértők szerint a hanghatár átlépését olyannak hallhatjuk, mintha becsapnának egy kocsiajtó.
A hang terjedésénél sebesebben haladó repülőgéptől előidézett robbanásszerű hang; akkor keletkezik, ha a hang terjedésének sebességét éppen átlépő repülőgéptől előzőleg és pillanatnyilag kibocsátott hanghullámok azonos fázisban találkoznak.
A gépnek egyébként nincs előre néző ablaka, a pilóták – egy úgynevezett XVS (eXternal Vision System) technológia révén – nagy felbontású kamerákon keresztül látják az utat maguk előtt a pilótafülkébe szerelt képernyőkön.
A X–59 Quesst több évtizedes kutatás és többéves (titkos) fejlesztés eredménye, ami a szakértők szerint forradalmasíthatja nemcsak a szuperszonikus repülést, de a légi közlekedést is, és újra elhozhatja a szuperszonikus utasszállítók korát, amire a Concorde nyugdíjazása óta nem volt példa
– azt még nem tudni, hogy a gép mikor kerülhet kereskedelmi forgalomba.
(Forrás: Space.com, fotó: NASA)
Ez is érdekelhet: