Ez a cikk már több mint 90 napja készült. A benne szereplő információk elavultak lehetnek.

Mi történik, ha egy csapat alfás–BMW-s–porschés–mercedeses nekiindul kideríteni, mi a rackajuhok jellegzetessége, melyik volt az első magyar közforgalmú magnetofon, és milyen motor hajtotta az MD40-est?

Sok minden előfordulhat, ha mondjuk egy M6-os cápa BMW, egy Alfa Romeo GTV6, egy 944-es Porsche és egy MR2-es Toyota összekerül. Adja magát a gyorsulási verseny, még ha nem is egy kategóriába tartoznak valamennyien, vagy a szokás szerinti verbális csata tulajdonosaik között, mert akiknek az autó nem használati eszköz, hanem szenvedély, élvezet, vallás, azoknak sokszor nem elég a tudat és az érzés, hogy jó a kocsijuk, akkor teljes az öröm, ha hozzáteszik, bezzeg a német/olasz/amerikai/francia/japán stb. milyen egy unalmas/igénytelen/rohadós/megbízhatatlan/primitív stb. autó, már ha jóindulatúak annyira, hogy autónak nevezik egyáltalán.

De az is lehet, hogy jó hangulatban együtt töltenek másfél napot. A Yetro szervezői évek óta erre törekednek, és erről szólt a hétvégi, kul-túra alcímű rendezvényük is. Bő húsz csapat kapta meg az itinerét szombat reggel, hogy az adott útvonalon járják végig azokat az érdekes helyszíneket, ahol megtalálhatják a válaszokat a feltett kérdésekre.

Válaszok a cikkben említett kérdésekre

A rackajuhok jellegzetessége a V alakú, egyenes, sokszorosan csavart szarv. Az első közforgalmú magyar magnetofon, a Vörös Szikra 1954-ben jelent meg. Az MD40-es mozdonyt dízelmotor hajtja. A parlagi ludak a Kárpát-medencéből származnak. A búrkocsit farönkök szállítására használták. A turai kastély koronadíszének levélmintáját Kun Lajos készítette. A palóc gyerekek télen fakutyával, más néven sinkóval játszottak. Zoli bohóc egy Aeróval mutatta be híres cirkuszi számát.

Így fordulhat elő, hogy BMW-s és mercedeses együtt keresi az egyébként mesebeli turai kastély romosan is eleganciát sugalló, Angelina Jolie-képekkel színesített, kopott falai között, ki készítette a tetődíszítés koronájának levélmintáját. Fordos és lakóbuszos közösen keresi az információt a domonyvölgyi lovaspark falusi udvarában, honnan származik a parlagi lúd és mi a rackajuhok jellegzetessége. Porschés és volvós együtt hallgatja (az egyébként a világ legnagyobb ilyen tematikájú gyűjteményének számító) terényi orsósmagnó-múzeumban, mikor jelent meg Vörös Szikra nevű magyar közforgalmú magnetofon. Opel mantás és jeepes járja végig a balassagyarmati Palóc múzeum termeit, hogy megtudja, mi volt a gyerekek kedvenc téli sporteszköze egykor, és szintén egymás ellenfeleiként, de alapvetően egymást segítve kutatják a csapatok a kusturicai kisugárzású párkányi autómúzeumban, melyik volt a tragikus sorsú Zoli bohóc autója.

A kérdések megválaszolására szánt idő persze nagyon kevés akár egy vízimalom, akár egy magnómúzeum megismeréséhez, ez nem is lehet cél egy ilyen versenyen. A szervezők szándéka inkább a figyelemfelkeltés, a programajánlat, az, hogy több tájegységet, érdekességet megmutassanak, ahová a túra résztvevői később visszalátogathatnak.

A Gödöllőről induló kul-túra első napja a Neszmélyen horgonyzó, Kusturica Macska-jaj-ában is feltűnő, bolgár felségterületnek számító hajóján ért véget, másnap pedig ott folytatódott a pontversenybe beleszámító szimulátorozással, az ismeretterjesztő program részeként pedig a hajó gépházának és parancsnoki hídjának bejárásával.

A gyorsaság kizárólag a Lancia Deltával teljesítendő számítógépes játéknál számított, a közúton nem: a feladatlapok kitöltésén kívül a siker azon múlt, mennyire sikerült pontosan beérni a célba – úgy, hogy csak a rendezők tudták, mennyi idő a KRESZ betartásával és az általában negyedórával számolt válaszok felkutatásával eljutni a célhoz. Az első három helyezett vezérműtengelyből készült serleget kapott – BMW-s, alfás, mercedeses... együtt tapsolt.

Üzletnek pocsék

A Yetrónak sem ez az első futama, néhány évvel korábban a Historic Racing is szervezett szintén old- és youngtimereseknek autós kalandtúrát. Sok az azonosság: az indulók jól érezték magukat, élvezték a feladatokat, az útvonalat – és kevesen voltak. Húsz indulóval számolva az egyenlet úgy néz ki, hogy a nevezési díj a túra konkrét költségeit (útvonal bejárása, múzeumi belépők, étkezés, szállás stb.) sem fedezi, nem hogy a többhetes szervezőmunkát. Hiába a kitűnő ár-érték arány, csapatonként – üzemanyagköltséggel együtt – nem lehet megúszni egy napot ötvenezer forint alatt, ami túl magasnak számít a célcsoport számára. A Historic Racing tavaly óta rendezvényszervezés helyett saját versenycsapatára koncentrál, azt pedig senki nem tudja, lesz-e még Yetro, és ha igen, mikor. 

Porsche lopott, a villanyautó szennyez – Leszámolás az autós tévhitekkel 1.

(A szerző fotói.)

Hírlevél feliratkozás

Iratkozz fel a hírlevelünkre, és mi minden héten érdekes, szórakoztató sztorikat küldünk neked a világból.