A Goodyear-Zeppelin intézménye már csaknem egy évszázados.

A Goodyear Léghajó igazi marketing-ikon. A gumigyártó immár közel száz éve használja ezeket az óriási lufikat, hogy megragadja az emberek figyelmét és az óriási, égen úszó Goodyear felirattal erősítse a márkaismertséget világszerte. Európában közel egy évtized után most láthatjuk újra a cég léghajóját: Amerikából jön át az ott szolgáló négy jármű közül az egyik az óhazába. A kék-sárga ballon európai visszatérése az Eurosporttal létrejött új média-együttműködés egyik látványos eleme.

Az 1925-ös Pilgrim: az első kereskedelmi céllal épült, héliummal töltött, lágy ballonú léghajó
Az 1940-es Blimpcast: hatalmas külső hangszórókkal nyomatta az égről az akusztikus reklámot
Ez pedig az Európába szánt mai Goodyear-léghajó, egy 75 méter hosszú Zeppelin NT

Bár az utóbbi évtizedben a Goodyear léghajóit csak az Egyesült Államok egén láttuk jelentős sportesemények, például NASCAR-versenyek, NBA-mérkőzések és PGA-golfrendezvények során, a masináknak komoly európai múltjuk is van. Az első léghajó 1972 márciusában érkezett Európába, első útjára az angliai Cardingtonnál került sor. Az Európa névre keresztelt légijármű a rákövetkező 14 évben Európa légterét járta, számos kiemelkedő sport- és kulturális eseményen tűnt fel, többek között az 1985-ös Német Grand Prix-n a Nürburgringen, az 1986-os French Openen a Rolland Garroson, de még két brit királyi esküvőn is látható volt 1986-os nyugdíjazása előtt.

A nyolcéves európai kihagyás oka nagy valószínűség szerint a 2011-es tragikus baleset volt, amikor az ironikus módon Spirit of Safety 1 nevet viselő gép (egyébként nem Zeppelin, hanem egy amerikai modell) Reichelsheim felett kigyulladt, majd lezuhant. A pilóta, Michael Nerandzic hősies önfeláldozással mentette meg három utasa, három újságíró életét: a lángoló gépet alacsonyra vitte, ahol az utasok kiugorhattak. A pilóta arrébb akarta vinni a hajót, mielőtt ő is kiugrik, hogy a becsapódás se veszélyeztesse az utasok életét, de a három utas súlyát elvesztve a léghajó hirtelen feljebb emelkedett majd lángolva lezuhant, Nerandzic pedig életét vesztette.

2020-tól Európában: utasokat szállít és légi felvételeket készít

Az új európai Goodyear léghajó a cég márkanagyköveteként repked majd felettünk, légi felvételeket készít versenyekről és kereskedelmi légi személyszállítást is végez, élmény- és rendezvény-repüléseket szerveznek vele. A Goodyear léghajó az elkövetkező hetekben Friedrichshafen térségében, illetve Németországban fog repülni. A tervek szerint légi felvételekkel fog majd beszámolni a 2020-as autósport-naptár néhány még fennmaradó nagyszabású európai versenyéről.

A léghajó új lendületet ad a Goodyear márka visszatéréséhez a nemzetközi versenyvilágba. A cég már hivatalos gumiabroncs-beszállítója az európai Le Mans szériának és a FIA World Endurance Championship (WEC) LMP2-osztályának a 2021-es szezonban, a British Touring Car Championship (BTCC), valamint – az Eurosporttal, Európa vezető sportműsor-szolgáltatójával létrejött új médiaegyüttműködés keretében – a FIA World Touring Car Cup-nak (WTCR) és a Pure ETCR-nek, az első, csak elektromos autókat felvonultató, számos márka részvételével megrendezett túraautó-bajnokságnak is, a 2020-as szezontól.

Típusát tekintve a léghajó egy Goodyear felségjelzésű Zeppelin NT, amelyet a német, friedrichshafeni székhelyű Deutsche Zeppelin-Reederei GmbH üzemeltet. A félmerev Zeppelin NT léghajó több mint 75 méter hosszú – ez egy futballpálya hosszának közel háromnegyede – és majdnem 18 méter magas. Felszállósúlya nyolc tonna, hasznos teherbírása 1900 kilogramm. A léghajó mozgatásáról három Lycoming 360-as négyhengeres boxermotor gondoskodik, egyenként 200 lóerős teljesítménnyel. A léghajó végsebessége (értelemszerűen a környezeti levegőhöz viszonyítva) 125 km/h.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Így néz ki egy rejtett galaxis a Földtől 11 millió fényévre

Van egy szó, amit a világ szinte minden nyelvén hasonlóan értenek és használnak

Erre a tíz egyszerű kérdésre iskolásként tudtad a választ – vajon most is menne?

További cikkeink a témában